Editura: Nemira
Colecția: Vorpal
Rating: 2 din 5 steluțe
Anul apariției: 2016
Număr de pagini: 80
Dodii. Nimic nu poate
fi mai potrivit pentru a deschide o colecție precum Vorpal. A vorbi în
dodii atunci cînd stăpînești perfect vorbirea, a răsuci limbajul și a-l
întoarce pe toate părțile atunci cînd îi cunoști în detaliu mecanismele,
a genera un absurd jucăuș din aceeași materie cu ajutorul căreia ai
creat sensuri limpezi ani de zile. Și dacă Vorpal este definiția poeziei
ca nonsens tăios, obținut prin tehnici impecabile, atunci Florin
Dumitrescu este întru totul semnificativ pentru această identitate a
poeziei.
„Dimovian ortodox, Florin Dumitrescu şi-a însuşit de la maestrul său atât arma redutabilă a unei sonorităţi impecabile, lucrată cu minuţie de chiţibuşar al rimei şi ritmului, cât şi ştiinţa de a masca angoasele în ample poeme luxuriante, doldora de obiecte şi detalii care să fure ochiul cititorului. Că-i poezie de dragoste, că este socială sau poezie pur şi simplu „pour les raffinés”, tot ce iese din mâna lui Florin Dumitrescu sună, consună, amintindu-ne că muzica şi poezia sunt arte înrudite. Iar faptul că el, textierul Sarmalelor Reci, a ales să includă în acest volum poeme-cântece scrise pentru formaţii muzicale este un gest demonstrativ din aceeaşi direcţie pe care îl salut cu bucurie.” - Luminiţa Corneanu
dodii este poezie contemporană:
versurile încep cu litere mici, ca o tehnică cu puseuri avangardiste (nu
am nimic împotrivă, și eu sunt adeptul), iar totul redă o efervescență
lirică puternică, cu un grad extraordinar (!!!) de inadecvare logică, de
raționament, de realitate, de, de, de. Trebuie să recunosc, nu m-a
atras deloc volumul de față. Pur și simplu. O fi oare din cauza faptului
că l-am citit exact după ce-am citit un volum de Ștefania Mihalache, Sisteme de fixare și prindere, căreia tocmai i-am făcut recenzie? Nu știu ce să cred, dar drept este faptul că pur și simplu NU am simțit
emoția aceea care mă încearcă de obicei când citesc un volum bun, ce se
joacă cu ființa mea și cu ale sufletului meu corzi, NU am simțit acele
furnicături pe piele când citeam un vers în care să mă regăsesc (dacă
stau bine și mă gândesc, nu m-am regăsit în nicio poezie, ci doar în
două versuri a două poezii diferite). Nu mi-a plăcut, îs pur subiectiv,
nu mi-a plăcut și atât. Nu spun că este un volum de poezii mediocru,
nu-s eu în măsură. Dar, având voie să-mi dau cu părerea, că, deh, thanks demo', pot spune că acest volum chiar n-a fost pe placul meu, însă nu mi-a epuizat timpul, l-am citit în maximum jumătate de oră.
De ce nu mi-a plăcut? Scriitura autorului mi-a dat bătăi de cap. Mi se
părea că vorbește despre nimic, or, nu știu, despre ceva ce eu nu
înțelegeam. Poate n-am eu experiența necesară să-l citesc, poate n-am
fost eu destul de atent, posibilitățile-s nenumărate, dar știu că nu voi
mai reveni asupra volumului. Este prima dată când citesc un volum de
poezii care să mă dezamăgească. De fapt, nu știu dacă m-a dezamăgit,
fiindcă așteptări nu am avut deloc. Doar am vrut să citesc niște poezii,
iar dodii m-a atras doar prin modul în care autorul a reușit să se joace cu limba română, s-o învârtă și să demonstreze că, într-adevăr, este un om al verbului. Scuze că nu am apucat să-ți trimit încă ce-aveam de
trimis, dar îți trimit de îndată ce-s liber. Nu știu dacă autorul a
încercat să fie ludic, să fie incisiv, ironic, sarcastic, caustic, habar
n-am ce-a vrut să facă. Urăsc să încerc să explic poezia. Trebuie doar
s-o simt, nu s-o traduc, nu s-o trec prin propria mea rațiune. Dacă-mi
place versul, dacă-mi place combinația de sunete, de culori, de imagini,
atunci cu siguranță voi ști ce vrea poetul să transmită și să
surprindă. După cum am spus, în volumul de față abia două-trei imagini
mi-au stârnit plăcerea literară. Restul, au fost pur și simpu cuvinte
înșiruite.
I-am dat două steluțe, ceea ce înseamnă că nu mi-a plăcut. E simplu:
poetul nu e pe placul meu, nu face apel la emoțiile și sentimentele
mele. Evident, altora poate le place lirica lui Florin Dumitrescu. Este
posibil, fiindcă totul este subiectiv. Mie-mi place poezia emoției,
poezia viscerală, care vorbește despre ceea ce ar putea omul să fie,
poezia care redă ceea ce este omul în genere, cu toate defectele,
aspirațiile, calitățile și dorințele sale. Acum mă gândesc, având în
vedre că nu mi-a plăcut acest volum, chiar nu-mi pot aduce aminte nici
măcar o anumite imagini din poezii, nici măcar anumite strofe. Nu, nu,
cu siguranță am citit cărți cu mult mai bune, mai speciale. Rămân,
așadar, la Ana Blandiana, la Svetlana, Anca Zaharia, Ioana Nicolaie.
Deși vreau să-i diversific, îmi dau seama că poate ar trebui să rămân în
zona de confort. Sau poate, dimpotrivă, să continui să caut. Poate am
noroc!
Vreau să mulțumesc mult Editurii Nemira pentru volumul de față, îl găsiți AICI, în colecția Vorpal, colecție coordonată de Svetlana Cârstean, o altă autoare foarte dragă mie. Pe site-ul celor de la Nemira găsiți o mulțime de cărți, din colecții diferite, pe toate gusturile selecte. Să aveți lecturi frumoase și pe placul vostru!