Editura: Trei
Colecția: Fiction Connection
Rating: 5 din 5 steluțe
Număr de pagini: 624
Anul apariției: 2021
Traducere: Doru Mareș
„Viața e un roman care știi de la început cum se termină: la sfârșit, eroul moare. Cel mai important nu este deci cum se termină povestea, ci cum îi umplem paginile. Fiindcă viața, la fel ca romanul, trebuie să fie o aventură. Iar aventurile sunt vacanțele vieții.”
Joël Dicker s-a născut la Geneva în 1985. Primul lui roman, Les Derniers Jours de nos pères, a primit Premiul scriitorilor din Geneva în 2010. În 2012, a publicat La Vérité sur l’Affaire Harry Quebert, care a obținut numeroase premii, inclusiv Marele Premiu pentru roman al Academiei Franceze și Premiul Goncourt pentru liceeni, și a stat la baza unui serial de televiziune. La Editura Trei au mai apărut Adevărul despre cazul Harry Quebert, Cartea clanului din Baltimore și Dispariția lui Stephanie Mailer. Cel de-al cincilea său roman, Enigma camerei 622, a fost vândut în Franța în aproape 500.000 de exemplare în 2020.
„- Bernard a fost un mare editor, i-am spus. Însă era mai mult de-atât. Era un om extraordinar, dăruit cu toate calitățile, care a trăit, de-a lungul carierei editoriale, mai multe vieți. A fost în același timp om de litere și mare erudit, dar și un redutabil om de afaceri, dotat cu o charismă și un talent de a convinge ieșite din comun: a fost un avocat care trecea în șomaj întregul barou parizian.”
Într-o noapte de decembrie, la Palace de Verbier, în Alpii elvețieni, are loc o crimă, iar anchetatorii nu reușesc să ajungă la nicio concluzie. După mulți ani, în vara lui 2018, un scriitor venit în vacanță se cazează la același hotel, fără să-și imagineze că va ajunge să se lase absorbit de acest caz. Ce s-a petrecut în camera 622 de la Palace de Verbier? Cu precizia unui ceasornicar elvețian, Joël Dicker își duce cititorii în inima orașului său natal, de-a lungul unui roman diabolic și imprevizibil, cu un triunghi amoros, jocuri de putere, lovituri sub centură, trădări și gelozii, într-o Elveție care nu este chiar atât de liniștită cum pare.
„(...) Sunteți mai bun decât un polițist, sunteți scriitor! Vom întreprinde împreună ancheta și veți scrie un roman.”
Eu l-am mai citit pe Joël Dicker, de fapt, i-am citit toate cărțile apărute la Editura Trei până acum. Și m-am îndrăgostit de el, contextual spus, drept care, alături de Liane Moriarty, e autorul meu preferat de la această editură. Și, în aceeași măsură, Adevărul despre cazul Harry Quebert, citită acum mulți, mulți ani, încă îmi stârnește anumite emoții și trăiri, fiindcă poate nu-mi amintesc, întocmai, personajele, mare parte din acțiune și așa mai departe, dar îmi amintesc, cu certitudine, cum m-a făcut să mă simt lectura acelei cărți și tot ce a însemnat aceasta. A fost una dintre cele mai bune cărți citite în acel an și, dacă stau să mă gândesc mai bine, nu greșesc nici când spun că încă este una dintre cele mai frumoase cărți - din acest gen - citite vreodată. Și-acum, după ce am terminat și această carte, Enigma camerei 622, pot să spun, cu aceeași certitudine, că e una dintre cele mai frumoase cărți citite vreodată. Nu știu dacă supra- sau subclasează romanul menționat anterior, dar nici nu-mi pasă, pentru că sincer să fiu nici nu le pot compara: ambele mi-au plăcut la nebunie, ambele mi-au oferit mai mult decât m-aș fi așteptat vreodată. Și, în ultimă instanță, recunosc, aveam așteptări nu mari, ci colosale de la acest roman, dat fiind faptul că știam că e un roman mult diferit față de celelalte, dar în aceeași tentă stilistică cu Adevărul despre cazul Harry Quebert, ambele dedicate editorului său, iar acesta din urmă, de fapt, scris în memoria „prietenului, editorului și maestrului său”, Bernard. Recunosc, se simte că cele două cărți sunt scrise diferit față de celelalte romane ale sale. Se simte, mult mai palpabil și real, emoția, devotamentul, prietenia și întreaga iubire față de acest om care, de altfel, i-a schimbat viața lui Joël Dicker.
„(...) Știi de ce iubirea e un joc complicat? (...) Fiindcă iubirea nu există. E un miraj, o creație a spiritului. Sau, dacă preferi, iubirea nu există, potențial, decât dacă nu se concretizează. E o emanație a spiritului, făcuti din speranță, așteptare și reprezentări.”
Enigma camerei 622 este o carte de la care am avut mari, mari, mari așteptări. Și, în același timp, știam c-o să-mi placă, mi-o spunea, convingător, instinctul. Acum, după ce am terminat-o, vă pot spune doar că mi-a întrecut detașat așteptările; mi se pare una dintre cele mai bune cărți citite anul acesta, poate și anul trecut (repet, referindu-mă la un anumit gen literar, deși, dacă e să mă întreb ce gen literar este această carte, nu îmi pot răspunde decât spunându-mi că e un cumul de genuri literare, fiindcă are de toate - dramă, e thriller, e polițist, e, efectiv, tot ce mi-aș putea fi dorit vreodată de la un roman cu adevărat bun). Nici nu știu cum să-ncep, fiindcă nu vreau să vă dau spoilere. Totul începe când Joël, personajul eponim, Scriitorul, așa cum este des numit în carte, simte nevoia să se retragă, atât după moartea editorului său, cât și după despărțirea de iubita sa, Denise, la Palace de Verbier, un hotel prestigios din Alpii elvețieni. Când ajunge acolo, și chiar așa-și începe romanul, Joël Dicker scrie: „eram departe de a-mi imaginea că aveam să-mi dedic vacanța dezlegării unei crime comise în stabiliment cu mulți ani înainte”. De-aici, începe intriga romanului care, credeți-mă, se dovedește a fi mult mai mult decât încercare (nicidecum simplă) de a dezlega ițele unei crime nerezolvate. Nu. Nu. E mult, mult mai mult decât atât. De asemenea, tot el spune (sau scrie), „înainte de a vă povesti ce s-a petrecut în vara aceea, trebuie mai întâi să mă întorc la ceea ce a stat la originea întregii desfășurări: moartea editorului meu, Bernard de Fallois”. Omul căruia Joël Dicker îi datorează totul, omul datorită căruia obținuse succces și notorietate, grație căruia era numit Scriitor, omul datorită căruia Joël Dicker este și a fost citit.
„Mă gândeam cât e de greu să omagiezi oamenii extraordinari. Fiindcă nici măcar nu știi de unde să începi. Bernard dăduse sens vieții mele. Și veghease mereu asupra mea. Era steaua mea norocoasă. Dar e neapărat necesar ca stelele să se și stingă.”
Poate sună a ceva clișeic, nu? Scriitorul viteaz care încearcă să descopere misterul unei crime. Citind și alte cărți scrise de Dicker, am știut că nu-i vorba de doar atât. Am știu că, de fapt, este vorba despre o desfășurare de forțe colosală, de personaje puternice, pline de secrete, convingătoare și efervescente. Am știut că urmează să mă aventurez, cu tot sufletul, într-un roman ale cărui aproximativ șase sute treizeci de pagini nici măcar nu am simțit cum trec - totul a mers la foc rapid și, pe cuvânt, ajunsesem în punctul în care aș fi vrut să citesc la acest roman o lună întreagă, să am parte de și mai mult și mai mult, fiindcă nu mă puteam sătura de ceea ce, cu atât talent, cu atâta originalitate, cu atâta tandrețe, Joël Dicker îmi oferă: un roman fabulos, scris cu un talent scriitoricesc autentic, cu ceva, cu acel ceva pe care l-am întâlnit și în primul roman pe care l-am citit, scris tot de el, Adevărul despre cazul Harry Quebert - mă refer la o anumită modalitate de a transmite o emoție palpabilă, o emoție reală, verosimilă, că nici nu știu cum să-i zic, la modul de a livra cititorului tău exact sufletul tău, trăirile tale, angajându-l, cu sufletul, în ceea ce scrii. Nu cred că reușesc, întocmai, să surprind exact ce vreau să spun, fiindcă, dincolo de încercarea mea, cred că trebuie să citiți cărțile sale (îndeosebi acestea două) pentru a ști la ce mă refer. Are Joël Dicker ceva ce, de la început, am știut că o să-mi placă; am să-l numesc talent nativ de a surprinde emoții firești, dar cred că, în cele din urmă, ceea ce are Dicker nu se poate teoretiza, ci se poate doar trăi.
„(...) Iubirea e mai puțin alchimie, cât lucrarea timpului. Iubirea e mai ales muncă. Îți doresc să muncești din greu pentru a iubi și a fi iubită.”
