sâmbătă, 19 octombrie 2024

Un rău necesar (Maggie O'Dell, #5), de Alex Kava - Recenzie

Editura: Quality Books
Rating: ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
Număr de pagini: 484
Anul apariției: 2007
Traducere: Ana-Maria Datcu

În Washington acționează un criminal în serie care își decapitează victimele. La mii de kilometri depărtare, în Omaha, mai mulți preoți catolici au fost omorâți în moduri care amintesc de un străvechi ritual. Iar pe Internet există un joc în care copiii abuzați sunt învățați să își omoare „online” călăii. Agentul special Maggie O'Dell se află în fața celei mai îngrozitoare provocări din cariera ei. Acesta este al cincilea volum din fenomenala serie scrisă de Alex Kava, dedicată lui Maggie O'Dell, care conține 11 volume. La noi, la Editura Quality Books, a mai apărut și primul volum din serie, Răul absolut, tot în traducerea Ana-Mariei Datcu, pe care l-am citit și, de asemenea, recenzat pe blog. Așa de rău ce-mi pare că nu a apărut întreaga serie, fiindcă nu doar că Maggie O'Dell este un personaj fascinant, dar stilul în care Alex Kava scrie este pur și simplu genial. 

⚖️ LUPTA DINTRE JUSTIȚIE & MORALITATE ⚖️

Un rău necesar este al cincilea volum din seria Maggie O'Dell scrisă de Alex Kava, care reia povestea agentei speciale FBI într-un thriller psihologic intens, unde găsirea unui criminal în serie devine mai mult decât o cursă contracronometru. Înțeleg, de altfel, de ce s-a tradus al cincilea volum și nu al doilea, cum ar fi fost firesc după primul, Răul absolut (dacă vă interesează recenzia, o găsiți AICI) - pentru că acesta are legătură, oarecum, cu primul. Cu o intrigă complexă, explorând în continuare laturile întunecate & bolnave ale psihicului uman, cartea de față ne pune față în față cu natura crudă a răului și ne face să ne întrebăm cât de departe am fi dispuși să mergem pentru a-l stârpi de la rădăcină. „Măștile răului” se înfățișează în forme de-a dreptul diabolice, iar cartea deschide un univers în care crimele nu sunt acte haotice de violență ieșită din comun, ci sunt strategic gândite, calculate. Toate crimele oribile au în comun un element de-a dreptul macabru (care, să fiu sincer, m-a și atras în primă instanță): victimele sunt preoți catolici ale căror capete sunt trimise rudelor lor, într-un gest sinistru de satisfacție și de avertizare. Ce pare inițial o serie de crime motivate de răzbunare religioasă sau ura față de instituția bisericii, se complică semnificativ în momentul în care Maggie O'Dell descoperă că aceste cazuri sunt legate de o organizație misterioasă ce își revendică un scop „justificat” în eliminarea celor considerați „răi” din societate. De-a dreptul bolnav!
„Devenea din ce în ce mai rău. Un rău care îi intra pe sub piele, în vene, chiar și în oase. Un rău care îl va nimici dacă nu va găsi în curând o cale de a-i distruge sursa. Știa de unde vine. Avea doar nevoie de curaj să-l elimine.”
Alex Kava îmbină dinamica investigativă a crimelor în serie cu tema secretelor adânc îngropate și reușește să construiască o intrigă tensionată, în care adevărul este dezvăluit treptat, precum foițele de ceapă care se desprind una câte una, dezvăluind miezul unui rău care se ascunde poate în cele mai vizibile locuri. O vânătoare între umbre, un joc de-a șoarecele și pisica, în care niciodată nu știi cine urmărește pe cine, cine e vânătorul și cine e prada. Maggie O'Dell se regăsește în situații care o provoacă nu doar din punct de vedere profesional, ci și psihic. Ancheta o aduce pe agenta FBI față în față cu un adversar care pare să înțeleagă mecanismele întunecate ale minții cel puțin la fel de bine ca ea. Fiecare crimă odioasă este un puzzle în sine și, în același timp, o piesă a unui puzzle și mai mare - Maggie O'Dell se vede nevoită să descifreze nu doar cine este criminalul, ci și de ce acționează într-un astfel de mod. Romanul devine, astfel, nu doar un thriller clasic, ci și o modalitate prin care Alex Kava aduce în lumină motivațiile criminalilor și modul în care justiția poate fi manipulată, poate fi distorsionată și, de către unii, percepută în cu totul alte moduri decât cele clasice. 
„Un individ care e în stare să ucidă băieței nevinovați și să le încrusteze o cruce pe piept nu se oprește doar pentru că era cât pe ce să fie prins. Poate că a schimbat peisajul, dar ea știe că năravul nu se schimbă. Răul nu dispare.”
În Un rău necesar, Maggie O'Dell rămâne personajul principal. Ca agentă specială FBI, care dispune de o experiență vastă și o intuiție fină în investigație, Kava ne arată o Maggie O'Dell mai matură, dar în continuare afectată de traumele și „demonii” cazurilor anterioare. Încă hotărâtă, încă neobosită și empatică, Maggie O'Dell rămâne un personaj profund uman, care uneori se simte copleșit de greutatea și presiunea cazurilor cu care are de-a face. Un alt personaj din această carte, Michael Keller, un preot cu un trecut cel puțin ambiguu, devine o enigmă morală și, de asemenea, un suspect - un om prins între propriile păcate și dorința de a se mântui. Keller este un personaj fascinant prin prisma unei duble fațete, să spun așa - aparent devotat bisericii, dar cu secrete întunecate care îl transformă într-un suspect în ceea ce privește crimele odioase care au avut și continuă să aibă loc. Colaborarea și tensiunea dintre Maggie și Keller se reflectă într-o dinamică mult mai profundă care ridică întrebări privitoare la justiție, vinovăție și mântuire. Și aici îl întâlnim pe Nick Morelli, șeriful, iar relația sa cu Maggie O'Dell este mult mai mult dezvoltată - ceea ce adaugă cărții un substrat emoțional și profund uman, personal.
„ȘI DE CE CREZI CĂ VOI FI URMĂTORUL?
Nici un răspuns, până în acea seară. Și răspunsul l-a lovit ca un glonț în inimă.
PENTRU CĂ EU I-AM EXECUTAT PE TOȚI. IAR TU EȘTI URMĂTORUL PE LISTĂ.
Mailul avea un document atașat, lista; da, era și numele lui acolo, exact sub cel al monseniorului O'Sullivan.”
Titlul cărții este extrem de relevant pentru acțiunea acesteia. Există vreo justificare pentru a face rău? Pentru a omorî? Este răutatea justificată atunci când aceasta este comisă în numele unui „bine mai mare”? Alex Kava ridică astfel de întrebări în cartea Un rău necesar și te face să te întrebi ce înseamnă, de fapt, justiția. Poate fi aceasta coruptă, distorsionată și denaturată, poate deveni un instrument pentru a anihila răul? Chiar mi-a plăcut mult această carte, am devorat-o și nu m-am mai putut dezlipi de ea. Îmi pare nespus de rău că nu au fost traduse și celelalte volume la noi, că nu au primit mai multă atenție din partea cititorilor, deoarece sunt absolut sigur că ar fi devenit seria mea preferată. Maggie O'Dell chiar a fost un personaj pe sufletul meu, iar intrigile celor două cărți citite au fost exact ce trebuie. Mă încearcă un sentiment de tristețe știind că mă voi despărți de Maggie O'Dell și ceilalți, pentru că nu cred că îmi voi cumpăra vreodată cărțile în limba engleză - totuși, nu se știe niciodată. Momentan, mai puteți găsi cele două volume traduse la noi prin anticariate, eventual, pentru că editura nu mai există. Oricum ar fi, dacă aveți ocazia, chiar vă recomand să nu le treceți cu vederea. Chiar merită!

