luni, 5 octombrie 2015

Cărțile mele cu autograf


Salutare,

Deși mai am vreo șase recenzii de făcut (!!!) am revenit cu un post în care vreau să vă prezint, pe fugă, cărțile cu autograf din biblioteca mea. Primite de la autori, prinse pe la evenimente, am reușit să adun câteva! :) Oricum, visez la mai multe.

În stânga, spre exemplu, este o poză de grup cu toate cărțuliile semnate de către autori. Le mulțumesc foarte mult pentru bunăvoință și pentru exemplarul cu autograf. Câteva, de altfel, am reușit să le print la diferite lansări, plus în cadrul unui eveniment Filit 2015 de anul acesta, în care am avut onoarea de a asculta un dialog cu Evgheni Vodolazkin, autorul romanului „Laur”. Evident, am reușit să prind și un autograf de la el, autograf de care mă bucur nespus de mult. Abia aștept următoarea ediție a Filit-ului. Abia aștept!




Copiii întunericului”, de Lavinia Călina. Mulțumesc mult!
 

Oameni, îngeri și demoni” de Lina Moacă. Un roman foarte bun, recenzia se găsește și pe blog, aici. 
 

Exorcizat”, de Radu Găvan. Unul dintre cele mai surprinzătoare romane de debut!
 

Laur”, de Evgheni Vodolazkin. Un roman pur și simplu perfect. Recenzia aici
 

Manuscrisul fanariot”, de Doina Ruști. Am citit „Lizoanca la unsprezece ani” și mi-a plăcut enorm de mult, una dintre cele mai frumoase și expresive cărți citite anul acesta. Mulțumesc mult autoarei, abia aștept să citesc și acest roman. 
 

Am răsfoit romanul „Sârme și portocali” și pare o poveste emoționantă. Abia aștept s-o descopăr!
 

Octopussy”, de Cristina Boncea. Și cam atât!
 

Abia aștept plimbarea prin acele „Camere de hotel” ale Andei Docea. Mulțumesc autoarei pentru exemplar!
 

Un debut răsunător, o poveste minunată și plină de mister. „Malad” este un roman foarte bun, care te prinde. Recenzia aici!
 

Vreau să citesc acest roman de ceva vreme. „Anamneza”, de Ana Săndulescu; l-am răsfoit și pare super, dar ideea este că trebuie să-i simt chemarea, nu să-l citesc din inerție. Știu eu de ce! :) 
 

Quasar”, de Ana Mănescu. Același lucru ca și mai sus!


Lizoanca la unsprezece ani”, de Doina Ruști. Pur și simplu am adorat acest roman. Minunat, vi-l recomand cu toată plăcerea!
 

Vina”, de Camelia Cavadia. Abia aștept să-l citeeeeesc!
 

Vai, romanul acesta, „Domnul Tic și alte iubiri de pe Mușatini” debordează de joacă. Abia aștept să-i descopăr povestea!
 

Nu am citit „Ce ne spunem când nu ne vorbim”, însă am și celălalt roman al autoarei. Îi aștept timpul!


Un volum de poezii, „Bruiajul frunzei de cireș”, scris de fosta mea profesoară de limba română din clasa a IX-a. O femeie minunată, un profesor cum rar mi-a fost dat să întâlnesc!
 
De asemenea, mai am volumul „Felii de lămâie”, de Anca Vieru, dar nu am copiat din greșeală poza pe laptop. Am s-o fac altădată și editez! :) Cam acestea sunt toate. Voi ce romane cu autograf aveți? Mult succes și numai bine!
 

duminică, 4 octombrie 2015

Ce-am citit în luna septembrie

Salutare,

Revin cu o postare legat de ce-am reușit să citesc luna trecută. Sincer, nu știu câte cărți am citit, deci numărul lor va fi și pentru mine o surpriză. Făcând un inventar, uitându-mă pe Goodreads și pe teancul de cărți care așteaptă recenzate, am citit așa:

  1. Credința”, de Ioana Nicolaie (5 steluțe pe Goodreads) - un volum de poezii care mi-a ajuns la suflet și mi-a plăcut enorm de mult;
  2. Aristotel și Dante descoperă secretele Universului”, de Benjamin Alire Sáenz (5 steluțe pe Goodreads) - un roman care m-a surprins enorm de plăcut și mi-a plăcut la nebunie;
  3. Grădina uitată”, de Kate Morton (5 steluțe pe Goodreads) - probabil cea mai frumoasă surpriză literară din acest an. Un roman perfect!
  4. Laur”, de Evgheni Vodolazkin (5 steluțe pe Goodreads) - Unul dintre romanele mele preferate, una dintre cele mai bune alegeri livrești din acest an. O recomand tuturor!
  5. Recviem pentru un vis”, de Hubert Selby Jr. (5 steluțe pe Goodreads) - Probabil unul dintre cele mai intense romane pe care le-am citit vreodată! Îl recomand!
  6. Escal-Vigor”, de Georges Eekhout (5 steluțe pe Goodreads) - O frumoasă poveste de dragoste. Îl recomand!
  7. Ne-am ieșit cu toții complet din minți”, de Karen Joy Fowler (4 steluțe pe Goodreads) - O poveste amuzantă, jovială, dar intensă și plină de întrebări. 
  8. Scandaloasa poveste a lui Frankie Landau-Banks”, de E. Lockhart (3 steluțe pe Goodreads) - A fost un roman captivant oarecum, puțin cam redundant și lipsit de esență, dar mi-am dat seama că autoarei îi cam este frică să părăsească o anumită zonă a imaginației ei. 
  9. Camera groazei” de Jussi Adler-Olsen (3 steluțe pe Goodreads) - Un roman polițist destul de plictisitor, părerea mea, care nu prea m-a captivat și m-a ținut alert doar pe la ultimile pagini.
Cam asta am citit în luna septembrie. Nouă cărți, așadar. Se vede că a început școala! :) Acum citesc „Trenul orfanilor” și îmi place destul de mult. Voi ce mai citiți, ce-ați citit luna trecută? Zi frumoasă și relaxantă să aveți, alături de lecturi frumoase și cu spor!
 

miercuri, 30 septembrie 2015

Un loc pe raftul meu (XXIII)


Salutare,

Câteva cărți care au poposit la mine pe rafturi. O postare în fugă, că am o groază de făcut! 


Mi-am cumpărat acest roman astăzi, nu știu nimic despre el dar mi-a plăcut la nebunie coperta.


Abia aștept să citesc și aceste romane de Toni Morrison.


De Lois Lowry am mai citit „Numără stelele” și mi-a plăcut enorm de mult. Vedem cum o fi asta!


Alte două romane despre care am auzit atâtea lucruri bune. :)


O carte care pur și simplu e drăguță și frumoasă și minunată și debordând de fericire. Mulțumesc autoarei pentru povestea ei adevărată!


Abia aștept să citesc acest roman, am auzit multe despre el în „Femeia de hârtie”. :) Iar descrierea sună foarte bine.


Și o poză de grup, că așa se cade. :) Voi ce mai faceți, cum vă mai merge? Ce v-ați mai cumpărat și ce mai citiți? Seară plăcută și lecturi frumoase! 

duminică, 27 septembrie 2015

Recomandări muzicale







Melodii frumoase care merg în paralel cu cititul! La mine, unul, funcționează! :) Zi frumoasă și să aveți un început de săptămână minunat!

„Laur” de Evgheni Vodolazkin- Recenzie


 
Colecția: Raftul Denisei
Rating: 5 din 5 steluțe
Traducere din rusă și note: Adriana Liciu
Număr de pagini: 328
Premii: Bolșaia Kniga (Premiul I și Premiul cititorilor) și Iasnaia Poliana (Lev Tolstoi)

Evgheni Vodolazkin s-a născut în 1964 la Kiev, unde și-a făcut studiile universitare. Este doctor în științe filologice, specialist în literatura rusă veche. Din 1990 devine cercetător la Institutul Literaturii Ruse (Puskinskii Dom) din Sankt-Petersburg. Este autorul a peste o sută de lucrări științifice, a contribuit la elaborarea enciclopediei „Cântec despre oastea lui Igor și a Bibliotecii literaturii Rusiei Vechi”, precum și a lucrării „Cuvioșii Kiril, Ferapont și Martinian din Belozersk”. În 1992, la invitația Universității din München, și-a aprofundat studiile de medievistică occidentală, ținând și cursuri de literatură rusă veche. În 1998 a organizat conferința internațională „Cultura mânăstirească: Orient și Occident“. În perioada 1998-2002 a fost (cu întreruperi) bursier al Fundației Alexander von Humboldt, desfășurând o activitate de cercetare și publicând, în 2000, la München monografia Istoria universală a Rusiei Vechi. Din anul 2012 este redactor-șef al revistei „Text și tradiție”, editată de institutul său. În paralel, începe să scrie literatură. Debutează în 2005 cu romanul „Răpirea Europei”. În 2009 publică romanul „Soloviov și Larionov”, care se bucură imediat de succes, fiind nominalizat la premiile Andrei Belîi și Bolșaia Kniga (Marea Carte). În 2011 îi apare culegerea de studii și eseuri „Instrumentul limbii”. În 2012 publică romanul „Laur” („Laur”; Editura Humanitas Fiction, 2014), care devine revelația literară a anului 2013 în Rusia, fiind dublu câștigător al Premiului Bolșaia Kniga – Premiul întâi și Premiul cititorilor – și câștigător al Premiului Iasnaia Poliana (Lev Tolstoi). Tot în 2013, romanul a fost nominalizat pe lista scurtă la premiile Naționalnii Bestseller (Bestsellerul Național) și Russkii Buker (Booker Rus). Opera literară a lui Evgheni Vodolazkin este în curs de traducere în peste douăzeci de țări.

Impresionat, pur și simplu uimitor și demn de citit măcar odată pe an. Acest roman este unul dintre cele mai bune romane pe care le-am citit vreodată, roman care m-a surprins în mod plăcut prin naturalețea sa, prin simplitate, prin relaxarea frazelor și ideilor, prin felul în care Evgheni Vodolazkin surprinde pasaje introspective care nu plictisesc, nu sunt redundante și îi dau cititorului prilejul la meditație. Am citit acest roman la recomandarea unei prieteni foarte dragi, și, zău, vă spun că am făcut cea mai bună alegere! În special că, slavă Domnului, voi avea prilejul să-l văd pe acest autor în carne și oase, fiind invitat la Filit Iași 2015 la Teatrul Național ”Vasile Alecsandri” în data de 3 octombrie. Abia aștept! Până atunci, mulțumesc frumos dragă prietenă și, na, să nu mă mai lungesc, am să vă spun prin ce m-a impresionat acest roman.  

În primul rând, ar fi impropriu să-i fac un rezumat, o povestire. Știți prea bine că nu obișnuiesc să fac asta, pentru că ar însemna să distrug întreaga esență. Am să vă spun ce m-a atras la acest roman: inteligența sa, felul în care autorul spune povestea și simte alături de personaj. Pentru că el, Evgheni Vodolazkin, este acel autor care trăiește alături de personajele sale, este autorul care le oferă capacitatea de a gândi singure, de a acționa singure și de a trăi între paginile cărții sale. El este scriitorul care se identifică cu personajul până în profunzimile ființei, până în carnea manufacturală și literară. Iar din această combinație desăvârșită, această relație simetrică și echilibrată personaj-scriitor, nu are să iasă decât un roman profund, emoționant, plin de învățăminte și deprinderi filosofice și culturale. Pentru că după ce vei fi citit acest roman, cu siguranță vei stărui ceva zile asupra tuturor cuvintelor lui Vodolazkin care te-au marcat. Și, credeți-mă, puține nu sunt, iar eu abia m-am abținut să nu fac notații pe carte, pentru că vreau s-o păstrez curată. Nu știu, am eu așa o fixație. În schimb, cred că am folosit pe puțin douăj' de semne acolo unde am găsit citate care mi-au plăcut. 

Acest roman este o mărturisire subtilă a credinței, a speranței care desăvârșește omul și-l poartă pe drumurile vieții către împlinire. Romanul „Laur” ne spune povestea lui Arseni care, în preajma bunicului său Hristofor, deprinde învățăturile pământului, ale puterii plantelor, copacilor, mugurilor și pieilor de animale. Hristofor este un tămăduitor, un bătrân care își dedică viața vindecării, tămăduirii bolilor și infecțiilor. Fire taciturnă și de o inteligență ascuțită, Hristofor îl învață pe Arseni tot ce înseamnă puterea iubirii, a credinței și a spiritului, până ajunge să desăvârșească această taină: în acel moment, Hristofor moare iar Arseni rămâne singur în această lume, având ca armă în viață doar ceea ce bunicul său l-a învățat și valorile în care crede. Din acel moment, Arseni, dovedindu-și puterea credinței, străbătând timpul și spațiului în căutarea propriului sine, pleacă într-un pelerinaj sfânt către locurile în care, pentru a-și desăvârși condiția, simte nevoia să ajungă. Personaj complex, personaj alcătuit din lumini și umbre, din certitudini și întrebări, din gânduri și răzvrătiri, Arseni va deveni, pe rând, vraci, nebun, sfânt, pelerin, călugăr și pustnic în munți. Cu o scriitură de o simplitate rafinată, subtilă și lipsită de podoabe, trecând din registrul firescului și naturalului în cel al fantasticului și realismului magic, de la cele lumești la cele sfinte și sacre, cu un spirit liber în religiozitatea lui inteligentă, cu un umor subtil și o sensibilitate emoționantă și cuceritoare, autorul rus Evgheni Vodolazkin ne oferă o carte de o mare frumusețe și de o profunzime abisală, pentru a ne spune o poveste tulburătoare, o poveste despre încercarea repetată a omului de a-și găsi menirea, de a-și identifica sufletul și de a se regăsi pe sine într-o călătorie a vieții, a sufletului și certitudinilor. Punându-și întrebări, drama eroului nostru reiese din faptul că, de cele mai multe ori, își pune întrebările greșite, depărtându-se astfel de bolgia ființei sale, de concretețea care, uneori, se află chiar lângă el. Contemplativ, meditativ și deloc flexibil, personajul lui Vodolazkin reprezintă o stare a existenței, este, dincolo de un personaj tragic, o corolă de filosofie și un sâmbure din toate incertitudinile vieții: moarte, viață, credință, iubire și echilibru. 

Aflând dragostea înainte de a fi capabil s-o întâlnească și s-o simtă, din cauza condiției sale diferite, Arseni se îndrăgostește de Ustina, însă aceasta va muri atunci când este pe cale să-i ofere doi gemeni. Simțindu-se vinovat de moartea acesteia, Arseni se sacrifică vieții și se dedică total scopului său: acela de a-și găsi identitatea, de a-și întemeia Ființa pe pilonii trecutului său care l-a învățat ce este viața. Astfel, Arseni, într-o disperare continuă de a trăi conform principiilor sale creștinești, în armonie cu natura și cu ceilalți oameni, făcând cât mai multe fapte bună după cum încă de la bunicul său, Hristofor, a deprins, va trece prin mai multe stadii de existență, căpătând mai multe identități, desăvârșindu-se astfel mai multe etape ale vieții sale, etape care sunt de altfel impresionante și preced condiția lui de om sfânt și desăvârșit: Arseni, Ustin, Ambrozie și, în cele din urmă, Laur, când personajul devine pustnic și se retrage într-o peșteră, dincolo de civilizație și lume, trăind într-un echilibru perfect al minții, sufletului și cumpătării.

Personajul lui Evgheni Vodolazkin parcurge un drum inițiatic, un drum la sfârșitul căruia se află îndeplinirea, desăvârșirea lui ca om al cosmosului, al stelelor și lunii. Drumul său reprezintă, de fapt, un pelerinaj către întemeierea Ființei, reprezintă răspunsul întrebărilor lumești și existențiale, de la moarte, viață, până la timpul care nepăsător și egal ne măsoară. Îmbinând sacrul cu profanul, teluricul cu cosmosul, autorul rostește adevăruri greu de pătruns, meditează asupra condiției omului, asupra timpului și dragostei, iar totul prin prisma personajelor sale cărora le dă suflu și simțire, inimă și rațiune. Ținând mult la ideea timpului pe care o valorifică comprehensiv în text, autorul reiterează inexistența acestei „măsuri”, acestui act fizic, iar totul se conturează între spațiul dintre personajul principal, Arseni, și moartea iubitei sale, Ustina, a cărei ideea de a fi murit nu o poate accepta, iar totul se sustrage pănâ când cei doi ajung să se întâlnească iarăși, Undeva, în afara timpului și dincolo de acesta, iar totul se întâmplă foarte firesc și subtil. 

Un alt lucru pe care autorul pune accent este relația omului cu natura, comuniunea dintre aceștia doi, îmbrățișarea puternică și emoționantă dintre două lumi diferite: dacă totul începe, evident, cu Hristofor și plantele medicinale pe care acesta le folosește în prepararea leacurilor și doctoriilor, această relație se continuă cu prezența pădurilor, râurilor și cerurilor la toate tragediile la care Arseni ia parte. De asemenea, un episod relevant în această conturare este momentul în care un lup îi linge lacrimile lui Hristofor sau când un ius vine la Laur, cerându-i acestuia ajutor pentru nevoile sale. Dizolvându-se în natură, personajele lui Vodolazkin se condiționează în această taină ascunsă a vieții, reprezentând tipologii perfecte pentru acest pas al desăvârșirii: în comuniune cu natura omul se constituie într-una dintre cele mai perfecte creații divine. 

Trecând prin cele patru stări ale existenței, Laur, cel din urmă, ajunge să devină superior condiției umane: am putea spune, el se sfințește, asimilează trecutul său din prisma celorlalte trei stări (Arseni, Ustin, Ambrozie) și acceptă doar ceea ce l-ar putea forma pentru a se ridica la ceruri. Iubirea pentru Dumnezeu, iubirea pentru spirit și viață îl desăvârșește pe Laur care, în cele din urmă, va reprezenta un mod de a trăi, o stare perfectă a existenței în comuniune cu tot ceea ce omul caută în toate ascunzișurile inimii sale: liniște, pace, armonie și credință. Prin „Laur”, Vodolazkin nu „propovăduiește religiozitatea, (....) ci pune înrebări și pentru credincioși, și pentru atei în egală măsură.” Ideea esențială a romanului „Laur” este faptul că există veșnicie, nu timp, există iubire, există desăvârșire și frumusețe, iar tot ceea ce trebuie să facem pentru a avea acces la ele este să credem, să umblăm, să cercetăm și să vedem; pentru că nimin nu ne lipsește în a căuta răspunsuri. Trebuie doar să știm să punem întrebările potrivite.

Acum, la sfârșit, nu pot decât să suțin că acest roman este o capodoperă, o mărturisire perfectă, o pildă din care, cu siguranță, ai ce învăța. Că, zău, prea bine i-a ieșit autorului ceea ce a scris! Unul dintre cele mai bune romane citite vreodată, l-am savurat până la ultima pagină și abia aștept să îl întâlnesc pe autor. Nu știu dacă ce-am scris mai sus este relevant, dar am scris cu inima și cu o deosebită plăcere. Evident, multe ar mai fi de spus, însă ce rost are? Eu vreau să că conving că acest roman, într-adevăr, chiar merită citit, chiar trebuie descoperit și deprins. Pentru că Evgheni Vodolazkin este un adevărat geniu al literaturii rusești (pe care, apropos, mereu am numărat-o printre preferatele mele) și abia aștept să-i citesc și următorul roman. 

Le mulțumesc frumos celor de la Libris pentru acest roman, librăria online de unde puteți cumpăra numeroase cărți atât în limba română, cât și în alte limbri străine. Puteți comanda romanul lui Evgheni Vodolazkin de AICI. Lecturi plăcute și cât mai frumoase!