E un roman memorabil. Pentru mine chiar a fost o lectură care, cu siguranță, va deveni una de referință. E un roman colosal, exploziv, extrem de complex, extrem de frumos structurat, de o amplitudine enormă - Dicker are grijă de personajele sale, nu lasă să-i scape nimic, nici măcar un singur detaliu, nu are un discurs lacunosc, ci oferă cititorului său răspunsuri la toate întrebările pe care acesta și le-ar putea spune. Și, pe măsură ce înaintezi în lectură, îți dai seama că nu ești doar martor, nu ești doar cititor, ci ajungi să trăiești în universul romanist, ajungi să te-angajezi trup și suflet în ceea ce se întâmplă în roman. Și, credeți-mă, se-ntâmplă multe de tot. Apoi, citind, ajungi în punctul în care pur și simplu începi să-ți dai seama, de fapt, despre ce este romanul Enigma camerei 622 - dincolo de un roman polițist fascinant, este o carte despre viață, este o carte despre iubire, despre sacrificii, despre durere și despre regăsire, iar scrierea sa a însemnat acel catharsis purificator de carte Joël Dicker avea nevoie. Acel pilon de salvare. Acel singur catarg de pe-o barcă aflată în mijlocul unei furtuni existențiale. Acel pod care face trecerea între evenimente tragice din viața lui Joël Dicker. O carte emoționantă, a cărei (sub)înțeles mi s-a reliefat în ultimile pagini - o carte despre viața unui om pentru care scrisul nu este doar o formă de artă, ci un mijloc de „subzistență psihologică”, un mod de viață și de salvare.
„- Doar suntem niște anchetatori buni, a observat. Și-apoi, toată lumea se va bate pe cartea asta! Imaginați-vă cum sună: un romancier rezolvă un caz de omucidere dintr-un hotel din Alpii elvețieni.”
Dicker, pentru mine, este un maestru. Sincer vă spun, cărțile sale sunt fenomenale, despre de alte cărți poate comerciale, care se vor doar vândute, care să prindă la public. Este un artist în adevărul sens al cuvântului, care stăpânește, definitoriu, magia cuvintelor, puterea acestora, cu un simț extraordinar al psihologiei umane, care-și poartă personajele printr-o paletă efervescentă de întâmplări, cuvinte, emoții, atitudini și trăiri. Îl ador, pur și simplu, și-am adorat din tot sufletul (și încă o ador) această carte, acest roman, pentru mine, memorabil. Memorabil prin tot ce mi-a oferit, tot ce m-a făcut să simt, tot ce-am trăit citindu-l. O poveste de viață plină de curaj, o poveste de iubire care depășește limitele posibilităților, o poveste despre puterea de a depăși momente critice din viața fiecăruia.. O poveste demnă de marile ecrane cinematografice; și sper din suflet că acest roman va fi ecranizat, pentru că se va dovedi, cu siguranță, un succes răsunător, așa cum a fost și acest roman. Mulțumesc, Joël Dicker, că scrii atât de bine, că scrii atât de frumos și atât de real! Mulțumesc pentru toate aventurile oferite, pentru toate lecturile care mi-au arătat că, într-adevăr, a fi scriitor este o artă și cuvintele au o putere uluitoare în această lume.
„În această stațiune de schi, unde niciodată nu se întâmplă nimic, cazul a declanșat o adevărată undă de șoc. Iar la Palace, cu atât mai mult. La Palace, clienții se simțeau la adăpost de orice, într-o altă lume, într-un cocon, cum se spune acum. Or, de azi pe mâine, totul s-a schimbat. O crimă, vă puteți închipui așa ceva?! Săptămânile care au urmat au fost dezastruoase: clienții și-au anulat rezervările în masă. Hotelul era gol, stațiunea la fel. Ne-a luat un anotimp ca să ne revenim.”
Nu vreau să vă conving s-o citiți, vreau doar să vă spun că este un roman, de fapt, un autor care ar merita atenția tuturor. Pentru că scrie extrem de complex, indiferent de gustul literar al unui cititor (bine, mai puțin fantasy și SF, că e clar că romanul acesta - și celelalte scrise de el - nu se încadrează în aceste genuri literare). Dar, da, chiar merită o atenție deosebită. Le mulțumesc tare mult prietenilor dragi de la Editura Trei pentru această carte, Enigma camerei 622, de Joël Dicker, pe care o puteți găsi AICI. De asemenea, le mulțumesc mult și pentru toate titlurile interesante și incitante pe care ni le pun la dispoziție; vă recomand să aruncați o privire pe site-ul lor, sunt sigur că veți găsi numeroase cărți care vă vor fi pe plac. Să aveți doar lecturi frumoase și cu spor, exact pe placul vostru!