Alte recenzii ale cărților scrise de Alex Kava apărute și pe blog:

Răul absolut (Maggie O'Dell, #1), de Alex Kava - Recenzie

Editura: Quality Books
Rating: ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
Număr de pagini: 526
Anul apariției: 2007
Traducere: Ana-Maria Datcu

Atunci când într-un orășel din Nebraska încep să apară cadavrele mutilate ale unor băieți, întreaga comunitate intră în panică. Părinții își însoțesc copiii pretutindeni și toată lumea așteaptă ca tânărul și charismaticul șerif Nick Morelli să rezolve cazul. Cum lucrurile se complică însă din ce în ce mai mult, poliția cere ajutorul unuia dintre cei mai buni profiler-i ai FBI-ului, agenta Maggie O'Dell. Ea este ultima speranță. Dar diabolica inteligență a unui criminal care nu face nici o greșeală este o piatră de încercare chiar și pentru cel mai experimentat agent federal. Acesta este primul volum dintr-o serie care, deși promitea foarte multe, n-a fost tradusă în totalitate. De altfel, Editura Quality Books nici nu mai există pe piață, iar în portofoliu a avut doar câteva titluri. Mă întreb care o fi fost motivul pentru care și-au sistat activitatea, dar, cel mai probabil, sunt la mijloc atât faptul că nu au avut îndeajuns de mulți cititori, cât și altele „mai personale”. Păcat, pentru că această serie chiar este una foarte, foarte bună!

⁺‧₊˚ ཐི⋆♱⋆ཋྀ ˚₊‧⁺ FORMELE PE CARE LE IA ÎNTUNERICUL ⁺‧₊˚ ཐི⋆♱⋆ཋྀ ˚₊‧⁺

Răul absolut este prima carte dintr-o serie de 11 cărți, dacă nu mă îndoiesc, o serie dedicată agentei speciale FBI Maggie O'Dell. Cartea de față aduce în prim-plan o poveste de suspans extrem de captivantă, în care pericolul & întunericul & răutatea pură se întrepătrund într-o rețea de crime oribile și într-o dinamică fascinantă a manipulării psihologice. Evident, acțiunea se axează pe căutarea și găsirea criminalului brutal, dar în același timp reflectă și natura răului absolut, mintea unui psihopat și sociopat lipsit de remușcări. În orășelul din Nebraska, se pare că Dumnezeu nu mai există, iar crimele brutale au loc de pe o zi pe alta. Fiecare crimă urmează un tipar, iar victimele - băieți tineri - sunt găsite mutilate, ceea ce dă startul unei anchete complexe, întunecate și neașteptate. Maggie O'Dell este expertă în a face profilul criminalilor în serie și, întrucât poliția locală nu putea face față cazurilor, este chemată să ofere ajutor. Mai mult decât atât, crimele par să aibă legătură cu un alt criminal în serie, Ronald Jeffreys, care fusese executat cu câteva luni în urmă. Problema? Crimele par a fi identice cu cele comise de Jeffreys, ceea ce înseamnă fie că 1) altcineva îi continuă lucrarea diabolică, fie că 2) adevăratul ucigaș nu a fost prins niciodată. Aceste întrebări - cine este, de fapt, ucigașul și cum poate să continue răul să prolifereze, chiar și după moarte - stau la baza intrigii și creează o tensiune formidabilă, capitol după capitol.
„Deasupra lui se auzi scârțâitul ultimei trepte. Își ridică privirea exact la timp ca să vadă albul pânzei astupându-i fața. Apoi, întunericul...”
Atmosfera de nesiguranță, pericolul & tensiunea care plutesc constant în aer - toate provoacă cititorul atât să înainteze în lectură fără să-și dea seama cum trec paginile, cât și să ghicească identitatea adevăratului criminal. Pistele false, răsturnările de situație fac ca fiecare nouă informație aflată să complice și mai mult misterul deja complicat. Ritmul alert, marcat de scene de suspans, scene violente, dar și de momente de introspecție, transformă lectura într-o adevărată cursă contracronometru. Maggie O'Dell este ghidul nostru într-un labirint întortocheat și complex, și în timp ce investighează crimele abominabile, aceasta se confruntă și cu propriii demoni interiori, cu propriile conflicte care nu-i dau pace. Descoperiri șocante, secvențe intense - toate par să o pună la încercare pe Maggie O'Dell, care se vede nevoită să își testeze limitele. Cu fiecare nou indiciu, cu fiecare nouă crimă, ne apropiem încetul cu încetul de un final exploziv - curiozitatea, dar în același timp și tensiunea palpabilă, împing cititorul de-a lungul acestei lecturi, în dorința de a afla adevărul și de a descoperi ce s-a întâmplat, de fapt, cu acei tineri adolescenți.
„Binele și răul - era chiar atât de subțire linia care le separa? Apoi își trecut lănțișorul peste cap și în jurul gâtului care-i sângera.”
Maggie O'Dell este un personaj pe care îl îndrăgești din start, un personaj complex și fascinant, care are propriile traume și conflicte interioare, ceea ce îi dau o notă de profunzime și de veridicitate. Ca agentă specială a FBI-ului, este un personaj inteligent, analitic, dar sub nicio formă imun la efectele cazurilor cu care se confruntă - tragediile și ororile pe care le descoperă îi șubrezesc din ce în ce mai mult încrederea în umanitate. Însă, în același timp, îi potențează și mai mult determinarea și curajul de a merge mai departe și de a face dreptate. Maggie are un fel anume de a fi dură, dar sub nicio formă invulnerabilă, ceea ce o face să fie mai umană, mai ales în momentele în care trecutul ei începe să iasă la suprafață. Pe de altă parte, șeriful Nick Morelli, personajul masculin principal, o completează perfect pe Maggie. La început, el este destul de nesigur, copleșit de gravitatea crimelor din micul oraș, însă pe parcurs evoluează, devine un aliat de încredere al lui Maggie O'Dell. Dintr-un bărbat care se simte depășit de situație, prins într-un haos pe care nu îl poate gestiona, se transformă într-un profesionist care își depășește limitele și își asumă în totalitate rolul de protector al comunității. Alex Kava a creat figuri umane imperfecte, nicidecum eroi infailibili, dar extrem de capabile de compasiune și care dau dovadă de curaj formidabil în fața „răului absolut”!
„Părea atât de fragil, atât de vulnerabil, încât îi venea să-l învelească, să-l protejeze de zăpada care sclipea pe pielea lui gri, acoperind tăieturile roșii și rănile căscate adânc.”
Răul absolut ne demonstrează că diabolicul poate lua forme dintre cele mai neașteptate, se poate ascunde în colțișorul oricăror minți. Cum putem defini răul absolut și de ce unii oameni trăiesc pentru a-l manifesta? Răul nu este neapărat o forță exterioară, ci una intrinsecă, care de obicei ia naștere din traume, din obsesii patologice, din dependențe, din dorința de putere sau din incapacitatea de a simți empatie. Kava explorează tema răului, văzută ca o entitate complexă, care poate infecta și corupe oameni aparent normali. Nu neapărat că te întrebi cine este criminalul, dar te întrebi și ce l-a făcut să fie așa, de ce este așa. Răul este un parazit care se strecoară în mințile oamenilor și începe să își răspândească toxinele, otrava. Stilul autoarei este unul care pentru mine se potrivește perfect într-un thriller - ascuțit, precis, tăios, dar în același timp fără a compromite substratul profund. Atmosfera tensionată, claustrofobică, în care pericolul pândește parcă la fiecare colț, te face să vrei mai mult și mai mult și mai mult. Dialogurile sunt realiste, bine construite, iar descrierile nu-s „prea multe”, ci exact îndeajuns de multe pentru a crea imagini clare și fidele în mintea cititorului. Poate unele lucruri rămân nespuse, dar imaginația cititorului cu siguranță reușește să le completeze și pe acestea... O serie care chiar aș fi vrut să fie tradusă în totalitate. Însă, din păcate, mai există doar un singur volum - pe care, de asemenea, am reușit să pun mâna și pe care l-am citit deja.

Noi știm că îți amintești (High Coast, #1), de Tove Alsterdal - Recenzie (Crime Club)

Rating: ⭐️⭐️⭐️⭐️
Număr de pagini: 384
Anul apariției: 2024
Traducere: Alexandru Florescu

Tove Alsterdal este jurnalistă, autoare de piese de teatru, scenaristă și una dintre cele mai renumite autoare de romane de suspans din Suedia. Cunoscută pentru portretele nuanțate pe care le face personajelor sale, Alsterdal se remarcă drept o maestră a genului, abordând în cărțile ei și teme sociale sau istorice. A scris scenariul pentru filmul Så olika (2009) al Helenei Bergström și libretul operei Woman of Cain, compusă de Fredrik Högberg. A debutat în 2009, iar în 2014 și 2020 a câștigat premiile pentru Cel mai bun roman suedez de suspans. În tinerețe a lucrat ca asistentă la spitalul de psihiatrie din Beckomberga, un loc despre care a scris în mai multe romane ale sale.

🏆CEL MAI BUN ROMAN SUEDEZ DE SUSPANS AL ANULUI 2020 & NOMINALIZAT LA PREMIUL CARTEA SUEDEZĂ A ANULUI 2021🏆

Când se întoarce la casa părintească din care a plecat în urmă cu peste douăzeci de ani, Olof Hagström își dă imediat seama că nu e în regulă ceva. Când intră, descoperă un câine speriat și o baltă în mijlocul casei. În aer plutește un miros cumplit: tatăl lui Olof este mort în dușul din baie. Pentru detectiva Eira Sjödin, ancheta acestei morți misterioase dezgroapă coșmaruri de demult. Ea avea doar nouă ani când Olof – care pe atunci avea paisprezece – a fost găsit vinovat de violarea și uciderea unei fete din localitate. Cazul s-a imprimat adânc în memoria colectivă a orașului și i-a marcat Eirei profund copilăria. Olof a fost trimis la o casă de corecție și nu a mai călcat în oraș – până acum. Un thriller complex, în care trecutul și prezentul se împletesc cu eleganță, unde nimic nu e ceea ce pare și care sondează amintirile și sentimentul de vinovăție.
„Duhnea a mizerie de câine. Nu erau anormal de multe muște, dar era o grămadă de gunoi pe hol, continuând spre bucătărie. Pungi de ziare și sticle goale, motocoase, aparate de tuns iarba, tuburi de metal și alte mizerii. Eira respiră pe gură. Văzuse altele mai rele de atât. Odată, găsiseră un mort după șase luni. Violența e de așteptat când te faci polițist, dar singurătatea nu. Asta tăia în carne vie. O casă ca aceasta, unde o viață se sfârșise fără ca nimeni să știe.”
Noi știm că îți amintești m-a prins de la început, pentru că am găsit în stilul autoarei ceva ce îmi trebuia - un ritm tihnit, atent, care pare să curgă de la sine, deloc forțat, natural și, pe alocuri, chiar amuzant. Aveam nevoie de un roman polițist care să depășească încadrarea riguroasă a unui „simplu thriller” și care să aducă în lumină teme mult mai profunde, cum ar fi memoria, trauma, rădăcinile, secretele ascunse ale trecutului. O poveste întortocheată care evoluează încet, dar cu siguranță captivant, spre aflarea adevărului, a ceea ce s-a întâmplat, de fapt, nu doar cu tatăl personajului principal, Olof Hagström, ci ce s-a întâmplat și acum mai bine de 20 de ani, pe când Olof Hagström avea 14 ani. Totul începe în momentul în care Olof Hagström se întoarce în orașul său natal și își găsește tatăl mort în baie. Bineînțeles, cine este primul suspect? El, evident. Însă, mai mult decât atât, el este „și mai suspect” pentru că a fost implicat în copilărie într-un caz șocant de crimă, fiind acuzat de violul și uciderea unei fete de aceeași vârstă cu el. Deși nu a fost condamnat la închisoare - nu au existat îndeajuns de multe probe pentru a construi o acuzare solidă -, Olof Hagström a purtat pe umerii săi acuzațiile, iar cazul respectiv s-a imprimat adânc în memoria orașului său.
Vrei să-ți amintești, nu-i așa, Olof? E totul în tine, tot ce ai făcut și ai simțit.
Era acolo? Era în viață când ai aruncat-o? Ai aruncat-o peste margine, știai că apa e adâncă de treizeci de metri în partea asta?
Îți amintești, Olof, noi știm că îți amintești.
