joi, 6 mai 2021

Tușa Mame: O aventură ireverențioasă, de Patrick Dennis - Recenzie

Rating: 4 din 5 steluțe
Număr de pagini: 448
Anul apariției: 2021
Traducere: Bogdan Ghiurco
„Eu și tușa Mame am învățat să ne îndrăgim reciproc în cel mai scurt timp cu putință.”
Edward Everett Tanner III (1921 – 1976) numele real care se ascunde sub pseudonimul de Patrick Dennis va rămâne în istoria literaturii drept autorul uneia dintre cele mai bine vândute cărți a secolului XX. În anul publicării,1955, Tușa Mame: O aventură ireverențioasă s-a vândut în peste două milioane de exemplare și s-a menținut în topul bestsellerurilor New York Times timp de 112 săptămâni. Succesul extraordinar al cărții a atras după sine punerea ei în scenă sub forma unui spectacol pe Broadway și a unui musical (Mame), dar și adaptarea ei pentru marele ecran într-un film fabulos având-o în rolul principal pe marea divă a Epocii de Aur a Hollywood-ului, Rosalind Russell. În 1958 Patrick Dennis a publicat o continuare a volumului de față, intitulată Around the World with Auntie Mame (În jurul lumii cu Tușa Mame) care nu s-a mai bucurat însă de același succes răsunător. În această a doua carte, autorul povestește aventurile tușii Mame alături de nepotul ei Patrick din călătoria în jurul lumii pe care au făcut-o pe când băiatul avea 17 ani și urma să înceapă colegiul. Patrick Dennis, originar din Chicago (SUA) a lucrat ca șofer de ambulanță în timpul celui de-al Doilea Război Mondial, fiind rănit de două ori, după care s-a stabilit la New York începând să scrie romane comice. În 1971, după ce a publicat 12 romane sub pseudonimul de Patrick Dennis și patru sub cel de Virginia Rowans, a renunțat la scris, considerând că a spus tot ce avea de spus, și a devenit majordom. Una dintre familiile pentru care a lucrat în această calitate a fost cea a lui Ray Kroc, fondatorul McDonald's. A fost căsătorit cu Louise Stickney cu care a avut doi copii.
„De altfel, era lesne de prevăzut că personalitatea ei uimitoare, care fascinase câteva mii de persoane înaintea mea, avea să mă cucerească și pe mine. Avea un farmec aiuritor, dar legendar, și în plus era primul membru al familiei pe care îl cunoșteam cu adevărat. Faptul că îi păsa de un băiețel nesemnificativ și neinteresant de zece ani, era pentru mine o sursă constantă de surpriză, încântare și, totodată, de confuzie. Dar îi păsa, și am crezut întotdeauna că, în pofida popularității, a intereselor și a nenumăratelor sale preocupări, tușa Mame se simțea singură.”
Tușa Mame: O aventură ireverențioasă este o comedie de moravuri savuroasă care te va scoate cu ușurință din atmosfera, parcă tot mai sumbră, a prezentului și te va transborda în lumea bună a Americii interbelice și postbelice prin intermediul celei mai iubite, zăpăcite, devastator de sofisticate și fermecătoare mătuși, tușa Mame. Tușa Mame este fără îndoială unul dintre cele mai memorabile personaje cu care ai făcut cunoștință vreodată, răspunsul diabolic al Americii la Mary Poppins, după cum spune Paul Rudnick în introducerea cărții, despre care unele voci au afirmat că ar fi fost inspirată de o mătușă reală a autorului pe nume Marion Tanner. Patrick Dennis a negat însă acest lucru, așa cum a negat și faptul că romanul de față ar fi fost inspirat din biografia sa, deși este scris la persoana I, mărturisind în repetate rânduri că faptele din acest volum reprezintă pură ficțiune. Citind însă biografia scriitorului vei constata că tușa Mame are mai degrabă mai multe caracteristici în comun cu autorul decât cu această mătușă Marion, cel puțin în ceea ce privește excentricitatea, spiritul de aventură, frivolitatea sau popularitatea.
„Gurile rele spuneau că pentru ea nu eram decât o altă bucată de lut pe care s-o frământe, s-o întindă și s-o modeleze după pofta inimii, și adevărul este că tușa Mame nu rezista niciodată să-și vâre nasul în viața celorlalți. Dar avea și o seriozitate de o inconstanță fără cusur. Așadar, am sfârșit prin a ne îndrăgi reciproc și, pentru amândoi, a fost o experiență irepetabilă.”
Da' zău că nu știu de unde să-ncep această recenzie. Și nu prea știu ce-aș putea spune, în afara faptului că, Doamne, cât de mult mi-a plăcut această carte, cât de efervescent a fost totul, cât de aventuros, palpabil, amuzant, teatral, cât de emoționante au fost unele scene și cât de mult mi-au plăcut aventurile lui Patrick și ale Tușei Mame. Dar, departe de toate, cât de mult am adorat-o pe Tușa Mame, cât de mult mi-au plăcut tabieturile ei, replicile acide, ironice și sarcastice, totuși pline de umor, atât de reale și atât de incisive, stilul ei autoritar, caracterul complex, poetic, liric, însă uneori superficial, duritatea și înțeparea, convingerea și devotamentul, of, Tușă Mame, ce dor o să-mi fie de tine. Zău că nu mint! Am citit Tușa Mame: O aventură ireverențioasă știind, încă de la început, că urmează să citesc ceva bun. Habar n-am, pur și simplu am avut certitudinea că mă voi aventura într-o carte care o să-mi placă. Și-așa a fost, fiindcă chiar mi-a plăcut. I-am dat patru steluțe, nu cinci, pentru simplul fapt că aș fi vrut ca totul să se lege ca o întreagă poveste și, deși s-a încercat asta, n-am putut să nu simt trecerea (parcă mult prea) bruscă dintre capitole (care înfățișează situații diferite din viața Tușei Mame și a nepotului ei drag, Patrick). Totuși, în sufletul meu are cinci steluțe cu desăvârșire, însă a trebuit să fac o oarecare distincție între această carte și altele care au personaje absolut delicioase și memorabile - exact ca Mame. 
„Personaj memorabil? (...) N-are de unde să știe ce înseamnă un personaj memorabil dacă n-a cunoscut-o pe tușa Mame. Nimeni n-are de unde să știe.”
Romanul lui Patrick Dennis este o colecție de povestiri din viața lui Patrick, un orfan de zece ani care ajunge în grija Tușei Mame, într-un apartament „înfiorător de înzorzonat” din Beekman Palace, unde, după o situație confuză, ajunge să crească, dându-și seama că, în sfârșit, se află în siguranță. Tușa Mame este un personaj pur și simplu memorabil, savuros, delicios, convingător, este atât de efervescentă, autoritară și permisivă, delăsătoare și geloasă, excentrică, altruistă, fermecătoare prin însăși simpla-i prezență, înzorzonată din cap până-n picioare, dar fără să fie chicioasă, se pricepe de minune să intre în situații nesăbuite și, cu grație, să iasă din ele lăsând în urmă doar fălci până-n pământ. Deși nu pare să aibă calitățile materne necesare pentru a avea grijă de nepoțelul său de 10 ani, pe care fratele i-l lasă în grijă prin testament, Tușa Mame dă dovadă de o grijă aparte pentru micuțul Patrick, pe care-l crește așa cum știe ea mai bine (repet, așa cum știe ea mai bine), astfel încât, dintr-un punct, toată această aventură devine, pentru amândoi, memorabilă. Și nu doar pentru amândoi, ci și pentru cititorul care asistă, de-a lungul celor aproximativ patru sute cincizeci de pagini, la niște întâmplări neașteptate de-a dreptul pline de aventură. N-am să vă dau spoilere, dar vorbesc despre niște situații care mi-au stârnit, deseori, râsul, încât, pe bune, chiar uitasem cum e să râzi și să te amuzi atât de copios atunci când citești o carte. Tușa Mame: O aventură ireverențioasă, chiar a reușit să-mi aducă un mare, mare și sincer zâmbet.
„- Cuvântul pe care tocmai l-ai auzit, dragul meu, este lepădătură, spuse ea cu gingășie. Se scrie l-e-p-ă-d-ă-t-u-r-ă și înseamnă regretatul tău tată! Acum șterge-o de-aici și du-te și te-mbracă!”
Tușa Mame is an icon. Chiar și azi. Și mâine. Și peste o lună. Pe bune, e un personaj despre care chiar aș vrea să mai aud, care aș vrea să mă poarte în și mai multe aventuri. Mondenă, nesăbuită, nonconformistă, teatrală, plină de pilde și mereu gata să-ți arunce câte vorbe de ocară, Tușa Mame este, de departe, un personaj care mi-a ajuns la inimă, un personaj pentru care „un vocabular bogat este o trăsătură esențială a oricărui intelectual”, cu o logică în stare să aducă pe oricine în pragul nebuniei și confuziei - și, credeți-mă, Tușa Mame chiar are un vocabular complex, dacă mă înțelegeți, cu o predilecție pentru savuroasa și eleganta limbă franceză. Cred că, până la urmă, dincolo de faptul că povestea este narată din perspectiva orfanului Patrick, această carte este despre Tușa Mame, nu? Eu abia așteptam să văd în ce bucluc o să mai intre, ce dezamăgiri o să mai aibă, pe cineva va mai întâlni. Mi-a stârnit curiozitatea de la prima pagină, și mi-a păstrat-o până la ultima, când am închis cartea cu un oarecare regret, știind că nu voi mai putea să mă aventurez, alături de Mame, în minunata lume romanistă a lui Patrick Dennis. I will miss you, Tușă Mame, I really will! Nu mă interesează că celălalt roman al lui Dennis nu a avut același succes ca și primul, eu vreau doar să știu că această carte n-a fost singurul meu contact cu Tușa Mame! 
„- Așa! O fată de doar patruzeci și patru de anișori, pusă pe fugă de polițiști pentru că a făcut fleașcă jumătate din campus cu un pistol cu apă.
- Mi-aș dori să am acum un pistol din ăsta, a spus ea printre dinți. Plin cu acid sulfuric.”
Chiar nu știu ce aș mai putea spune. Cartea aceasta chiar a fost una bună, care mi-a plăcut extrem de mult. O recomand cu mare drag tuturor celor care vor să citească ceva memorabil, care vor să se aventureze într-o lume incitantă, plină de aventuri, alături de un personaj la fel de memorabil. Tușă Mame, închin un pahar în cinstea ta și a tuturor podoabelor care-ți zornăiau când te furișai, tiptil, pe lângă uși, ca s-auzi ce se mai discută despre tine. Că, până la urmă, mereu a fost vorba despre tine, nu-i așa? Of, ce ciudat că mă-ncearcă un sentiment de melancolie, nu? Doar citind o carte! Vreau să le mulțumesc tare mult prietenilor dragi de la Editura Act și Politon pentru această carte, Tușa Mame: O aventură ireverențioasă, scrisă de Patrick Dennis, pe care o puteți găsi AICI. De asemenea, pe site-ul lor găsiți o mulțime de cărți care cu siguranță vă vor fi pe plac, din multe domenii. Vă recomand, în special, cartea Fata de la Savoy (recenzia AICI), o carte care mi-a plăcut extrem de mult atunci când am citit-o și care a intrat în topul celor zece cărți citite în acel an. Soluția zonelor albastre (recenzia AICI) și Mănâncă gras, fii suplu (recenzia AICI) sunt alte două cărți pe care le-am citit pe nerăsuflate, care abordează într-o manieră incitantă industria alimentară și tot ceea ce ține de macronutrienți și un stil de viață (ne)sănătos. Vi le recomand cu mare drag, alături de cartea de față. Să aveți lecturi exact așa cum vă doriți! 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu