Editura: Quality Books
Rating: ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
Număr de pagini: 526
Anul apariției: 2007
Traducere: Ana-Maria Datcu
Atunci când într-un orășel din Nebraska încep să apară cadavrele mutilate ale unor băieți, întreaga comunitate intră în panică. Părinții își însoțesc copiii pretutindeni și toată lumea așteaptă ca tânărul și charismaticul șerif Nick Morelli să rezolve cazul. Cum lucrurile se complică însă din ce în ce mai mult, poliția cere ajutorul unuia dintre cei mai buni profiler-i ai FBI-ului, agenta Maggie O'Dell. Ea este ultima speranță. Dar diabolica inteligență a unui criminal care nu face nici o greșeală este o piatră de încercare chiar și pentru cel mai experimentat agent federal. Acesta este primul volum dintr-o serie care, deși promitea foarte multe, n-a fost tradusă în totalitate. De altfel, Editura Quality Books nici nu mai există pe piață, iar în portofoliu a avut doar câteva titluri. Mă întreb care o fi fost motivul pentru care și-au sistat activitatea, dar, cel mai probabil, sunt la mijloc atât faptul că nu au avut îndeajuns de mulți cititori, cât și altele „mai personale”. Păcat, pentru că această serie chiar este una foarte, foarte bună!
⁺‧₊˚ ཐི⋆♱⋆ཋྀ ˚₊‧⁺ FORMELE PE CARE LE IA ÎNTUNERICUL ⁺‧₊˚ ཐི⋆♱⋆ཋྀ ˚₊‧⁺
Răul absolut este prima carte dintr-o serie de 11 cărți, dacă nu mă îndoiesc, o serie dedicată agentei speciale FBI Maggie O'Dell. Cartea de față aduce în prim-plan o poveste de suspans extrem de captivantă, în care pericolul & întunericul & răutatea pură se întrepătrund într-o rețea de crime oribile și într-o dinamică fascinantă a manipulării psihologice. Evident, acțiunea se axează pe căutarea și găsirea criminalului brutal, dar în același timp reflectă și natura răului absolut, mintea unui psihopat și sociopat lipsit de remușcări. În orășelul din Nebraska, se pare că Dumnezeu nu mai există, iar crimele brutale au loc de pe o zi pe alta. Fiecare crimă urmează un tipar, iar victimele - băieți tineri - sunt găsite mutilate, ceea ce dă startul unei anchete complexe, întunecate și neașteptate. Maggie O'Dell este expertă în a face profilul criminalilor în serie și, întrucât poliția locală nu putea face față cazurilor, este chemată să ofere ajutor. Mai mult decât atât, crimele par să aibă legătură cu un alt criminal în serie, Ronald Jeffreys, care fusese executat cu câteva luni în urmă. Problema? Crimele par a fi identice cu cele comise de Jeffreys, ceea ce înseamnă fie că 1) altcineva îi continuă lucrarea diabolică, fie că 2) adevăratul ucigaș nu a fost prins niciodată. Aceste întrebări - cine este, de fapt, ucigașul și cum poate să continue răul să prolifereze, chiar și după moarte - stau la baza intrigii și creează o tensiune formidabilă, capitol după capitol.
„Deasupra lui se auzi scârțâitul ultimei trepte. Își ridică privirea exact la timp ca să vadă albul pânzei astupându-i fața. Apoi, întunericul...”
Atmosfera de nesiguranță, pericolul & tensiunea care plutesc constant în aer - toate provoacă cititorul atât să înainteze în lectură fără să-și dea seama cum trec paginile, cât și să ghicească identitatea adevăratului criminal. Pistele false, răsturnările de situație fac ca fiecare nouă informație aflată să complice și mai mult misterul deja complicat. Ritmul alert, marcat de scene de suspans, scene violente, dar și de momente de introspecție, transformă lectura într-o adevărată cursă contracronometru. Maggie O'Dell este ghidul nostru într-un labirint întortocheat și complex, și în timp ce investighează crimele abominabile, aceasta se confruntă și cu propriii demoni interiori, cu propriile conflicte care nu-i dau pace. Descoperiri șocante, secvențe intense - toate par să o pună la încercare pe Maggie O'Dell, care se vede nevoită să își testeze limitele. Cu fiecare nou indiciu, cu fiecare nouă crimă, ne apropiem încetul cu încetul de un final exploziv - curiozitatea, dar în același timp și tensiunea palpabilă, împing cititorul de-a lungul acestei lecturi, în dorința de a afla adevărul și de a descoperi ce s-a întâmplat, de fapt, cu acei tineri adolescenți.
„Binele și răul - era chiar atât de subțire linia care le separa? Apoi își trecut lănțișorul peste cap și în jurul gâtului care-i sângera.”
Maggie O'Dell este un personaj pe care îl îndrăgești din start, un personaj complex și fascinant, care are propriile traume și conflicte interioare, ceea ce îi dau o notă de profunzime și de veridicitate. Ca agentă specială a FBI-ului, este un personaj inteligent, analitic, dar sub nicio formă imun la efectele cazurilor cu care se confruntă - tragediile și ororile pe care le descoperă îi șubrezesc din ce în ce mai mult încrederea în umanitate. Însă, în același timp, îi potențează și mai mult determinarea și curajul de a merge mai departe și de a face dreptate. Maggie are un fel anume de a fi dură, dar sub nicio formă invulnerabilă, ceea ce o face să fie mai umană, mai ales în momentele în care trecutul ei începe să iasă la suprafață. Pe de altă parte, șeriful Nick Morelli, personajul masculin principal, o completează perfect pe Maggie. La început, el este destul de nesigur, copleșit de gravitatea crimelor din micul oraș, însă pe parcurs evoluează, devine un aliat de încredere al lui Maggie O'Dell. Dintr-un bărbat care se simte depășit de situație, prins într-un haos pe care nu îl poate gestiona, se transformă într-un profesionist care își depășește limitele și își asumă în totalitate rolul de protector al comunității. Alex Kava a creat figuri umane imperfecte, nicidecum eroi infailibili, dar extrem de capabile de compasiune și care dau dovadă de curaj formidabil în fața „răului absolut”!
„Părea atât de fragil, atât de vulnerabil, încât îi venea să-l învelească, să-l protejeze de zăpada care sclipea pe pielea lui gri, acoperind tăieturile roșii și rănile căscate adânc.”
Răul absolut ne demonstrează că diabolicul poate lua forme dintre cele mai neașteptate, se poate ascunde în colțișorul oricăror minți. Cum putem defini răul absolut și de ce unii oameni trăiesc pentru a-l manifesta? Răul nu este neapărat o forță exterioară, ci una intrinsecă, care de obicei ia naștere din traume, din obsesii patologice, din dependențe, din dorința de putere sau din incapacitatea de a simți empatie. Kava explorează tema răului, văzută ca o entitate complexă, care poate infecta și corupe oameni aparent normali. Nu neapărat că te întrebi cine este criminalul, dar te întrebi și ce l-a făcut să fie așa, de ce este așa. Răul este un parazit care se strecoară în mințile oamenilor și începe să își răspândească toxinele, otrava. Stilul autoarei este unul care pentru mine se potrivește perfect într-un thriller - ascuțit, precis, tăios, dar în același timp fără a compromite substratul profund. Atmosfera tensionată, claustrofobică, în care pericolul pândește parcă la fiecare colț, te face să vrei mai mult și mai mult și mai mult. Dialogurile sunt realiste, bine construite, iar descrierile nu-s „prea multe”, ci exact îndeajuns de multe pentru a crea imagini clare și fidele în mintea cititorului. Poate unele lucruri rămân nespuse, dar imaginația cititorului cu siguranță reușește să le completeze și pe acestea... O serie care chiar aș fi vrut să fie tradusă în totalitate. Însă, din păcate, mai există doar un singur volum - pe care, de asemenea, am reușit să pun mâna și pe care l-am citit deja.
Am gasit online cele 2 volume despre care ai scris pe blog. Ma mananca degetele să le cumpar :))
RăspundețiȘtergere