Tensiunea dintre trecut și prezent începe imediat să clocotească în momentul în care Olof Hagström devine principalul suspect al morții tatălui său. N-avea o relație bună cu acesta, nu se mai auziseră de ani întregi. Olof Hagström se vede pus față în față cu umbra trecutului, iar rănile care poate începeau să se vindece încep din nou să sângereze. Pe de altă parte, avem de-a face, bineînțeles, și cu un alt personaj poate la fel de important da Olof Hagström - detectiva Eira Sjödin, care investighează cazul actual, dar care, încetul cu încetul, își îndreaptă atenția și asupra cazului din trecut. Oare au cele două cazuri vreo legătură? Eira este un personaj complex, dedicat meseriei sale, dar, la rândul ei, bântuită de propriile amintiri. Mama ei suferă de demență, motiv pentru care trebuie să aibă grijă și de aceasta. Ceva ciudat, totuși, este faptul că mama ei pare să știe ceva, dar acel ceva nu este niciodată spus. Eira este antrenată în meseria ei în special de simțul dreptății, își dorește să afle adevărul indiferent de consecințe. Pe de altă parte, Olof Hagström pare un personaj ceva mai diferit, mai confuz, prins în zbuciumul pe care îl trăiește ca urmare a întâmplărilor actuale și a celor din trecut. 
„- N-am avut niciodată secrete între noi. Dacă cineva știe ce fel de bărbat e, eu sunt aia.
Toată lumea are secretele ei, se gândi Eira, mai ales cei care spun sus și tare că n-au niciunul.”
Cartea are o construcție oarecum tipică - ne sunt servite întâmplările, iar apoi se construiește drumul spre „rezolvarea” acestora. Se găsesc noi piste, se află răspunsuri, se descoperă secrete. Încetul cu încetul, fiecare piesă din puzzle este pusă la locul potrivit, pentru ca, în sfârșit, să ni se înfățișeze o imagine de-a dreptul neașteptată. Bineînțeles, n-aveam cum să mă aștept la asta, deși mă gândeam la un moment dat că un anumit personaj știe mult mai multe decât spune. Mi-a plăcut foarte mult să urmăresc această dinamică, și, dincolo de toate, totul s-a datorat stilului autoarei - chiar dacă îmi place o carte în ceea ce privește acțiunea, intriga, modul în care se desfășoară lucrurile, pentru mine este foarte important și modul în care îmi sunt livrate toate acestea. Noi știm că îți amintești chiar este bine scrisă, cu momente de introspecție, profunde, cu dialoguri reale, cu fragmente atent construite, fără prea multe detalii inutile (chiar dacă are detalii peste care ușor am fi putut trece, acestea conturează mult mai bine spațiul în care se desfășoară lucrurile). Da, asta chiar mi-a plăcut și nu a făcut decât să îmbunătățească și mai mult experiența lecturării acestei cărți.
„Plutea ca prin apă, se ridica la suprafață. Habar nu avea de unde venea sau unde se ducea, nu știa cum de putea să respire dacă era cu adevărat în apă.
Auzea voci, dar nu le putea răspunde. Pluteau departe de el, deasupra, ca niște păsări pe cer, traversând albastrul, ca un cuc de partea cealaltă de râu, chemându-l.
Era un nume.
Olof.
Din depărtare, unde nu era nimic.
Olof.”
Cât de fragil este adevărul? Cât de departe am merge pentru a-i proteja pe cei dragi? Ce anume ne împinge să facem lucruri de care n-am putea fi vreodată mândri? Ce este adevărul și cum îl percepem în lumina propriilor experiențe & traume? Romanul vorbește despre cicatricile pe care unele întâmplări le pot lăsa în noi, despre cum adevărul nu este neapărat o constantă imuabilă, ci un lucru fluid, care se poate schimba. Într-un fel, cartea este și despre memoria colectivă și modul în care comunitățile, atunci când se unesc, pot distruge sau, dimpotrivă, salva o persoană. Trecutul, deși poate părea îngropat, mereu va avea puterea de a reveni și de a schimba cursul prezentului. Chiar mi-a plăcut această carte și, din câte am înțeles, este abia primul volum dintr-o serie. Nu-mi dau seama încotro se va îndrepta cel de-al doilea volum din serie - dar, cel mai probabil, va avea un cu totul alt punct de plecare. Totuși, parcă mi-ar plăcea ca Olof Hagström să fie mai mult prezent - dacă Tove Alsterdal nu va renunța la acesta -, pentru că nu prea și-a făcut simțită prezența - și mie-mi plăcea de el - în acest volum. Așadar, dacă vreți să citiți un thriller-polițist bun, atunci cu siguranță ar trebui să aveți în vedere (și) această carte. Lecturi cât mai frumoase și pe placul vostru să aveți!


Notă: recenzia face parte din blog tourul dedicat cărții scrise de Tove Alsterdal, Noi știm că îți amintești, prin care ne dorim ca această recomandare să ajungă la cât mai multe persoane. Dacă sunteți curioși să aflați alte păreri, puteți vizita următoarele bloguri, unde au apărut sau vor apărea recenzii în zilele următoare: Anca și Cărțile, Cărțile Mele și Alți Demoni, Analogii-Antologii, Biblioteca lui Liviu, Literatură pe Tocuri, Ciobanul de Azi, CiteștE-MI-L, Fata cu Cartea!

vineri, 18 octombrie 2024

12 secrete (Ben Harper, #1), de Robert Gold - Recenzie

Editura: NICULESCU
Rating: ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
Număr de pagini: 416
Anul apariției: 2023
Traducere: Andreea Vrabie

Viața lui Ben Harper s-a schimbat pentru totdeauna în ziua în care fratele său mai mare, Nick, a fost ucis. A fost o crimă care a șocat liniștitul orășel Haddley și a trimis familia lui Ben în lumina reflectoarelor. După douăzeci de ani, Ben, care este unul dintre cei mai buni jurnaliști de investigație din Anglia, s-a întors în Haddley. Dar o altă crimă la fel de brutală face lumină asupra morții fratelui său și aruncă suspiciuni asupra celor apropiați lui. Ben este pe cale să descopere că în acest oraș nimeni nu este așa cum pare. Toată lumea are ceva de ascuns. Și cineva va face orice pentru ca adevărul să nu iasă la iveală...

🔍 DESPRE SECRETE & PUTEREA LOR DEVASTATOARE 🔍

Ei, asta numesc eu thriller impecabil. 12 secrete, de Robert Gold, mi-a plăcut la nebunie, a fost un thriller psihologic care m-a prins în mrejele sale încă de la primele pagini. A fost genula acela de care îți induce o stare acută de neliniște subtilă, ca și cum ai merge pe un strat subțire de gheață, așteptându-te fie să se spargă, fie să te poarte în siguranță până la destinație. Tot așa, și Robert Gold menținut tensiunea până la ultima pagină. O poveste complexă despre secrete bine păzite, îngropate, și despre consecințele devastatoare pe care acestea le pot avea nu doar la nivel individual, ci asupra unei întregi comunități de oameni. Povestea urmărește viața lui Ben Harper, un jurnalist de investigație cu reputație în Anglia, care se întoarce în orășelul natal după ce trecutul său este zguduit de o tragedie familială. Fratele său mai mare, Nick, a fost ucis cu 20 de ani în urmă, iar cazul a rămas nerezolvat. Întoarcerea sa în Haddley-ul altfel liniștit va reaprinde amintiri dureroase și va scoate la iveală întrebări care nu și-au găsit până acum răspunsul, dar care urmează să-i dea peste cap toate teoriile pe care le-ar fi avut privitor la ce s-a întâmplat, cu 20 de ani în urmă, cu fratele său.
„- Mamă și fiu, împreună în Haddley, continuă ea. Este treaba mea să aflu de ce.”
În egală măsură, Ben se confruntă cu propriii demoni interiori, dar și cu secretele întunecate și bine ferecate ale celor din jur. Orașul mic, care pare la suprafață un loc în care toată lumea se cunoaște cu toată lumea, ascunde în mod ironic o mulțime de minciuni, trădări, și legături periculoase între locuitori. Robert Gold redă imaginea unei comunități care, sub masca respectului reciproc și într-ajutorării, și-a țesut de-a lungul timpului o plasă de secrete întunecate. În încercarea sa de a afla ce s-a întâmplat cu fratele său, Ben se trezește captiv într-o dinamică dominată de minciună, manipulare, pe măsură ce fiecare personaj se dovedește că are ceva de ascuns. Chiar și cei mai apropiați dintre cei mai apropiați. Ben poartă pe umeri povara unei vinovății nejustificate, dar și profunzimea pierderii fratelui său și, cu toate acestea, încă își găsește curajul și motivația de a înainta de-a lungul acestui labirint plin de secrete, din dorința de a afla adevărul. Într-o comunitate în care toți par să știe totul despre ceilalți, Robert Gold ne arată cum, de fapt, adevărul poate fi mult mai greu de gâsit decât ne-am fi așteptat. 
„- Te înșeli, spun eu. Dani, îți spun, există un bărbat, un bărbat mai în vârstă, care a avut de-a face cu fetele alea - poate chiar tatăl copilului -, care este încă în viață și care nu e dispus să se oprească de la nimic pentru a-și păstra secretul.”
Cine spune adevărul? Cine este vinovatul? Ce preț plătesc oamenii pentru a-și păstra secretele? Asta te întrebi, constant, în timp ce citești 12 secrete. Fiecare secret dezvăluit în carte este o piesă dintr-un puzzle mai mare, iar Robert Gold construiește, încetul cu încetul, o imagine înfricoșătoare a impactului pe care secretele și minciunile, tăcerile și răzbunările, îl au asupra oamenilor. Uneori, adevărul poate fi mult, mult mai dureros decât o minciună - dar, în cele din urmă, acesta trebuie să iasă la iveală. Tensiunea romanului este bine dozată, atmosfera este neliniștitoare, iar tensiunea psihologică se combină perfect cu senzația de claustrofobie, de mic oraș, unde pare că fiecare are ceva de ascuns. Fiecare capitol potențează și mai mult misterul cărții, face ca lucrurile să devină și mai ambigue, iar ritmul este perfect dozat astfel încât să vrei neapărat să afli ce urmează să se mai întâmple, să dai pagină după pagină după pagină și să n-ai habar când ai ajuns la sfârșitul cărții. Abia aștept să descopăr și celălalt volum al seriei fiindcă, din câte am înțeles, acesta este primul din seria omonimă, Ben Harper.
„- Uneori, cele mai ascunse secrete sunt cele pe care le păstrezi în tine însuți, spune ea.”
După cum bine știți, eu mă dau în vânt după genul thriller. Din păcate, în ultima perioadă nu prea am mai avut parte de lecturi fascinante din acest gen. Deși am citit cartea lui Robert Gold acum ceva timp, încă îmi amintesc că, după ce am terminat-o, mi-am zis că în sfârșit am dat peste un thriller bun. Dap, chiar este un thriller care m-a ținut cu sufletul la gură și pe care l-am citit pe nerăsuflate. O poveste care vorbește despre oameni și despre ce ascund ei în întunericul sufletului, despre ce anume îi reduce la tăcere, despre secrete care mai bine ar fi rămas pe vecie nedescoperite. Așadar, dacă sunteți fani ai genului - dar nu numai - sunt sigur că v-ar plăcea să descoperiți povestea lui Ben Harper. Te ține acolo, te captivează și vrei neapărat să descoperi cum stă treaba și cine anume se face vinovat de moartea lui Nick, fratele lui Ben Harper. Vă zic de pe acum, nu vă faceți iluzii - sub nicio formă nu o să reușiți să vă dați seama încotro se îndreaptă Robert Gold. Fără s-o mai lungesc, vă urez să aveți parte doar de lecturi frumoase & pe placul vostru!

Noi, carnivorii, de Agustina Bazterrica - Recenzie

Editura: Pandora M
Rating: ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
Număr de pagini: 240
Anul apariției: 2023
Traducere: Marin Mălaicu-Hondrari

Agustina Bazterrica (n. 1974, Buenos Aires) este o romancieră și autoare argentiniană de proză scurtă, figură centrală a scenei literare din Buenos Aires. A publicat două volume de povestiri și două romane. Cel de-al doilea roman al ei, Noi, carnivorii (Cadáver Exquisito, în limba spaniolă; tradusă în română în 2023 de către Marin Mălaicu-Hondrari), a devenit un adevărat fenomen editorial internațional, vândut în peste jumătate de milion de exemplare în toată lumea și tradus în peste 25 de limbi. Romanul este în curs de ecranizare.

🥀 O LUME ÎN CARE UMANITATEA A FOST „SACRIFICATĂ” 🥀

La abatorul local, Marcos este un foarte eficient manager-adjunct în branșa sacrificării oamenilor – deși nimeni nu le mai spune așa. Soția l-a părăsit, tatăl piere în ghearele demenței, iar el depune eforturi supraomenești să nu se gândească la felul în care-și câștigă existența. După ce animalele, infectate de un virus otrăvitor, au fost omorâte, și după o perioadă de Tranziție plină de ipocrizie, consumul de carne umană — „carne specială” — a devenit legal. Într-o zi, Marcos primește în dar un exemplar de „calitate superioară”, pe care, în ciuda interdicțiilor, îl tratează ca pe o ființă umană. De aici și până la a-și pune întrebarea dacă nu cumva am renunțat la umanitate în schimbul proteinei animale nu mai e decât un pas.
„Tot ce mai vede e poarta șurii și femela, femeia aceea care se uită la el. Pare să plângă. Dar nu are cum să înțeleagă ce se întâmplă, nu știe ce-i acela un pătuț de copil. Nu știe nimic.
Când mai rămâne doar jarul, el deja doarme adânc în iarbă.”
Noi, carnivorii te zguduie din temelii. Te șochează. Te îngrețoșează. Te macină. Te bântuie. Agustina Bazterrica a reușit să construiască o poveste distopică & întunecată, dar adânc înrădăcinată în societatea noastră actuală - o alegorie a hipercapitalismului & hiperconsumerismului care ne dictează viețile. Este genul de lectură care te face să te simți inconfortabil, dar pe care în același timp nu o poți lăsa din mână. De la prima pagină până la ultima, romanul devine o lecție amăruie despre natura umană, despre limitele moralității și despre violența ascunsă în structurile societății. Acțiunea se desfășoară într-un viitor distopic, unde oamenii au renunțat (din obligație, bineînțeles) să mai consume carne de origine animală, din cauza unui virus care a contaminat toate speciile. Bineînțeles, există „soluții”: societatea a legalizat canibalismul, consumul de „carne specială”, iar anumiți oameni sunt crescuți pentru ca, ulterior, să fie sacrificați și consumați. Această nouă ordine mondială este condusă de o ierarhie bine definită, iar toți cetățenii par să accepte tacit acest sistem grotesc, care a devenit normă.
„Câte capete trebuie ucise lunar pentru ca el să poată plăti azilul pentru tatăl său? Câți oameni trebuie să sacrifice pentru ca să uite cum l-a pus la culcare pe Leo, l-a învelit, i-a cântat un cântecel și în dimineața următoare l-a găsit mort? Câte inimi trebuie să fie puse la păstrare în sertare pentru ca durerea să se transforme în altceva? Dar intuiește că durerea este singurul lucru care-l mai face să continue să respire.
Dacă nu ar fi tristețea, nu ar mai avea nimic.”
Marcos Tejo, protagonistul, lucrează într-un abator, o unitate de procesare a cărnii umane, și este cel care se confruntă zilnic cu realitatea sumbră, bolnavă și violentă a acestei lumi. Marcos a devenit gol, este un om lipsit de orice emoție, prizonier al sistemului care, de altfel, l-a obligat să fie așa. Însuși el trăiește o tragedie suplimentară - soția l-a părăsit, iar fiul său a murit la scurt timp după naștere. Acest gol îl face să fie o umbră în propria-i existență, trăind într-o permanentă stare de dezgust și alienare. Povestea devine mult mai intensă în momentul în care lui Marcos i se oferă un „cadou special” - o femeie destinată sacrificiului, „de calitate superioară”. În schimb, în loc să o trimită direct la procesare, Marcos începe să dezvolte o legătură ciudată și neașteptată cu aceasta. Relația lor devine un amestec de protecție și posesie, de cruzime și empatie, iar această ambiguitate te face să-ți pui întrebări privitoare la cum ai reacționa tu, în esență, dacă ai fi pus în astfel de circumstanțe. Ce înseamnă să fii om și cum îți păstrezi umanitatea într-o societate în care aceasta nu mai există, într-o societate în care acesteia i-au fost setate alte coordonate?!
„- Până la urmă, de când e lumea asta ne tot mâncăm unii pe alții. Și nu doar simbolic, ne și îngurgităm literalmente. Tranziția ne-a dat posibilitatea de a fi mai puțin ipocriți.”
Cartea Agustinei Bazterrica este o metaforă tulburătoare, directă și violentă, a societății contemporane, care ridică întrebări privitoare la etică, moralitate, umanitate. Bazterrica își forțează cititorul să reflecteze chiar și asupra modului în care tratăm animalele dar, mai presus de toate, asupra modului în care am putea fi obligați să ne tratăm între noi înșine în anumite circumstanțe date. De-a lungul lecturii, îți dai seama că această lume distopică are reminescențe în realitatea noastră - o societate care deseori normalizează violența, inechitatea, care promovează și susține exploatarea, consumerismul în masă, risipa. Prin prisma personajului Marcos, romanul explorează conceptul de dezumanizare în toate formele sale. Relația lui cu „femela” ne oferă o perspectivă clară asupra procesului de dezumanizare, dar în același timp se întrezăresc și momente de o sfâșietoare umanitate. În lumea lui Bazterrica, nimeni nu pune la îndoială consumul de carne umană, cum nici în societatea noastră consumul cărnii de origine animală nu este văzut, de majoritatea, ca fiind problematic. Nu, nu sunt vegan - am încercat, dar mi-am dat seama că nu pot.
„Asistenții se apropie de vânători și le iau armele. Vânătorii își aruncă prada pe umeri și se duc într-o hală unde prăzile sunt cântărite, marcate și date bucătarilor ca să le tranșeze, să scoată bucățile pe care le vor găti și să ambaleze în vid cele pe care vânătorii le vor lua acasă.
Printre serviciile oferite de domeniul de vânătoare, se află și acela de împăiere a capului.”
Noi, carnivorii chiar a fost un roman care m-a dat pe spate și pe care l-am recomandat absolut oricui. Stilul autoarei este unul tăios, minimalist, pe care l-aș numi un stil „cu greutate”. Atmosfera este densă, iar tensiunea crește progresiv pe măsură ce povestea avansează - nu ai cum, de altfel, să nu resimți o senzație constantă de disconfort atunci când citești. Deși este o poveste, în esență, fictivă, ea se simte ca fiind dacă nu foarte reală, atunci foarte probabilă. Mi-am amintit cât de fragile ne pot fi valorile și cât de ușor pot fi acestea corupte într-o societate care prioritizează hiperconsumerismul. Și, de altfel, cum ne aliniem instinctelor noastre primare - printre care și cel al conservării. Este o carte care te obligă să te confrunți cu adevăruri incomode, dar și un posibil avertisment pe care Bazterrica îl trage. Pe de altă parte, nu pot să nu spun că, în lumea pe care autoarea a creat-o, speranța pur și simplu NU mai există. Încă mă bântuie teribil sfârșitul cărții - dar, sincer, cred că este exact ce a trebuit să fie, deși chiar nu mă așteptam sub nicio formă, nicicând, niciodată, la așa ceva. Cu siguranță va rămâne una dintre cele mai bune cărți citite anul acesta. V-o recomand cu cea mai mare încredere - tuturor persoanelor cărora le-am recomandat-o și care au citit-o mi-au spus că, într-adevăr, este o carte aparte!