duminică, 7 februarie 2021

Omul care râde cu lacrimi, de Frédéric Beigbeder - Recenzie

Editura: Trei
Rating: 3 din 5 steluțe
Număr de pagini: 280
Anul apariției: 2020
Traducere: Doru Mareș
„Suntem organisme vii, diseminate pe suprafața unei lumi haotice și de neînțeles, dar suntem în legătură unii cu alții și asta contează. Nimic nu are sens cu excepția degetelor noastre înlănțuite.”
Frédéric Beigbeder s-a născut la Neuilly-sur-Seine, Franța. În 2003, a primit premiul Interallié pentru Windows on the World, iar în 2009, premiul Renaudot pentru Un roman francez. Două dintre romanele sale au fost ecranizate: 99 francs, în regia lui Jan Kounen (2007), și Dragostea durează trei ani, pentru care a semnat el însuși regia (2012). De același autor, la Grupul Editorial Trei, au apărut: 29.99 RON, Dragostea durează trei ani, Un roman francez, Windows on the World, Memoriile unui tânăr țicnit, Shitter’s Club, Nuvele sub ecstasy, Egoistul romantic, Iartă-mă!... Ajută-mă!..., Oona & Salinger și O viață fără sfârșit.
„Lipsa de siguranță e comică, nu certitudinea.”
După romanele 29.9 RON – despre tirania advertisingului și Iartă-mă!... Ajută-mă!... – despre capcanele modelingului, cartea de față încheie trilogia care îl are ca protagonist pe Octave Parango. Nestăvilitul copywriter din anii '90, devenit căutător de modele în anii 2000, acest Ulise al meseriilor la modă aterizează acum în lumea audio-vizualului. El este animator/cronicar al celui mai ascultat matinal de divertisment, la postul de radio France Publique. De la hăhăiala înregistrată la știrile zilei, obligatoriu îmbrăcate în haina ironiei, a hazului general, mass-media este acum sub lupă, arătată cu degetul, caricaturizată tocmai de cel care își ia salariul vorbind zilnic în fața unui microfon. Totul este din nefericire adevărat (și trăit) în această radiografie satirică, hilară și disperată a alienării contemporane, a comunicării sterile într-o societate de consum în care primează excesele.
„În ziua de azi, bufoneria e obligatorie. Prezentatorii glumesc, oamenii politici fac haz, șoferii de taxi fac mișto, până și piloții din avioane și controlorii din trenuri încearcă la microfon anunțuri comice. Marea hăhăială e universală. Lumea-ntreagă leșină de râs în timp ce se-ncălzește global. Seriozitatea e interzisă. Totul trebuie să fie hilar.”
Eu sunt fan Frédéric Beigbeder, cred că am mai zis-o. L-aș recomanda oricând, deoarece cărțile sale cred că pot fi citite de către oricine, indiferent de genul literar pentru care pledează și pe care îl abordează mai des. De ce? Pentru că, după părerea mea umilă, Frédéric Beigbeder scrie despre viață - și-o face fain, fain de tot, fără ocolișuri, fără perdea, ci simplu, simplu și real și real și simplu. M-am îndrăgostit de Oona & Salinger (recenzia am făcut-o AICI), pe care am citit-o acum câțiva ani (și, dacă-mi amintesc bine, cred că am și inclus-o într-un top al cărților citite în acel an). O viață fără sfârșit (recenzia o puteți găsi AICI), iarăși, mi-a plăcut mult și m-a făcut să-mi pun întrebări, a fost ca o radiografie a vieții și a limitării noastre pe acest pământ. Da, chiar mi-au plăcut. Totuși, când am citit Omul care râde cu lacrimi, parcă am simțit o reținere de-a lungul lecturii - nu știu cum s-o explic și de unde s-o iau, dar cred că mă așteptam la ceva mai... amuzant? Mi s-a părut a fi un roman care să-mi stârnească râsul, să mă facă chiar să râd cu lacrimi, dar n-a fost, în cele din urmă, așa. Știu că face parte dintr-o trilogie, iar acesta este ultimul volum care-l are drept protagonist pe Octave Parango, un cronicar al unui post de radio - nu le-am citit pe celelalte două, dar știu că nu au o legătură de genul cauză-efect între ele, deci lipsa lecturii volumelor anterioare n-avea cum să-mi știrbească din eventuala plăcere a volumului de față. Dar a făcut-o altceva, și anume faptul că nu m-am putut identifica în stilul de viață al lui Octave Parongo, n-am putut să-l las să-mi intre în suflet și să mă emoționeze. Pentru că mi s-a părut un personaj inaccesibil, cu pusee mult prea politice și exacerbate, un personaj exhaustiv de care n-am putut să mă atașez și pe care abia am putut să-l urmăresc, în deplinul său triumf, de-a lungul romanului.
„Generația care vine este mai puternică decât a mea. Copiii noștri sunt generația cea mai cocoloșită, cea mai răsfățată, cea mai protejată și mai apropiată de părinții ei din câte au existat vreodată. Nu doar că nu au cunoscut războiul, dar nici internatele. Părinții sunt prietenii lor. Părinții celor născuți în anii 1990 au fost otleranți, deschiși, prezenți, înțelegători și preocupați de progeniturile lor întreaga viață. Așa ceva n-a existat înainte. Și iată rezultatul: Emmanuel Macron. Tineri cu zâmbetul invincibil. Farmecul a înlocuit cinismul. A fi amabil, blând și pașnic a ajuns culmea puterii. Asta este chestia cea mai dură a milenialilor: se uită la tine cu cum crăpi, cu o bunăvoință vag consternată. Macron e un tăvălug de o înspăimântătoare tandrețe, de o călduroasă indiferență.”
Omul care râde cu lacrimi este, și nu pot să n-o spun, un roman chiar original. Este un roman incisiv, haotic, nebun, care conturează, cu multă precizie, societatea franceză - cu atuurile, cu deficiențele, cu minusurile și plusurile sale. Nu mă îndoiesc, de altfel, că acest roman este văzut cu alți ochi în țara sa „de baștină”. Este un roman care, poate, îți va da de gândit, îți va arăta și „cealaltă parte a scenei” sociale, îți va pune în fața ochilor niște adevăruri pe care (poate) le știai deja, dar ți-era greu să le-accepți. Ce e adevăr, ce e minciună - în cele din urmă - e greu de spus. Și raționat. Întrebări, reflecții, analize, Beigbeder pune multe comportamente sociale sub lupă, apoi le categorisește după propriile sale certitudini. Da, este un roman incisiv, după cum am spus, deci departe de Beigbeder interesul de a te face să râzi și să fii amuzant (exceptând totuși unele situații și fragmente care chiar m-au amuzat și, într-adevăr, m-au făcut să râd - dar nu cu lacrimi). Am să mai recunosc și faptul că este un autor îndrăzneț și curajos - serios, un smiley face pe copertă (și alte emoji-uri dintr-astea)? De fapt, dacă nu mă îndoiesc, cred că titlul original, de fapt, era un simplu smiley care plânge cu lacrimi. Un afrond adus față de frumusețea cuvintelor, nu? Ei, bine, chiar și asta sugerează, chiar extrem de bine, într-un capitol al cărții, undeva aproape de sfârșitul romanului - faptul că tehnologia ia cu asalt puterea cuvântului, frumusețea lor - cuvântul „casă” devine, simplu, o simplă pictogramă pe care o putem accesa printr-un simplu tap pe ecranul telefonului. Mi-a amintit chiar și de cartea lui Hugo, Omul care râde - e imposibil așadar să nu faci o corelație între titluri, nu? 
„Să fie oare râsul, la nivelul serviciului public, un mijloc de perpetuare a dominanței statale?”
În altă ordine de idei, cartea chiar este haotică - nu în sensul că nu te-ai aștepta la ceva, dar avem parte de abordarea a numerase subiecte, chiar tabu (droguri, prostituție, consumul de substanțe, folosirea exacerbată a tehnologiei, evoluția manierelor, un flashback al unor vremuri trecute, în comparație cu viața sa actuală de părinte, discrepanța între generații și așa mai departe). Deștept și intelectuale - și, totuși, un adevărat consumator - Octave Parango vede totul ca o comedie politică care, în același timp, e plină de tiranie - explozivă, neașteptată, mocnind de interese. Cartea are un umor satiric, acid, acel tip de umor care ori îți place, așa, antrenându-te, ori te lasă rece. Eu nu știu ce să zic, sincer, dar pot spune doar că au fost anumite aspecte care chiar m-au atins de-a lungul romanului. 
„Când o populație e nebună după nerozii, când viața culturală ia forma unei perpetue hore a divertismentului, când conversațiile publice serioase devin un soi de trăncâneală, când, pe scurt, un popor ajunge un auditoriu, iar problemele publice, un vodevil, națiunea își asumă un mare risc: o amenință moartea culturii.”
Omul care râde cu lacrimi este scrisă în ideea unui fel de autobiografii - autobiografia lui Octave Parango. Citeam și mă gândeam că, probabil, Beigbeder a scris romanul într-un singur weekend, deoarece se putea simți fluiditatea în discurs, se putea simți coerența a ceea ce a scris. Cred că asta-mi place la Beigbeder, faptul că e sincer, direct, ba chiar și emoționant și profund când vrea. Repet, cred că această carte este mult mai bine receptată în limba-i maternă, dar totuși a fost o mare bucurie să văd că a apărut și la noi. Mă bucură fiecare nouă apariție semnată de Beigbeder, și, chiar dacă nu mi-a plăcut la nebunie, mă bucur că am citit și această carte. 
„Să fie clar: scopul cărții de față nu este ca adjectivul haios să fie în curând sinonim cu nazist. Ci doar să ne potolească mușchii zigomatici. N-ar trebui să-i solicităm zi și noapte, tot anul; avem nevoie de ei și pentru a strânge din dinți.”
Vreau să le mulțumesc tare mult prietenilor dragi de la Grupul Editorial Trei pentru acest volum, Omul care râde cu lacrimi, de Frédéric Beigbeder, pe care îl puteți găsi AICI. Chiar vă recomand să încercați câteva lecturi de la acest autor, sunt sigur că-l veți descoperi ca fiind interesant; o dovadă clară de sinceritate literară. De asemenea, vă recomand să aruncați o privire pe site-ul editurii, veți găsi numeroase cărți care cu siguranță vă vor fi pe plac. Să aveți parte doar de lecturi frumoase și cu spor!

joi, 4 februarie 2021

Poarta timpului, de Ulysses Moore - Recenzie


Editura: RAO
Rating: 5 din 5 steluțe
Număr de pagini: 226
Traducere: Elena Bănică
Anul apariției: 2018

Un cufăr, caiete greu de tradus, o poveste despre trei copii îndrăzneți și o serie de mistere ce trebuie descoperite prin forțe proprii, amestecând ghicitori, puzzle-uri, arheologie greacă și mitologia egipteană. Povestea a trei tineri, Jason, Julia și Rick, pasionați de aventură. Întâmplările se petrec într-o vilă din vârful unui colț de stâncă, plină de camere misterioase încuiate.
„Jason înțelesese asta imediat (...). Vila Argo era o casă mult prea mare pentru a o putea cunoaște pe toată. O casă plină de încăperi și secrete, de obiecte fascinante și misterioase. Când a privit-o pentru prima oară, a fost de parcă Vila Argo i-ar fi șoptit: nu totul este ceea ce pare, descoperă-mi secretul, Jason! Iar el acceptase provocarea.”
Cartea aceasta a fost una dintre cele mai faine surprize din acest an. Sincer, nu aveam așteptări, pentru că nu prea știam despre ce este - de fapt, după copertă, m-am gândit că e o carte pentru copii. Da, e, oarecum, dar chiar și eu am fost extrem, dar extrem de prins de poveste, încât n-am lăsat-o din mână decât după ce am ajuns la ultima pagină. Și, funny story, cică are și o continuare - urăsc, de altfel, să citesc cărți fără să știu cum are să se termine totul (insert sad reactions). Dar, ei bine, abia aștept să citesc și despre celelalte aventuri ale lui Jason, Julia și Rick, și-abia aștept să văd în ce direcție are să meargă totul. Pentru că mi s-a părut extrem, dar extrem de palpitant.
„- Nu cred că e ceva ce să vă intereseze pe voi, dar... fostul proprietar era pasionat de vechi limbaje. Avea o grămadă de cărți ce vorbeau despre scrieri pierdute, coduri și limbaje de descifrat și altele descifrate...Poate că, folosindu-vă de una dintre acele cărți, puteți descifra mesajul de pe pergament.”
Povestea e oarecum simpluță (asta până intri „în miez”). Familia Covenant se mută în goful Kilmore Cove, la o anumită Vilă Argo. Cei doi frați, Jason și Julia, pișicheri, încep de îndată să se intereseze de casa în care stau acum, încerc să afle mai multe de la Nestor, grădinarul Vilei Argo. Și totuși acesta pare că ascunde ceva. Dincolo de toate astea, o scenă episodică, în care apar un anume Manfred și o anume „miss Parfum Amețitor”, are să contureze o intrigă care, mai mult ca sigur, are să fie continuată într-un volum viitor. Trecem peste, momentan. Așa. Ideea este că Jason începe să audă zgomote ciudate, să să aibă impresia că „există fantome în această casă” - ba mai vede o umbră, ba o siluetă, se mai sting luminile, se mai aud niște zgomote. Julia îl consideră nebun și-i spune să înceteze cu cărțile pe care le citește. Totul devine (și) mai palpitant în momentul în care, la Vila Argo, apare Rick, care se-mprietenește de îndată cu cei doi frați. De-aici, încep să se întâmple lucruri destul de ciudate, aș spune, în care cei trei găsesc niște chei, încep să urmărească anumite indicii și, în cele din urmă, încerc să deschidă o ușă care este închisă destul de bine, de parcă ar spune „abia-aștept-să-mă-deschizi”.
„- Acum mă credeți? a mormăit Jason, privind simbolurile devenite deja familiare, care fuseseră ștanțate în piele. Fostul proprietar al Vilei Argo știa niște secrete. Și acum noi le scoatem la lumină. Deasupra mării, cerul tremură. Părea că furtuna dă semne că ar începe din nou.”
Nu am să spun mai multe, chiar nu are rost, dar vreau să vă spun că Poarta timpului este o carte tare antrenantă. Nu știu, citeam și parcă abia așteptam să văd ce urmează să se mai întâmple, abia așteptăm să văd dovada de inteligență  pe care o au cei trei tineri și felul în care lămuresc indiciile, felul în care descâlcesc ghemul întortocheat de cuvinte și limbi ciudate și toate celelalte. Cartea are și o parte de mitologie care mi-a plăcut foarte mult. E plină de suspans, la o adică, și felul în care s-a terminat m-a pus și mai mult pe jar - abia aștept să citesc și celălalt volum, sincer, dar am așa un talent încât mi-e greu să-mi dau seama care e următorul - de asta, de altfel, nici nu prea-mi place să citesc serii sau cărți care au mai multe volume. 
„A fost un salt în gol, în necunoscut, în mister (...). A sărit pentru că uneori, s-a gândit el, trebuie să ai curajul să sari, și atât: fără nicio altă certitudine decât aceea că faci ceea ce trebuie. A sărit pentru că avea în el curaj, determinare și o anumită doză de nebunie. Nu alegi să fii erou. Ești, și cu asta, basta.”
Un alt aspect pe care vreau să-l punctez e felul în care e redactată cartea - e pur și simplu extraordinar de plăcută, are imagini inserate, fotografii, astfel încât totul parcă e palpabil, nu doar ficțiune. Și felul în care începe cartea chiar te face să-ți pui niște întrebări. Nu prea citesc eu fantasy, dar cred că romanul lui Ulysses Moore, Poarta timpului, chiar se-ncadrează, într-o oarecare măsură, în acest gen literar. În fine, chiar vreau să citesc și celălalt volum, pentru că acesta mi-a plăcut mult, mult de tot. Și-abia aștept să văd în ce aventuri au să mai pornească cei trei tineri - Jason, Julia și Rick - pentru că, așa cum am spus, cartea se termină într-o manieră care chiar lasă loc de ceva super într-un viitor volum. Și încă mă întreb care-i faza cu acea „miss Parfum Amețitor” și acel domn Manfred. Of, e așa frustrant când nu afli totul din prima și trebuie să aștepți până la celălalt volum!
„- Că sunt luminile caselor care strălucesc în apă, de exemplu, sau lumina farului ce se reflectă pe pietrele albe ale falezei. Sau ceva mai amenințător: luminițele din Salton Cliff. Reflexe, umbre, locuri care apar și dispar: toate orașele de mare au astfel de povești, la fel cum toate poveștile marinărești spun ceva despre lumini misterioase, deasupra mării sau sub apă.”
Chiar vă recomand cu mare drag cartea, sunt sigur că v-ar fi pe plac. Este o poveste antrenantă, interesantă, plină de neașteptat, de pericol, de întâmplări bizare și greu de explicat. Mie mi-a plăcut mult, am citit-o rapid și chiar m-am bucurat de lectură - nu a fost greoaie, nu m-a solicitat, dar, în același timp, m-a antrenat și m-a prins tare în poveste. Le mulțumesc enorm prietenilor de la Editura RAO pentru acest volum, Poarta timpului, de Ulysses Moore, pe care-l puteți găsi AICI. Vă recomand să aruncați o privire pe site-ul lor, găsiți o mulțime de cărți din multe categorii literare! Să aveți spor și lecturi doar pe placul vostru!

Și-n mintea mea dansam desculță, de Olivia Zeitline - Recenzie

Rating: 3 din 5 steluțe
Număr de pagini: 192
Anul apariției: 2019
Traducere: Mădălina-Andreea Ungureanu 

Și-n mintea mea dansam desculță (franceză, original - Et j’ai dansé pieds nus dans ma tête) de Olivia Zeitline este romanul care te va încuraja să îți urmezi visul sau măcar te va face să te simți mai aproape de el, în cazul în care te numeri printre acele „gulerașe albe” care își petrec majoritatea timpului la birou, simțind adesea un mare gol interior. Golul acela care ar trebui umplut cu ceea ce ești și simți tu cu adevărat… Eroina romanului de față face asta după un episod de burnout arătând că în viață trebuie să știm să fixăm limite foarte clare.
„Intuiția este o vibrație, o lungime de undă; ca un al șaselea simț, care se folosește de celelalte cinci: poate lua forma unei voci, a unei imagini sau senzații, a unui gust sau miros. Intuiția vorbește și prin vise. Totul poate vorbi, atât în interior, cât și în exterior, iar la final, pur și simplu știi... dar nu știi cum de ai ajuns să știi.”
Autoarea romanului, Olivia Zeitline, a studiat Dreptul însă este pasionată de artă și de dezvoltare personală. A hotărât așadar să renunțe la profesia de avocat pentru a se dedica organizării de expoziții de artă contemporană în spații culturale și creării unei reviste online (cu 10.000 de abonați), Réécrire (Să scriem din nou), dedicată artei și spiritualității. Activitatea de aici i-a adus un premiu la Golden Blog Awards, în 2013. Și-n mintea mea dansam desculță este romanul ei de debut, în care își îmbină talentele de artist, de scriitor și de consilier de dezvoltare personală.
„O sincronicitate este o cascadă de coincidențe care poate schimba cursul vieții noastre. Dacă privim viitorul ca pe o linie cauzală deja trasată, înseamnă că putem, cu toate astea, și să-l schimbăm, trimițând în univers intențiile noastre, atâta vreme cât ele sunt suficient de puternice. Ele ne vor permite să urmăm o altă linie temporală. Dintr-un anumit punct de vedere, viitorul poate modifica prezentul”.
Am citit cartea Oliviei Zeitline foarte rapid, știu doar că am început-o și-am lăsat-o deoparte doar după ce am terminat-o. Asta nu fiindcă mi-a plăcut la nebunie, nu a fost așa, ci pentru că se citește rapid și nu este deloc obositoare, solicitantă. Eu am văzut romanul ca pe o carte de dezvoltare personală, mai mult (asta și face, de fapt, Charlotte, personajul principal - de-a lungul romanului, aceasta se dezvoltă, devine - și, de fapt, romanul lui Zeitline este un fel de bildungsroman, cum se zice, în care personajul principal ajunge să se cunoască mai bine, se privește lăuntric și-și dă seama ce vrea, de fapt, de la această viață. Eu nu prea sunt obișnuit să citesc cărți de non-ficțiune din această tagmă (da, citesc cărți care nu-s în categoria celor de ficțiune sau beletristică, dar majoritatea sunt cărți științifice, cred că știți). Romanul de față mi-a fost puțin inaccesibil din acest punct de vedere, deoarece nu eram obișnuit. Totuși, dat fiind faptul că Olivia Zeitline este și consilier de dezvoltare personală, amprenta s-a făcut simțită în această carte.
„Îngerii ne iau de mână când dansăm, ne duc cu ei în vârtejul existenței, dar rolul lor este acela de a ne readuce întotdeauna la viață.”
Pe scurt, Și-n mintea mea dansam desculță este o carte despre puterea propriei ființe, a propriilor gânduri. Este despre oamenii cu care ne înconjurăm, despre alegerile pe care le facem și care ne duc într-un anumit punct. Este despre greșelile din care (nu) învățăm, despre adevărurile pe care trebuie să le acceptăm. Este despre a merge mai departe și despre a învăța că viața este frumoasă, așa cum este, cu bune și cu rele, cu rele și cu bune. Este despre a fi sinceri cu noi, de a privi înlăuntrul nostru și de a ne asculta cât mai bine. Atunci când ni se închide o ușă în nas, poate ni se întâmpla asta doar pentru că o altă ușă, mult mai primitoare, ni se va fi deschis. Este despre a vedea partea plină a paharului și despre a crede în puterile noastre. Mi-a plăcut, din acest punct de vedere, evoluția lui Charlotte. Mi-au plăcut mult și relațiile de prietenie, jovialitate, relațiile de dragoste pe care le-a avut - fiecare dintre acestea și-a pus amprenta asupra personalității și devenirii ei spirituale. Și totuși n-am fost prea convins, în cele din urmă. Nu știu cum funcționează acest tip de literatură - cu siguranță, drept să fiu, nu e pentru mine, deoarece nu e ceea ce aș citi cu precădere. Dar nu spun că o astfel de carte, la momentul ei, nu poate face bine. Dimpotrivă.
„Fiecare vede lumea din perspectivă lui, iar ceea ce se potrivește unuia nu i se potrivește neapărat și celuilalt. Cu cât respectăm mai mult adevărul fiecăruia, cu atât mai mult îl vom respecta pe al nostru.”
Am citit această carte în sesiune - o carte ușoară, plină de cugetări și trăiri. Mi-a plăcut că nu m-a solicitat, sincer, și că a fost destul de scurtă. Mi-a plăcut, de asemenea, să fiu un spectator al devenirii sociale, emoționale și spirituale lui Charlotte. Sincer, cred că uneori e bine să auzi - iarăși - ceea ce deja știi. Pentru că Olivia Zeitline a fost despre acele, cum să să le spun, clișee, pe care mulți dintre noi le consideră banale, nu știu cum să zic - dar este vorba de a realiza, într-adevăr, faptul că suntem - for real - capabili de orice lucru, atât timp cât știm ce vrem, atât timp cât muncim pentru asta. Sau, de fapt, uneori trebuie doar să lăsăm lucrurile să se așeze de la sine, în ritmul lor firesc (oricât de greoi, poate, ar fi). Charlotte este o dovadă de putere, deși e dominată de frici, de nesiguranță - atât timp cât își ascultă vocea interioară, atât timp cât meditează asupra alegerilor pe care le face, cu siguranță va ajunge la desăvârșirea propriei sale ființe. Și-atunci, abia atunci, va fi împlinită!
„Tot ce trăim în exterior oglindește ceea ce se află în interior. Astfel, persoanele sau situațiile negative ne înfățișează propriile noastre gânduri negative. Adesea, aceste gânduri provin din experiențele noastre trecute, înmagazinate în subconștient. Amintirile acestea creează credințe false și frici care ne fac să vedem realitatea în mod distorsionat, să ne considerăm victime ale realității. Îl acuzăm pe celălalt în loc să ne asumăm responsabilitatea pentru tot ceea ce ni se întâmplă, rămânem înlănțuiți în nemulțumirile noastre, iar viața noastră se blochează”.
Vă recomand cu drag romanul Și-n mintea mea dansam desculță dacă vreți să citiți ceva inspirațional, dacă vreți să fiți martori la o poveste întru devenirea cuiva. Repet, eu nu sunt fan al acestei categorii literare, dar asta nu înseamnă că nu e o carte bine scrisă. Pur și simplu nu e genul meu și nu aș alege-o în detrimentul unei cărți de ficțiune sau beletristică. Da, cartea are o poveste, are personaje, are o intrigă, în cele din urmă, dar este de la sine înțeles registrul în care Olivia Zeitline și-a încadrat povestea. Și e normal, după cum am zis, deoarece Olivia Zeitline e consilier de dezvoltare personală! Mulțumesc tare mult prietenilor de la ACT și Politon pentru această carte. O puteți găsi AICI. De asemenea, vă recomand cu mare drag site-ul lor, găsiți o mulțime de audiobook-uri și cărți care cu siguranță v-ar fi pe plac. S-aveți lecturi frumoase și cu spor!

Moștenirea unui Chef, de Jacky Durand - Recenzie

Editura: RAO
Rating: 3 din 5 steluțe
Număr de pagini: 224
Anul apariției: 2019
Traducere: Anca Măgurean

Domnul Henri, charismaticul patron al restaurantului Răgazul cu Flori, s-a opus mereu, fără explicații, ca fiul său, Julien, să devină bucătar. Când tatăl lui intră în comă, Julien are o singură obsesie: să găsească acel caiet în care, din copilărie, și-a văzut tatăl scriindu-și rețetele. Apoi descoperă alte secrete și înțelege de ce Henri și-a lăsat soția să plece fără vreun cuvânt.

„Pentru mine, tu ești stăpânul focului; un magician când faci brioșa să crească; un spărgător de seifuri când deschizi stridiile; un rege mag când bați frișca și topești pentru mine ciocolata neagră.”
Am citit această carte extrem de rapid; este micuță, fiind în format de buzunar, și nici nu are multe pagini. Cred că a fost întocmai lectura de care aveam nevoie în perioada prea aglomerată din cadrul sesiunii, când nu îmi mai vedeam capul de la cât aveam de învățat și totuși simțeam că nu pot să las să treacă o zi fără să citesc orice altceva, în afara cursurilor de la facultate. Și, dincolo de asta, chiar dacă a fost o lectură rapidă, a fost și o lectură care, într-o oarecare măsură, mi-a plăcut. Nu m-a dat peste cap, nu a fost ceva nemaipomenit, dar mă gândesc că nici toate cărțile nu trebuie să fie așa - și, în cele din urmă, Moștenirea unui Chef este o carte despre viață, așa cum este ea: simplă, misterioasă, plină de întrebări fără de răspuns. Mi-a plăcut tare mult povestea lui Julien, felul în care a vrut să calce pe urmele tatălui său, chiar dacă, dimpotrivă, Henri nu avea de gând să-i permită acest lucru. Și îi spunea într-una că el merită o viață mai bună, mai ușoară - deși Julien era înnebunit după ceea ce făcea tatăl său. 
„Număr orele bătute rar de clopotul bisericii. Îmi spun că până la următoarea bătaie am să te întreb de ce a plecat mama fără să-și ia rămas-bun de la mine. Sunt orfan de explicațiile ei care mă linișteau. Ea îmi spunea că există un motiv pentru orice. Pământul se învârte în jurul Soarelui; femelele mamiferelor au mamele; Aliații i-au învins pe germani în 1945; frunzele cad toamna. Așa că vreau să știu.”
Și de-aici, cum să vă spun, se-ajunge la o adevărată poveste. După ce tatăl său intru în comă, Julien începe să realizeze multe lucruri. Ce s-a întâmplat cu mama lui, de ce a plecat, așa, deodată, fără să spună nimic? Ce s-a întâmplat cu iubirea dintre cei doi? Cartea de față nu este complexă, iar acțiunea se întâmplă deosebit de rapid. Jacky Durand ne poartă printr-o lume plină de savoare, cu descrieri minuțioase de-ți lasă gura apă (a nu se citi această carte dacă sunteți nemâncați sau, de altfel, dacă sunteți persoane pofticioase - glumesc, bineînțeles), dar păstrează, în același timp, un puseu de emoție, de sentiment. Cred că mi-a plăcut cel mai mult faptul că personajele pe care autorul le creează (de la Henri, Julien, până la prietenii lui Julien) sunt personaje frumoase, adevărate, ca și cum ți-ar fi prieteni apropiați, gata oricând să-ți sară în ajutor. Mi-au plăcut, la nebunie, scenele și replicile dintre Julien și-o prietenă de-a sa. Și-au fost multe fragmente care mi-au smuls un zâmbet sincer și care m-au încărcat de emoție.
„Gătitul înseamnă generozitate.”
Evident, i-am dat trei steluțe pentru că, da, n-a fost o poveste extraordinară. Ba chiar ajunsesem să bănuiesc la un moment dat ce și cum. Dar nu asta contează, by the way. Contează faptul că m-a atins ceea ce-am citit, mi-a dat de gândit și m-a făcut să-mi spun că niciodată nu trebuie să renunți la visurile tale și la ceea ce îți place. A fost o poveste a devenirii, în care Julien de la începutul cărții n-a mai fost la fel cu Julien de la sfârșitul cărții. Personajul a evoluat, a aflat răspunsuri la întrebările care-l măcinau și nu-i dădeau pace. Julien a devenit ceea ce a vrut să fie, indiferent de tot ce îi spuneau ceilalți. A dat dovadă de tărie, a știut clar ce vrea și a muncit pentru asta. Cred că această atitudine este o lecție, în cele din urmă. Și știu c-o abordăm cu toții - cu toții luptăm pentru visurile noastre, nu? Dar uneori e bine să știi că și alții au reușit - fie ei și eroi fictivi, romaniști. 
„Cum să-i explic că tu făceai pentru mine cele mai frumoase naturi moarte cu o tocană de creasă, cu rinichi de cocoș și ciuperci de pădure? Cum să-i descriu fericirea din fiecare primăvară de a mânca broaște aurite în untul de culoarea alunei cu sos de pătrunjel? Cum să-i pot explica mirosul sălbatic și cu gust de prăjit al iepurelui vânătoresc?”
Moștenirea unui chef chiar a fost acea carte pe care m-am bucurat s-o citesc, chiar dacă nu o iau drept o lectură de referință. I-am dat trei steluțe și știu că-s îndeajuns, dar parcă regret totuși că nu a fost mai lungă, că nu m-a ținut mai mult în atmosfera sa - ce paradox, nu? Oricum n-aș fi avut timp să citesc, dat fiind faptul că învățam pentru examene - și-n același timp, aparent, aș fi vrut să fie mai lungă, să-mi dea mai multe detalii, să se mai lungească autorul cu niște întâmplări și tot așa. Am simțit, evident, că mai puteau fi spune anumite lucruri. Dar, în cele din urmă, oricât de scurtă a fost, universul romanului s-a închis la ultima pagină exact așa cum trebuie. Și totul a redevenit firesc, într-o ordine anume.
„Am optsprezece ani și ceva s-a rupt în iubirea mea frumoasă.”
Vreau să le mulțumesc tare, tare prietenilor dragi de la Editura RAO pentru acest roman, Moștenirea unui Chef, de Jacky Durand, îl puteți găsi AICI. Vi-l recomand cu mare drag dacă doriți să citiți ceva rapid, ceva ușor și emoționant în același timp. De asemenea, pe site-ul lor găsiți numeroase cărți super, din toate categoriile. Să aveți parte de lecturi cât mai frumoase și cu spor! 

marți, 2 februarie 2021

Mănâncă gras, fii suplu, de Dr. Mark Hyman - Recenzie

Rating: 3 din 5 steluțe
Număr de pagini: 512
Anul apariției: 2019
Traducere: Romică Lixandru

Autorul cărții, Dr. Mark Hyman este o autoritate recunoscută la nivel internațional în medicina funcțională, fiind în paralel medic de familie practicant, speaker, educator și un avocat activ al acestei laturi a medicinei. Medicina funcțională se ocupă cu optimizarea stării de sănătate a indivizilor prin intermediul nutriției. În paralel cu activitatea de medic Dr. Hyman este editor medical la publicația The Huffington Post. În trecut a fost colaborator medical pentru numeroase emisiuni de televiziune americane, actualmente fiind consilier și uneori coprezentator invitat la The Dr. Oz Show. Cărțile sale se vând ca pâinea caldă în America și nu numai, drept dovadă, s-a clasat de 12 ori pe primul loc în topul New York Times al celor mai bine vânduți autori, având în palmares până acum 12 bestselleruri. Dintre acestea amintim: The Blood Sugar Solution 10‑Day Detox Diet, The Blood Sugar Solution 10‑Day Detox Diet Cookbook, The Blood Sugar Solution, The Blood Sugar Solution Cookbook, The UltraMind Solution, The Daniel Plan, The Daniel Plan Cookbook sau UltraMetabolism. Dr. Mark Hyman este unul dintre cei mai activi luptători împotriva epidemiei americane de obezitate, contribuind alături de alți lideri din domeniul său de activitate la eradicarea acesteia prin oferirea de educație nutrițională populației de toate vârstele.

E înțeles de la sine faptul că omul de astăzi, cu tot ce înseamnă el, și vânătorii-culegători, strămoșii nostri, se află în volume diferite ale unei cărți care poartă numele de „Evoluție”. Omul de astăzi s-a adaptat lumii din care face parte, dar n-a fost un proces rapid, bineînțeles, ci s-a întins pe perioade de mii de ani. Ne-am adaptat vitezei, transformărilor, ne-am adaptat intempestivului, necunoscutului. Ne luăm prânzurile în pachete și le mâncăm, pe fugă, în trenuri și metrouri, bem sucuri pline de zahăr ca să ne potolim setea, mâncăm peste măsură când sute de milioane de oameni dorm înfometați. Este mersul firesc al lumii din care facem parte; suntem miliarde pe acest Pământ pe care îl considerăm infinit, nețărmurit și-i mulțumim dând găuri în el, tăind păduri, pescuind excesiv, exterminând, producând excesiv gaze cu efect de seră și sufocându-l, încălzindu-l peste măsură și arzându-l. 

Poate pentru prima dată în miliardele de ani ale istoriei Pământului, omul a devenit singura specie biologică ce și-a asumat rolul de conducător planetar. Apăsând pe niște butoane, manevrând instrumente de bord, fără a ști totuși în ce direcție se îndreaptă. Oamenii au strâns laolaltă plante, animale, substanțe chimice din atmosferă, roci, mări – toate ca într-o țesătură construită, în principal, pentru bunăstarea propriei specii. Este, după cum am spus, mersul firesc al lumii din care facem parte. Dar direcția în care mergem nu știu cât de firească va urma să ni se pară. Și ne vom întreba, unde am fost când toate acestea ni s-au întâmplat? Aici am fost, pentru că acest lucru se întâmplă chiar acum. Am schimbat lumea în care trăiau strămoșii noștri încât să ne fie cât mai „confortabilă”. Dar, în trecut, agricultura a fost cea care ne-a schimbat pe noi, literalmente: prin hrana pe care o consumam, genele care au apărut pentru a putea procesa respectiva hrană (poate dacă strămoșii noștri ar fi început să mănânce iarba, astăzi am fi putut exploata, nutrțional, și noi această formă de energie, așa cum au început să bea lapte, astfel încât am devenit capabili să ne hrăin și cu laptele altor specii de mamifere), modificările pe care le-au suferit echipamentele noastre enzimatice și sistemul digestiv. Toate acestea au fost reacții de adaptare la îndeletnicirile noastre și la mediul în care trăiam. Le purtăm și astăzi, deoarece trecutul este în noi. 

Suntem ceea ce mâncăm. Sau, mai bine zis, suntem ceea ce, într-o mare măsură, a mâncat mâncarea noastră. Și aici fac referire nu doar la animale, ci și la plante. Când populația a început să crească, rezervele de hrană au început să fie tot mai puține. Se producea prea puțin, însă era nevoie de mult mai mult. Fermelor le-au luat locul industriile zootehnice colosale, extinse pe zeci de hectare, producând milioane de tone de carne anual, carne ce va ajunge în farfuriile sub forme extrem de diverse, nu înainte de a trece prin procese de rafinare și conservare: mezeluri, salamuri, conserve, pateuri, semi-preparate și așa mai departe. Același lucru s-a întâmplat și cu cerealele, leguminoasele, fructele, nucile. S-a urmărit obținerea de soiuri mai productive, care să crească mai rapid, care să presupună un consum mai mic de energie spre a fi îngrijite – nu se mai lucrează manual, sau dacă se lucrează, nu se face în aceeași măsură în care se făcea cândva. Producerea de cantități industrială necesită valorificarea unor forțe de muncă ce sunt asigurate de către utilaje automate și semi-automate, mult peste capacitățile și îndemânările manuale ale omului. Se folosesc pesticide, insecticide, hormoni și stimulatori de creștere, substanțe de multe ori toxice pentru organismul uman. În cele din urmă, odată ce consumăm aceste produse, vom consuma, pe lângă fitonutrienții conținuți, și o parte din toxinele cu care au fost tratate. Industria de manipulare genetică a plantelor și a animalelor a luat amploare în ultimii zeci de ani, datorită numeroaselor descoperiri în domeniu și odată cu creșterea mondială a populație, deci odată cu creșterea cerințelor de hrană. S-au obținut hibrizi, spre exemplu, vaci crescute exclusiv pentru carne, ori pentru lapte, găini care fac de zeci de ori mai multe ouă decât găinile crescute în gospodăriile rurale, porci ale căror genunchi plesnesc sub greutatea propriului corp – îndopate, până la saturație, cu antibiotice, cu hormoni și furaje pline de chimicale. S-au făcut manipulări genetice pentru obținerea unor soiuri noi de plante, mai hrănitoare, mai colorate și mai mari, mai rezistente diferitelor condiții climatice – până și plantele s-au adaptat, fotosintetic, la diferite condiții naturale. Totul pentru a spori producția și a asigura capitalul global de hrană al omenirii. Metodele de conservare au asigurat posibilitatea stabilizării calității și proprietăților organoleptice ale multor produse, pe perioade îndelungate de timp, astfel încât, în ziua de azi, pe mesele noastre, ale românilor, găsim produse originare din toate colțurile lumii. 

De-a lungul timpului, „valoarea mâncării” a fost deseori denaturată, să spun așa. De mult timp „a mânca” nu mai este ceva social, cum poate era odată;„ a lua masa”, cândva, însemna că toată familia se-adună, seara, astfel încât actul în sine nu reprezenta doar asigurarea aportului alimentar, ci și o cale optimă de a te apropia de cei dragi, de a discuta și de a vă asculta unul pe celălalt. Acum, deseori, mâncăm pe unde apucăm. Și mâncăm excesiv, deseori. Nu fiindcă ne este foame, ci din cauza circumstanțelor sociale, din cauza familiei și prietenilor, din cauza ambalajelor, din cauza numelor și a numerelor, din cauza culorilor, a formelor, a distragerilor. Mâncăm, în mare parte, din cauza a ceea ce se află în jurul nostru. Mâncăm chiar mai mult decât credem. Mulți ar fi surprinși dacă le-aș spune că dacă ar consuma o pungă întreagă de semințe de floarea-soarelui, de o 100 de grame, și-ar asigura cam o pătrime din necesarul caloric zilnic. 

În ziua de astăzi, pe întreg mapamondul, un dezastru metabolic a dus la o epidemie globală de diabet de tip 2, obezitate și boli cardiovasculare. Costurile serviciilor de sănătate continuă să crească, deoarece suntem, parcă, mai bolnavi ca niciodată, având un procent în creștere al persoanelor care suferă de boli cronice cauzate, în mare măsură, de alimentație. Acesta este un lucru extrem de îngrijorător – așa cum, colectiv, am ajuns în punctul de față, tot așa, colectiv, ar trebui să abordăm aceste probleme biologice, sociale, economice, provocate de regimul nostru alimentar și de bolile declanșate de ceea ce mâncăm. Există numeroase articole care blamează grăsimile, care susțin diferite diete, există numeroși guru care îți asigură, cu patos, faptul că alimentația vegană, e cea care îți asigură o viață lungă și sănătoasă, precum și cei care susțin că noi nu am fost crescuți așa, iar strămoșii noștri nu vânau, cu sulița și arcul, căpățâne de varză și tuberculi de cartofi, deci „stă în genele noastre” să mâncăm carte și să fim ultima verigă a unui anumit lanț trofic. S-au scris sute de cărți despre ce e bine să introduci în alimentația ta pentru a-ți asigura o calitate crescută a vieții. 

Există milioane de nutriționiști în întreaga lume, pe care-i putem împărți cu ușurință în tabere diferite, fiecare susținându-și propriile convingeri și există nutriționiști gata să te convingă de faptul că, citez, „sub acțiunea taninurilor din cafea, laptele se transformă în brânză” (am auzit acest lucru chiar anul trecut, venind din partea unei personalități mondene, doctor nutriționist, de la noi). Nu aș vrea să fac o recenzie absolută, să spun așa, a cărții de față (de altfel, e clar despre ce este vorba). Însă, aș mai vrea să punctez câteva aspecte pe care le consider relevante – atât atunci când luăm în calcul viabilitatea unui studiu științific, a unei lucrări de specialitate, a unui articol publicat pe internet și la îndemâna oricui, cât și atunci când căutăm răspunsurile întrebărilor privitoare la ce ar trebui să mâncăm pentru a fi mai sănătoși. E clar faptul că, așa cum am spus, avem accesibilitatea de a consulta mii de studii realizate asupra obezității, metabolismului și a bolilor cardiovasculare, asupra laptelui, ouălor, cărnii, sute de persoane au scris despre ce e sănătos să mâncăm și ce, dimpotrivă, nu este și cum ar trebui să abordăm regimul nostru alimentar pentru a fi în concordanță cu un stil de viață cât mai sănătos. Știința se bazează pe argumente, pe ipoteze, pe teorii, pe date concrete, confirmări sau infirmări, pe raționamente. Chiar și pe imaginație. Oamenii de știință se confruntă între ei – își aduc dovezi unul altuia, infirmându-și concluziile, considerându-le neadecvate, prost făcute, lacunoase. Afirmă, cu tărie, că studiul lor este cel corect, iar concluziile lor sunt irefutabile. Eu nu contest nimic, dar nici nu pot crede tot ce citesc – fiindcă, cel mai adesea, și mai ales în domeniul disciplinei nutriției, am ajuns să mă întreb „și eu, acum, cu cine votez?”, deoarece într-un articol mi se spunea să mănânc grăsimi saturate, iar în altul mi s-a spus să le evit pe cât posibil, acesta fiind doar un exemplu. Ca tânăr student, mereu am crezut în infailibilitatea științei. Dar au fost momente în care am ajuns să-mi pun întrebări. Și-am ajuns la concluzia că, cel mai probabil, e bine să mănânci câte puțin din toate (mai puțin margarină). 

Biologia umană este deosebit colosal mai complexă decât se încearcă a fi „cuantificată” în diferitele studii de specialitate. Este o reacție în care se înlănțuiesc procese genetice, procese hormonale, fiziologice și biochimice, procese ce variază în funcție de condițiile de mediu. Și care este mediul cel mai apropiat corpului nostru, dacă nu alimentația? Hrana nu înseamnă doar calorii, nu joacă doar un rol nutritiv, ci joacă și un rol informațional, și ca într-o buclă locală, corpul nostru mereu ne va oferi un feedback – hormonal, genetic, biochimic, energetic. Alimentația ne influențează extrem de puternic, fiind capabilă să schimbe integritatea biochimică, hormonală, genetică a organismului nostru, și are efecte chiar și asupra sistemului nostru imunitar și a florei noastre intestinale. 

Pentru a găsi răspunsuri, există numeroase modalități de a pune întrebări, să spun așa. Există tipuri diferite de studii – studii observaționale, de cohortă, teste randomizate controlate, studii clinice, studii populaționale, chestionare și sondaje –  iar concluziile ce pot trase în urma realizării acestora diferă foarte mult: unele demonstrează existența unei relații cauzale, iar altele demonstrează existența asocierilor. Fiecare tip de studiu are avantaje și lacune specifice, și e cam imposibil să tragi concluzii viabile și definitive doar dintr-unul singur. Spre exemplu, oare un studiu realizat pe oameni cărora li se oferă direcții nutriționale și sfaturi în vederea abordării unui anumit plan alimentar este unul și același cu un studiu în care oamenii respectivi sunt ținuți sub supraveghere, ba chiar li se asigură hrana, astfel încât cei care realizează studiul respectiv să fie siguri că vor urma planul alimentar prescris și nu vor trișa cu bomboane și covrigi? Bineînțeles, este mult mai costisitor realizare unui astfel de studiu, în care persoanele participante sunt ținute sub supraveghere continuă. De aceea, deseori, este relevant să facem săpături pentru a afla cine a finanțat studiul respectiv – doar pentru a elimina orice eventual conflict de interese. Este important de știut și ce populații au fost luate în studiu. Femei afro-americane, indieni dintr-un trib de la capătul lumii, eschimoși, bărbați europeni, copii asiatici? Nici nu e nevoie să spunem câte diferențe culturale există între aceste populații, diferențe ce se concretizează și în felul în care aceștia răspund la o anumită alimentație. Chiar dacă studiul demonstrează că există un efect specific al unei alimentații specifice în cadrul unei populații, extrapolarea acestui efect și asupra altor populații mi se pare invalidă. Studiile extrem de mari, realizate la nivelul unei întregi populații, se bazează prin cuantificarea tiparelor alimentare ale populației respective. Rezultatele se obțin, în principal, prin completarea chestionarelor privitoare la alimentație, care se bazează pe amintirile legate de ce ai consumat în ultima zi sau poate în ultima săptămână. Eu, unul, cu greu îmi amintesc ce am mâncat acum câteva zile (și am un profil alimentar destul de restrâns). Oricum, oricât de adevărate ar fi răspunsurile, și persoanele respective și-ar aminti, cu certitudine, ce au mâncat, cât de bine reflectă acest lucru ceea ce, nu știu, au mâncat în ultimii trei-patru ani? 

Acum putem aborda problema finanțării. Finanțarea vine, în general, de la guvern, prin intermediul Institutelor Naționale de Sănătate și de la companiile private (medicale, farmaceutice, alimentară etc). Nu mă îndoiesc de faptul că există, într-adevăr, companii alimentare care chiar vor binele omenirii și vor răspunsuri reale.  Totuși, tind să cred că în cazul în care, să dau un exemplu, Coca-Cola ar finanța un studiu despre băuturile carbogazoase, este extrem de posibil să descoperim faptul că, în cele din urmă, consumul acestor băuturi nu are nici cea mai mică legătură cu obezitatea sau alte boli. Este mult mai probabil ca studiu să revină cu rezultate pozitive în ceea ce privește consumul acestei mărci și nu a altora. Este derutant să știm cu certitudine care este „adevărul”. În principiu, bănuiesc că fiecare om de știință își susține punctul de vedere, anexând lucrării sale și alte lucrări care, în aceeași măsură, să-i confirmă și să-i susțină punctul de vedere. Mă întreb, de ce nu le-a anexat și pe cele contrare – probabilistic, mi se pare imposibil ca din mii de studii care au în vedere aceeași problemă, toate să fie de acord în privința unor anumite aspecte. În ultimă instanță, cred că ar trebui luat în calcul faptul că noi consumăm mâncare, nu elemente izolate, iar mâncare conține zeci de ingrediente – multe tipuri de proteine, multe tipuri de grăsimi, glucide, vitamine, micro- și macroelemente, și multe altele. Cercetările se axează pe tipare alimentare, pe combinarea complexă dintre aceste alimente, pe felul în care mâncăm. De-a lungul timpului, de multe ori consumul de grăsimi saturate a fost asociat cu riscul dezvoltării diferitelor afecțiuni cronice – obezitate, diabet, boli cardiovasculare. Produse ce poartă blazonul Cholesterol free sau Fat free au umplut raftele magazinelor americane (populația cu procentajul cel mai crescut de obezitate), promițând alegeri sănătoase – 100% guaranteed. Acuzarea nu este, deloc, echivalentă cu condamnarea.  În aceeași măsură, există persoane care promovează o dietă bogată în grăsimi, și susțin că, în majoritatea studiilor, carnea consumată provine de la animale crescute în condiții industriale și hrănite cu furaje pline de hormoni, pestidice și antibiotice și are mai multe grăsimi polinesaturate inflamatoare Ω-6 și mai puține grăsimi polinesaturate antinflamatoare Ω-3 decât carnea animalelor hrănite cu iarbă. Drept urmare, este dificil să stabilim cu exactitate care sunt efectele pe care consumul de carne le are asupra organismului. Există totuși date mai solide în ceea ce privește legătura dintre consumul de carne procesată, cancer și boli de inimă.  Și, într-adevăr, când punem carnea pe foc, se petrec unele lucruri care ar putea fi periculoase (temperaturile ridicate duc la formarea hidrocarburilor aromatice policiclice și a aminelor heterociclice, compuși care s-au dovedit a avea acțiune cancerigenă). Da, într-adevăr, este adevărat că cei care nu consumau frecvent carne erau mai sănătoși. Dar de ce? Am citit recent un articol despre healthy user effect, efectul utilizatorului sănătos. Ceea ce înseamnă că oamenii care vor să fie sănătoși vor evita alimentele despre care cultura spune că i-ar îmbolnăvi (carnea, grăsimile, alimentele procesate, alcoolul, drogurile, țigările) și vor adopta o atitudine comportamentală și nutrițională care îi fac mai sănătoși (vor practica exerciții fizice, mănâncă mai multe fructe și legume, se hidratează mai des, se suplimentează vitaminic etc). Așadar, ei sunt mai sănătoși datorită stilului lor general de viață și nu putem atribui acest aspect, în mod specific, consumului redus de carne. 

Nu știu câte variabile se iau în calcul atunci când se fac diferite studii, dar știu că pot interveni numeroși factori de confuzie care pun, în cele din urmă, încrederea studiului respectiv la îndoială. Cred că, dincolo de toate informațiile pe care le avem la dispoziție, și nu sunt puține, trebuie să ne dăm seama că fiecare dintre noi este o individualitate biologică, cu organism propriu, cu manifestări diferite și cu modalități diferite de a aborda profilul nostru nutrițional potrivit. Și în această manieră, cred că trebuie doar să fim atenți la cum reacționează corpul nostru față de anumite alimente, încât să-i oferim ceea ce îi trebuie pentru a ne purta, sănătos și neobosit, prin viață.

Citind cartea Mănâncă gras, fii suplu, pot spune că am ajuns la concluzia că nu există o alimentație care să fie bună pentru inimă, o alta care să prevină cancerul și osteoporoza, o alta care să prevină obezitatea sau demența sau diabetul sau orice altă patologie. Nu. Sunt de părere că noi, ca oameni și individualități biologice, am fost proiectați mult mai inteligent, iar natura, biochimia, fiziologia, nutrigenomica noastră este construită mult mai complex și nu se supune și limitează unor pattern-uri nutriționale. Știința nutriției este vastă și complexă și nu cred că putem trage concluzii viabile atunci când încercăm să izolăm substanțele nutritive și să le separăm de alimentație, per ansamblu. Am evoluat, de-a lungul timpului, consumând alimente integrale, nu ingrediente individuale, nu grăsimi și proteine și glucide izolate. Cu trecerea timpului, am eliminat alimente care, credeam noi, nu ne făceam bine, și-am introdus altele, gluten free & lactose free & fat free. Ni s-a spus să nu consumăm grăsimi, apoi ni s-a spus că nu consumăm suficiente grăsimi. S-au găsit înlocuitori pentru zahăr care se spune că sunt mai sănătoși. Este posibil să existe riscuri în orice – deoarece, în cele din urmă, excesul este cât se poate de dăunător, de orice natură ar fi acesta. Nutriția înseamnă mult mai mult decât calorii, macro- și micronutrienți. Înseamnă o dinamică complexă a tuturor componentelor alimentare, care, în organismul uman, joacă roluri extrem de variate în funcție de condițiile noastre fiziologie și de informațiile „nutriționale” pe care corpul nostru le primește. Un stil de viață activ și o alimentație bogată în nutrienți reprezintă cea mai bună profilaxie și au un potențial preventiv extraordinar. În cele din urmă, mi-a făcut o enormă plăcere să realizez acest „joc de imaginație”; am încercat să consult și articole de specialitate, să le confrunt unele cu altele și abia după să trag concluzii. Este într-adevăr adevărat faptul că e foarte posibil să fi greșit în unele cazuri, dar asta înseamnă să înveți. