miercuri, 26 martie 2025

Leoaicele din Teheran, de Marjan Kamali - Nouă apariție la Editura Univers


༄˖°.☕️.ೃ࿔📚*:・CARTEA CEA MAI AȘTEPTATĂ A ANULUI ESTE ACUM ÎN LIBRĂRII!༄˖°.☕️.ೃ࿔📚*:・

Pentru cititorii cărții Librăria din Teheran, o nouă poveste din Iranul celor mai grei ani se lansează pe 22 mai, în prezența autoarei!

Marjan Kamali este o autoare vedetă a colecției Trend Fiction a Editurii Univers. Librăria din Teheran, prima ei carte tradusă în limba româna este și cea mai vândută. De origine iraniană, Marjan s-a născut în Turcia și și-a petrecut copilăria în Kenya, Germania, Turcia, Iran și Statele Unite ale Americii. Scrierile ei au fost difuzate de BBC Radio 4 și publicate în două antologii: Tremors și Let Me Tell You Where I’ve Been. Un fragment din Librăria din Teheran a fost publicat în Solstice Literary Magazine și nominalizat pentru un premiu Pushcart. Romanul de debut, Together Tea, a ajuns în finala Massachussetts Book Award, pe lista de recomandări NPR WBUR și în Target Emerging Author Selection. Romanele ei s-au tradus în peste 25 de limbi, peste tot în lume.

Cea mai recentă carte a lui Marjan Kamali, devenită rapid bestseller în Statele Unite ale Americii, Leoaicele din Teheran apare acum în colecția Trend Fiction a Editurii Univers. „O carte plină de atmosferă, o poveste impresionantă despre prietenie, feminism și activismul politic” (People) pe fundalul a trei decenii tulburi din istoria Iranului.

Într-un interviu oferit către Book Report Network, autoarea povestește cum s-a născut ideea cărții: în 1982, pe când avea doar de zece ani, alături de familia ei, Marjan Kamali fuge de război și de regimul autocrat din Iran. Fetița de atunci lasă în urmă nu doar țara în care a copilărit dar și pe cea mai bună prietenă. Ani buni după, în timpul pandemiei, Marjan vede pe rețelele sociale o postare a celei care i-a fost atât de apropiată. Cartea care a rezultat amintește de Vânătorii de zmeie și de Prietena mea genială. În Teheranul anilor 1950, micuţa Elaheh (sau Zeiţa, în persană), alintată Ellie, în vârstă de șapte ani, este nevoită, după moartea tatălui, să părăsească împreună cu mama ei confortul traiului burghez și să se mute într-o casă sărăcăcioasă din mahala. Singură, copleșită de povara nemulţumirilor fără capăt ale superstiţioasei ei mame, care atribuie orice nenorocire invidiei și deochiului, Ellie visează în secret la o prietenă cu care să se joace și cu care să împărtășească totul. În prima zi de școală o întâlnește pe Homa, o fetiţă cu suflet mare, impetuoasă și irezistibilă, al cărei nume este inspirat de o pasăre mitologică care nu coboară niciodată pe pământ. Este începutul unei povești fascinante despre două caractere puternice pe fundalul unui frumos dar tragic Iran.

Marjan Kamali va veni în România pentru a lansa Leoaicele din Teheran, pentru a da autografe și a vorbi cu cititorii săi în data de 22 mai, ora 19:00, la librăria Cărturești Verona. La discuția despre carte vor participa, alături de autoare, scriitoarea Ioana Bâldea Constantinescu, Oana Celia Gheorghiu, traducătoarea cărții, lector univ. dr. Universitatea „Dunărea de Jos” din Galați și Adela Chiru, lector univ. dr. Universitatea din București, Departamentul de Limbi şi Literaturi Orientale. 

Radio România Cultural este partener media principal al Editurii Univers.

Niciun prieten, doar munții. Mesaje din închisoarea Manus, de Behrouz Boochani - Recenzie

Editura: Pandora M
Rating: ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
Număr de pagini: 416
Anul apariției: 2021
Traducere: Bertha Savu

Behrouz Boochani a absolvit Universitatea Tarbiat Moallem și Universitatea Tarbiat Modares, ambele din Teheran; are o diplomă de master în științe politice, geografie politică și geopolitică. Este scriitor, jurnalist, activist cultural și cineast de origine kurdo­iraniană. Boochani semnează articole în revista de limba kurda Werya, este membru onorific al PEN International, câștigător al Amnesty International Australia 2017 Media Award, al Diaspora Symposium Social Justice Award, al Liberty Victoria 2018 Empty Chair Award și al Premiului pentru jurnalism Anna Politkovskaia; este și profesor invitat nerezident la Sydney Asia Pacific Migration Centre (SAPMiC), Universitatea din Sydney. Publică frecvent în The Guardian, iar articolele sale apar și în The Saturday Paper, Huffington Post, New Matilda, The Financial Times și The Sydney Morning Herald. Boochani este de asemenea coregizor (alături de Arash Kamali Sarvestani) al filmului de lung metraj Chauka, Please Tell Us the Time (2017) și consultant pentru piesa de teatru Manus a regizoarei Nazanin Sahamizadeh.

🌿SPLENDIDA FRUMUSEȚE CARE S-A NĂSCUT DIN SĂMÂNȚA SUFERINȚEI🌿

Am citit în mod voluntar Niciun prieten, doar munții. Mesaje din închisoarea Manus al lui Behrouz Boochani într-o zi ploioasă, când am simțit nevoia de a înțelege cu adevărat ce înseamnă disperarea și speranța într-un loc unde viața este redusă la un joc de supraviețuire. Asta pentru că știam ce mă așteaptă și, sincer, am vrut ca experiența literară să fie extinsă la maximum de vremea de afară, să fie una completă. Și fix așa s-a dovedit a fi. Behrouz Boochani a trăit coșmarul într-o închisoare offshore, într-un loc cunoscut sub numele de insula Manus (Insulele Amiralității), un loc pe care mulți îl numesc „Gulagul australian” din cauza tratamentului inuman aplicat refugiaților. La prima vedere, acest volum poate părea doar o poveste despre suferința unui om prins într-o lume brutală, dar în spatele fiecărei propoziții se ascunde o forță creatoare incredibilă, născută dintr-o suferință profundă. Scrierea lui Boochani este un act de curaj și un tribut adus speranței care reînvie chiar și în cele mai întunecate colțuri ale lumii. Cartea, care a fost compusă în mesaje text trimise de pe un telefon mobil din închisoare, are o formă aproape miraculoasă de a ajunge la noi, cititorii din restul lumii.
„(...) Uneori îndurarea directă a suferințelor și greutăților e mai ușoară decât amenințarea iminenței lor. Nu e ca și cum nu aș mai fi trecut prin necazuri la viața mea.”
Viața lui Boochani nu a fost niciodată una ușoară. Originar din Iran, el a fugit de persecuțiile regimului, sperând să își găsească un adăpost sigur undeva, departe de războaiele care îi distrugeau țara. A ajuns pe insula Manus, un loc care nu ar fi putut fi mai îndepărtat de orice idee de refugiu. Acolo, prizonierii erau condamnați să trăiască în condiții groaznice, cu mâncare insuficientă, tratamente fizice și psihice abuzive, iar speranța părea să fie o monedă de schimb rară. Cartea este o poveste despre închisoare, dar nu doar despre zidurile și gardienii care limitează libertatea unui om. Boochani descrie în detaliu, cu un stil poetic și profund, atmosfera din închisoarea Manus, unde fiecare zi era o luptă pentru a supraviețui în fața sistemului ce zdrobea orice urmă de umanitate. La început, lectura devine greu de suportat: primele trei capitole sunt pline de o intensitate înfricoșătoare, inima îți bate rapid, iar transcrierea fiecărei suferințe parcă te apasă pe piept. După aceea, lucrurile capătă o valență filozofică, iar ceea ce părea a fi doar un loc de tortură devine o alegorie pentru toate regimurile opresive ale lumii.
Valul chinuitor de tristețe din ultimele zile revine
Tristețea devine iar insuportabilă
Întrebările se adună iar năvală la marginea conștiinței mele
De ce trebuie guvernul australian să exileze fetițe de șase-șapte ani?
De ce trebuie guvernul australian să le încarcereze?
Unde altundeva în lume mai țin copiii captivi și îi aruncă în închisori?
De ce crime se fac vinovați acești copii?
Și mii de alte întrebări fără răspuns
Mii de alte întrebări care îmi dau dureri de cap
Dureri de cap și mai mari.
Începi să înțelegi mai mult decât cum a ajuns un om să fie închis fără nicio vină, pentru că ceea ce Boochani face extraordinar este să ne arate și tragedia sistemului care îl ține acolo. El nu scrie doar despre oameni care sunt răniți fizic, ci și despre acea tăcere ce apasă mințile lor, acea descurajare care vine din lipsa oricărei speranțe. Și totuși, într-o lume care a încercat să-i ia totul, Boochani rămâne un om care gândește și simte, un om care visează chiar și când totul pare să fie pierdut. Un alt aspect esențial este modul în care este tradusă această carte. Omid Tofighian a făcut o muncă deosebită, împletind subtilitățile literaturii kurde și persane într-o poveste care nu doar că denunță cruzimea sistemului, dar și își arată frumusețea interioară. De altfel, însăși versiunea de față după traducerea în engleză. Cartea Niciun prieten, doar munții. Mesaje din închisoarea Manus „înregistrează” povestea lui Behrouz Boochani, și astfel devine document literar valoros care reușește „să reconsolideze” spiritul uman chiar și în fața unor condiții imposibile. Asta face ca această lucrare să fie cu adevărat unică în literatura despre închisori – este un amestec de durere și frumusețe, de umilință și demnitate.
„Sunt multe situații în care deținutul e obligat să treacă granița dintre om și animal. Trebuie să decizi dacă rămâi fidel valorilor umane sau îți trăiești viața așa cum o face Vaca (notă: aluzie la un personaj). În cele mai multe cazuri, ca să supraviețuiască, omul e redus efectiv la stadiul animal. Dar nu orice fel de animal, nu unul mânat exclusiv de instincte și comportându-se conform condiției sale predeterminate. Mai degrabă, un animal cu inteligență și voință proprie, o ființă umană. E o diferență clară între o capră inocentă, ce doarme fără nicio grijă pe lume, și un om viciat care, cu mațele înnodate, se întoarce împotriva a orice și a tot pentru a-și asigura propria supraviețuire (...).”
Și totuși, la final, volumul de față este și despre rezistența umană în fața unor forțe ce par imposibil de înfruntat. În ciuda suferinței, în ciuda pierderii aproape totale a libertății, Boochani continuă să fie un om care își caută sensul, care încearcă să înțeleagă lumea din jurul său, iar asta face ca această carte să fie atât de valoroasă – este un testament al luptei pentru libertate, dar și al puterii de a rămâne un om chiar și în fața celei mai mari umilințe. Desigur, în ceea ce privește soarta lui, Behrouz Boochani a reușit să scape din infernul insulei și închisorii Manus, fiind mutat în Noua Zeelandă de către prieteni și susținători. Totuși, chiar și în libertate, amintirile și cicatricile nu dispar. În acest moment, el nu este complet „liber” în sensul adevărat al cuvântului, fiind legat de o traumă ce va dura o viață întreagă. Dar, prin această carte, Boochani nu doar că își revendică libertatea, ci ne dă și nouă puterea de a înțelege și a lupta împotriva injustiției sistemelor opresive din întreaga lume. Aceasta este o lucrare care te zguduie, care te face să te întrebi ce fel de lume lăsăm în urma noastră, dar care îți oferă și un catarg pe o barcă aflată pe mare în timpul furtunii.  Dacă nu ai citit această carte, trebuie să o faci. Nu este doar o lecție despre refugiați sau despre guvernele care îi înghit în sisteme de detenție, ci și o profundă reflecție asupra naturii umane, despre ce înseamnă să rămâi om atunci când lumea din jurul tău încearcă să te reducă la... nimic

Cheia ascunsă (Julia Stark, #1), de Alex Ahndoril - Recenzie (Crime Club)

Rating: ⭐️⭐️⭐️
Număr de pagini: 256
Anul apariției: 2025
Traducere: Daniela Ionescu

Alex Ahndoril este pseudonimul cuplului Alexander Ahndoril și Alexandra Coelho Ahndoril, autorii care se află în spatele unui alt pseudonim de mare succes – Lars Kepler. Alexander Ahndoril a debutat la 22 de ani cu o poveste de dragoste. De atunci a scris scenarii, piese de teatru și nouă romane. Printre cele mai apreciate se numără Regissören (2006), un roman despre Ingmar Bergman, tradus în 11 limbi și premiat. Alexandra Coelho Ahndoril are origini portugheze din partea mamei și a crescut la Helsingborg, în Suedia. Înainte de a deveni scriitoare, a urmat o carieră în actorie. A fost și critic literar pentru două dintre cele mai mari ziare sudeze, Göteborgs-Posten și Dagens Nyheter. Sub pseudonimul Lars Kepler, cei doi au scris nouă romane traduse în 40 de limbi și vândute în 17 milioane de exemplare.

🩸O FOTOGRAFIE ȘOCANTĂ. O NOAPTE FĂRĂ AMINTIRI. O ÎNTREBARE: „EU L-AM UCIS PE OMUL ACESTA?”🩸

Julia Stark este detectiv privat. La agenția ei își face apariția PG Mott, proprietarul uneia dintre cele mai înfloritoare afaceri de familie din Suedia. A doua zi după ce a participat la ședința consiliului de administrație al firmei, a făcut o descoperire macabră: în telefon i-a apărut o fotografie cu un bărbat plin de sânge și având un sac pe cap. Din cauza amneziei provocate de alcool, PG nu știe de unde provine poza și vrea s-o angajeze pe Julia să afle adevărul înainte de a implica poliția. Femeia îl roagă pe Sidney, fostul ei soț, care lucrează la Poliția Metropolitană din Stockholm, să o ajute în anchetă. În felul acesta mai nutrește o fărâmă de speranță și că îl poate recuceri. Primiți cu brațele deschise pe domeniul opulent, Julia și Sidney încep să caute adevărul în timp ce socializează cu membrii familiei, care, teoretic, ar putea fi cu toții implicați în crimă…
„Ce motiv ar fi avut PG să vină la ea și să-i arate fotografia cadavrului dacă era vinovat de crimă și pe deplin conștient de vinovăția sa? se întrebă ea.
Logica spunea că amnezia lui trebuie să fie autentică, dacă nu cumva era vorba de un caz de psihologie inversă.”
Am citit Cheia ascunsă cu o curiozitate destul de mult temperată după ce i-am văzut rating-ul mic de pe Goodreads. De altfel, imediat ce m-am aventurat în lectură, mi-a dat seama că lipsește ceva (efectiv, de la primele pagini am simțit că lipsește ceva). Ulterior, la sfârșitul lecturii, mi-am dat seama că i-au lipsit mai multe ceva-uri. Poate că a fost lipsa unei veritabile surprize, poate că a fost previzibilitatea anumitor momente, sau poate doar faptul că Julia Stark, detectiva noastră, nu a reușit să mă convingă că e personajul potrivit pentru a duce o astfel de poveste mai departe. Recunosc, ideea de a avea un potențial criminal care își angajează un detectiv pentru a afla dacă el însuși a comis o crimă mi s-a părut cel puțin intrigantă. E un concept care sfidează „abordarea” obișnuită a romanelor polițiste, unde criminalul, de regulă, face tot posibilul să își ascundă urmele. Însă aici avem un bărbat care se trezește mahmur, își verifică telefonul și descoperă o fotografie terifiantă: un cadavru legat, cu fața acoperită. Nu își amintește nimic și, în loc să fugă de răspundere, el vrea să afle adevărul. Deși această abordare m-a făcut să ridic din sprânceană cu interes, mi s-a părut că povestea nu a exploatat la maximum potențialul acestei premise. În loc să fie o explorare psihologică a vinovăției, a memoriei și a identității, ancheta s-a desfășurat destul-spre-foarte de liniar, fără mari obstacole sau întorsături de situație care să mă țină cu sufletul la gură.
„Julia nu se putu abține să nu zâmbească în sinea ei. Ancheta era în plină desfășurare și, în curând, piesele de puzzle aveau să se așeze una câte una la locul lor.”
Orice roman detectivistic (există cuvântul ăsta?) – și mai ales ceva ce se vrea a fi serie – depinde enorm de carisma protagonistului. Dacă te atașezi de el, poți trece peste micile neajunsuri ale poveștii. Însă în cazul Juliei Stark, mi-a fost greu să simt vreo apropiere.  Din păcate, în loc să fie un personaj complex și profund, Julia este adesea prea rigidă, prea reținută, lipsită de acea inteligență sclipitoare care face un detectiv memorabil. De multe ori pare mai degrabă reactivă decât activă, iar faptul că dinamica ei cu fostul soț, Sid, este destul de previzibilă nu ajută prea mult. Relația lor este evident tensionată, dar e descrisă mai mult prin replici previzibile și situații clișeice, decât printr-un conflict interior autentic. Sid, în schimb, mi s-a părut mult mai carismatic. Are acel aer de fost soț care încă ține la Julia, dar care e suficient de detașat încât să nu pară disperat. Aș fi preferat ca el să fie mai implicat în anchetă, poate chiar să aducă un element de umor sau de tensiune reală, în loc să fie mai mult o prezență secundară.
„(...) Singurul merit al generației noastre este că pare să aibă bunul-gust de a rămâne fără copii, ceea ce înseamnă că problema moștenirii este în sfârșit rezolvată.”
Trebuie să recunosc că am apreciat decorul în care se desfășoară ancheta. Casa izolată, familia cu secrete întunecate, personajele suspecte, toate acestea sunt elemente clasice ale romanului detectivistic. Mi-a plăcut ideea că fiecare membru al familiei Mott ascunde ceva și că adevărul nu este atât de simplu precum pare la început. Însă ceea ce m-a deranjat a fost lipsa unei veritabile atmosfere de suspans. În loc să simt acea tensiune subtilă care ar fi trebuit să crească treptat, am avut mai degrabă senzația că totul se desfășoară într-un ritm prea molcom. Scenele de investigație nu au fost nici ele foarte intense. Nu au existat momente care să îmi accelereze pulsul, dialoguri care să taie în carne vie sau revelații care să mă facă să mă îndoiesc de tot ceea ce credeam că știu. Totul a fost așezat, corect, dar lipsit de acea scânteie care să transforme lectura într-o experiență memorabilă sau care să dea măcar puțin puls hipertensiv acțiunii. Titlul cărții sugerează că întreaga poveste este o metaforă despre găsirea cheii potrivite – atât în sens fizic, cât și în sens simbolic. Căutarea adevărului, descifrarea misterelor familiei Mott, chiar și căutarea unui nou echilibru pentru Julia, toate sunt legate de ideea de a găsi cheia potrivită. Și totuși, am simțit că această metaforă a fost doar superficial atinsă.
„ – (...) Ai cerut adevărul nemilos, îi reaminti Julia.”
Misterul a fost rezolvat într-un mod care nu mi-a lăsat acel sentiment de satisfacție pe care îl ai când toate piesele unui puzzle (și ăsta a fost un puzzle dintr-ăla cu piese cât capul) se potrivesc perfect. Dimpotrivă, a părut că autorii s-au grăbit să tragă concluziile, fără să lase cititorul să savureze pe deplin momentul revelației. Dacă Cheia ascunsă este prima carte a seriei Julia Stark, atunci pot spune că este un început decent, dar nu unul care să mă facă nerăbdător să citesc continuarea. Este clar că autorii au vrut să creeze un contrast între stilul thriller intens al lui Lars Kepler și un stil mai rezervat, mai aproape de romanul detectivistic clasic. Însă, deocamdată, acest stil nu pare să le vină la fel de natural. Poate că în volumele următoare Julia va căpăta mai multă profunzime, poate că investigațiile vor deveni mai tensionate, poate că poveștile vor fi mai bine calibrate. Deocamdată, cartea de față rămâne o lectură acceptabilă în special din privința faptului că s-a citit rapid și, una peste alta, nu pot spune că m-a plictisit neapărat prea tare!


Notă: recenzia face parte din blog tourul dedicat cărții lui Alex Ahndoril, Cheia ascunsă, prin care ne dorim ca această recomandare să ajungă la cât mai multe persoane. Dacă sunteți curioși să aflați alte păreri, puteți vizita următoarele bloguri, unde au apărut sau vor apărea recenzii în zilele următoare: Anca și Cărțile, Cărțile Mele și Alți Demoni, Analogii-Antologii, Biblioteca lui Liviu, Literatură pe Tocuri, Ciobanul de Azi, CiteștE-Mi-L, Fata cu Cartea!

duminică, 16 martie 2025

Sacrificiul (Memento, #1), de Henrik Fexeus - Recenzie (Crime Club)

Editura: Trei
Rating: ⭐️⭐️⭐️⭐️
Număr de pagini: 528
Anul apariției: 2025
Traducere: Alin-Daniel Dragomir

Henrik Fexeus, psiholog de profesie, este unul dintre cei mai apreciați conferențiari suedezi. A realizat experimente psihologice spectaculoase la SVT și TV4 și a debutat în 2007 cu volumul Arta de a citi gândurile (publicat în limba română la Editura Trei). Cărțile lui au fost premiate, s-au vândut în peste un milion de exemplare și au fost traduse în peste 30 de limbi. A debutat în literatură cu romanul The Lost, prima carte a trilogiei Final Illusion. La Editura Trei, au mai apărut Manualul abilităţilor sociale superioare și Reload: Cum să-ți încarci bateriile. Arta recuperării inteligente (împreună cu Catharina Enblad). Tot la Editura Trei au apărut și cele trei volume ale seriei Vincent și Mina, scrisă împreună cu Camilla Läckberg: Cutia, Cult și Miraj. Seria este în curs de adaptare pentru televiziune.

🔗CE IESE LA IVEALĂ DACĂ ZGÂRII POJGHIȚA TRECUTULUI?🔗

Când David Lund primește un e-mail de la o femeie necunoscută care susține că are informații despre copilăria lui, nu știe cum să reacționeze. La modul ideal, vrea să ignore mesajul și să-și lămurească sentimentele pentru frumoasa avocată Florence Tapper. Totuși el nu are nicio amintire din primii 12 ani de viață, astfel încât curiozitatea învinge și răspunde la e-mail. Însă femeia care l-a contactat dispare fără urmă, iar el devine suspectul principal. Între timp, cineva pare să-l vâneze pe el și pe toți cei la care ține. Cu ajutorul lui Florence, David trebuie să descopere cine se află în spatele atacurilor și care este conexiunea cu golul său de memorie. În umbră pândesc un secret vechi de zeci de ani și jucători care au enorm de câștigat dacă adevărul nu este dezvăluit. Sacrificiul este un roman de suspans extrem de intens, care analizează felul cum cele mai întunecate părți ale psihicului uman, ale amintirilor și traumei pot interacționa în moduri devastatoare.
„Nu ar fi trebuit să trimit e-mailul. Paulina nu poate scăpa de sentimentul că a declanșat ceva de proporții. Ceva mare și foarte periculos. Care nu va putea fi oprit.”
Cartea Sacrificiul chiar a fost experiență literară intensă, ca un labirint psihologic unde fiecare colț de umbră ascunde o amenințare, iar amintirile uitate ale protagonistului sunt chei ruginite care deschid porți spre adevăruri neconvenabile. Acest prim volum al seriei Memento a fost un thriller captivant pe care l-am savurat (și dat gata pe nerăsuflate), dar care abordează teme foarte sensibile, explorând meticuloas componenta traumei, memoriei și identității, toate construite cu de un autor care încearcă să manipuleze mintea cititorului la fel cum un mentalist manipulează percepțiile celor din jur. David Lund, protagonistul nostru, trăiește o viață aparent obișnuită până în momentul în care primește un e-mail de la o femeie necunoscută, Paulina Mentzer, care susține că trebuie să discute urgent despre trecutul lor comun. Problema este că David nu știe cine este Paulina și, mai mult decât atât, nu are aproape nicio amintire din copilăria sa. Această lipsă de memorie este o groapă adâncă în care Fexeus ne aruncă, transformând fiecare pagină într-un act de echilibristică între realitate și iluzie. David vrea să ignore mesajul, dar simte un fior de neliniște în tot corpul, ca și cum un adevăr monstruos a fost trezit din somnul său adânc. Curiozitatea înseamnă pericol, dar ignorarea înseamnă pierderea unei părți din sine poate pentru totdeauna.
Dar trebuie să ai grijă. Trebuie să iei în considerare faptul că ei știu cine ești. Când vor afla că ai vorbit cu David Lund, iar ei se pricesc la descoperiri de acest fel, își vor da seama că știi. Vor veni după tine. Trebuie să fii cu un pas înaintea lor.
Te iubesc.
Florence Tapper, o avocata inteligentă și carismatică, începe să fie atrasă în această pânză de păianjen atunci când tatăl Paulinei o angajează să-l protejeze pe David. Aceasta nu este doar o simplă misiune legală, ci un labirint de minciuni, amenințări și descoperiri tulburătoare. Pe măsură ce trecutul lui David iese la suprafață, devine evident că cineva, sau ceva, este hotărât să-l reducă la tăcere pentru totdeauna. Suspansul crește ca un nod care se strânge în stomac, fiecare pagină transformând incertitudinea în teroare pură. Fexeus jonglează foarte fain cu ritmul narațiunii, alternând prezentul plin de tensiune cu flashback-uri ce oferă indicii despre trecutul nebulos al lui David. Cititorul devine detectiv, absorbit într-o anchetă în care fiecare detaliu poate fi un indiciu sau o capcană. Scriitura este aproape cinematografică, iar fiecare scenă pare decupată dintr-un film noir scandinav, unde frigul, singurătatea și paranoia sunt omniprezente. 
„Și totuși...
O voce interioară îi spune că este acasă.
Dar nu o spune cu bucurie. O spune cu îngrijorare. Cu un nod în stomac. Se sprijină de poartă pentru a-și menține echilibrul și continuă să privească silueta întunecată a casei copilăriei sale. Probabil că umbrele îi joacă feste, dar i se pare că una dintre ferestrele de sus este mai întunecată decât celelalte.”
Fiecare personaj are propria sa dimensiune psihologică, conturată cu finețe, iar dinamica dintre David și Florence adaugă un strat de complexitate narativă. Un element care mi-a captat atenția este modul îngrozitor în care Fexeus se joacă cu percepțiile noastre despre adevăr. Asemenea unui iluzionist care deturnează atenția publicului, el introduce detalii care te fac să crezi că ai înțeles întreaga poveste, doar pentru ca în următorul capitol să dărâme tot ce credeai că știi. Este o demonstrație de forță narativă, într-o manieră care amintește de marile thrillere psihologice scandinave. Finalul este de-a dreptul exploziv. Când am întors ultima pagină, am rămas cu o senzație de vertij, ca și cum tocmai coborâsem dintr-un roller coaster în care m-am dat fără să-mi fi pus centura de siguranță. 
„Îmi retrag capul și închid ușa ușor. Ar trebui să fiu fericit, nu mi-au plăcut niciodată prietenii mamei (...). Dar toată ființa mea se simte acum ca partea fricoasă. Pentru că știu că mama este furioasă.”
Pe cât de bine este construit firul narativ, pe atât de devastator este impactul finalului. Este acel gen de carte care te lasă cu un gust amar, cu întrebări, dar mai ales cu dorința imposibil de ignorat de a pune mâna pe următorul volum. Eu, unul, abia aștept să văd ce urmează să se mai întâmple, pentru că presimt că va fi o serie de-a dreptul grozavă. Sacrificiul nu este un thriller obișnuit, clasic, ci mi s-a părut că a reușit să abordeze cu succes teme foarte sensibile, de altfel, într-un tur de forță psihologic și emoțional - o disecție a trecutului traumatizant și a pericolelor ascunse sub suprafața memoriei. Fexeus reușește să creeze un univers intens, aproape claustrofobic, în care fiecare personaj pare prins într-o capcană pe care nici măcar nu o bănuiește. Sunt tare curios în ce direcție vor merge toate; deja m-am atașat de David Lund și de Florence Tapper. Oricum, presimt că multe urmează să mai iasă la iveală. Nu știu dacă autorul a scris deja volumul al doilea (voi verifica asta pe Goodreads ulterior) - dar dacă nu, sper ca Fexeus s-o facă cât mai curând. Iar dacă a făcut-o deja, sper ca prietenii de la editură să îl traducă, de asemenea, cât mai curând. În orice caz, eu am răbdare!


Notă: recenzia face parte din blog tourul dedicat cărții lui Henrik Fexeus, Sacrificiul, prin care ne dorim ca această recomandare să ajungă la cât mai multe persoane. Dacă sunteți curioși să aflați alte păreri, puteți vizita următoarele bloguri, unde au apărut sau vor apărea recenzii în zilele următoare: Anca și Cărțile, Cărțile Mele și Alți Demoni, Analogii-Antologii, Biblioteca lui Liviu, Literatură pe Tocuri, Ciobanul de Azi, CiteștE-Mi-L, Fata cu Cartea!

Alte recenzii ale cărților scrise de Henrik Fexeus, apărute și pe blog: 
| Cutia

luni, 10 martie 2025

Băieții, de Henry de Montherlant - Recenzie

Editura: RAO
Colecția: RAO Clasic
Rating: ⭐️⭐️⭐️
Număr de pagini: 384
Anul apariției: 2013
Traducere: Vasile Savin, Daniel-Pierre Cattanéo

Născut pe 21 aprilie 1896, Henry de Montherlant a fost fiu unic. Încă de la vârsta de nouă ani, el își descoperă pasiunea pentru literatura cu romanul lui Sienkiewicz, Quo vadis? Elev la colegiul Sainte-Croix din Neuilly, prietenia lui exaltată pentru unul dintre colegi i-a atras exmatricularea. Din această pasiune de adolescent s-au născut Orașul, al cărui prinț este un copil, și Băieții. După moartea mamei sale, s-a înrolat în război și a fost grav rănit în 1918. Cariera sa literară a debutat în 1920 cu publicarea romanului Schimbul de dimineață. A avut succes, iar Grasset i-a publicat Visul în 2022. Întors în Franța, se înhamă la redactarea Celibatarilor, pentru care a primit Marele Premiul al Academiei franceze în 1934. Ales în 1960 la Academia franceză, el continuă să publice piese de teatru și romane, printre care Băieții în 1969. Bolnav, pe jumătate orb, el s-a sinucis pe 21 decembrie 1972.

🪴OAMENII CARE NE CRESC ÎN SUFLETE 🪴

Băieţii este considerată de critică ultima operă majoră scrisă de Montherlant. O carte despre o legătură pasională dintre doi băieţi în vârstă de 16 şi 14 ani dintr-o şcoală din Franţa anului 1912. Scrisă în 1969, povestea se desfăşoară în Franţa, în 1912, şi reflectă societatea acelei epoci. Alban, în vârstă de 16 ani, se mută la o şcoală nouă. Aici descoperă o cultură, oficial încurajată de profesori, prin care băieţii au legături foarte apropiate. Perechea lui Alban este Serge, în vârstă de doar 14 ani. Cei doi se simt puternic atraşi unul de altul şi se îndrăgostesc.
„Ca printr-o secretă asociere de idei, Serge zise: «Când ai să fii bătrân, poate că tu o vei duce greu, iar eu voi fi bogat. Atunci, de fiecare dată când ai să mă chemi, am să vin».”
Am citit Băieții cu un amestec de curiozitate și frustrare, oscilând între momente de interes autentic și pasaje care mi s-au părut excesiv de teatrale, lente sau pur și simplu lipsite de impact emoțional real. E genul de carte care pare să promită mai mult decât oferă și care, deși scrisă impecabil, nu reușește să creeze o conexiune puternică cu cititorul, sau cel puțin nu cu mine. Nu pot contesta că Montherlant scrie bine. Stilul său este precis, elegant și controlat, dar uneori prea rigid, prea obsedat de formă, ca și cum estetica propozițiilor ar conta mai mult decât viața personajelor. Pe alocuri, romanul devine aproape un exercițiu de stil, o demonstrație de „virtuozitate literară” care nu reușește să ascundă un ritm greoi. De multe ori, mi-am dorit ca povestea să avanseze mai rapid, ca personajele să trăiască mai mult și să autorul filozofeze mai puțin. Nu că reflecțiile lor ar fi neinteresante, dar uneori se simt mai mult ca discursuri declamate decât ca gânduri ale unor adolescenți (posibil) reali.
„Dragă Serge, nu mai pot continua, aș spune ceea ce nu trebuie spus. Și există multe. Te rog și te implor să fii foarte atent cu tine și să nu te lași influențat, în școala unde te vei duce, de cei mai îndoielnici. Pentru ultima oară îți cer ceea ce ți-am cerut întotdeauna – știi asta – din tot sufletul: să reziști mai bine și să devii ceea ce ar trebui să fii, chiar de ți se va spune că ai devenit mai bun din ziua când te-am părăsit.”
Personajele sunt, fără îndoială, bine conturate, dar nu toate sunt convingătoare. Alban de Bricole este, în multe privințe, un protagonist interesant, dar uneori pare prea conștient de sine, prea calculat și lipsit de acea naturalețe care ar fi putut face relația lui cu Serge mai autentică. Serge, pe de altă parte, este mai greu de definit; e un personaj care pare a fi mai degrabă un simbol al inocenței periclitate decât o ființă umană complexă. Relația lor, care ar fi trebuit să fie miezul emoțional al romanului, mi s-a părut mai degrabă rece, aproape teoretică, ca un experiment social într-o lume artificială. Ceilalți protagoniști ai dramei adaugă un strat de complexitate, dar nu într-un mod care să facă romanul mai captivant. Conflictul dintre părintele de la Halle și părintele de Pradts este, cu siguranță, unul dintre cele mai reușite elemente ale cărții, dar uneori se pierde într-o serie de monologuri religioase sau cinice care, deși interesante, frânează ritmul narațiunii.
„Prin minte, ca un cărăbuș ce se zbate, îi tot trecea o frază pe care o auzise spunându-i-se monseniorului L..., episcop de...: «Cel mai mare serviciu pe care noi îl putem aduce dogmelor este acela de a vorbi cât mai puțin posibil despre ele».”
Romanul abordează teme dificile: ipocrizia religioasă, sistemul educațional rigid, relațiile de putere într-un mediu închis, explorarea dorinței și a identității sexuale într-un context represiv. Dar problema este că Montherlant pare mai preocupat să analizeze aceste teme ca un moralist decât să le transpună într-o poveste vie, care să emoționeze. Uneori, am simțit că romanul este o piesă de teatru camuflată, cu personaje care recită replicile mai degrabă decât să trăiască în mod real conflictele lor. Pe lângă asta, rămâne mereu acea ambiguitate deliberată în privința intențiilor autorului. Uneori, Montherlant pare să critice lumea ipocrită în care se desfășoară povestea, alteori pare să o romantizeze. Această lipsă de claritate poate fi un atu literar, că te face să-ți pui întrebări, să reflectezi. Pe mine, însă, m-a cam enervat, pentru că deja eram obosit de ritmul lent și greoi al poveștii, ceea ce ne duce la... Un alt motiv pentru care cartea mi s-a părut problematică: ritmul. Scenele importante sunt deseori amânate sau diluate în pagini de reflecții, iar momentele care ar trebui să aibă un impact dramatic sunt adesea urmate de pasaje lungi și digresive care anulează tensiunea. Romanul se mișcă într-un ritm sacadat: uneori accelerează brusc, alteori stagnează în detalii inutile.
„– Bun, zise în cele din urmă superiorul, ridicându-se, cred că cineva poate fi un suflet mare în afara creștinismului, însă tot ce se va pierde pentru creștinism va fi pierdut și pentru sufletele mari. Aceasta este, mai mult decât restul, ceea ce dă dimensiunea.”
De asemenea, finalul nu mi-a oferit acea satisfacție pe care o caut într-o carte cu o construcție lentă. Chiar dacă scandalul și consecințele lui sunt bine prezentate, nu am simțit că am ajuns la un punct culminant real, ci mai degrabă la o concluzie previzibilă, care nu reușește să lase amprenta aia pe care, în general, ne-o dorim de la o lectură bună. Băieții este o carte cu o execuție impecabilă din punct de vedere stilistic, dar care mi s-a părut prea rece, prea lentă și prea preocupată de propriile idei filozofice pentru a reuși să creeze un impact emoțional real. Nu pot spune că a fost o lectură neplăcută, dar nici nu a fost una care să mă marcheze profund. Este genul de roman care pare destinat mai degrabă să fie analizat într-un seminar academic decât să fie citit (cu plăcere). Pentru unii, acesta poate fi un atu; pentru mine, a fost mai degrabă o dezamăgire, pentru că și avusesem ceva așteptări de la el. În schimb, mă bucur că am reușit să ajung, în sfârșit, și la această carte (îmi promisesem să fac asta de ceva ani). Vă doresc să aveți lecturi cât mai faine și pe placul vostru!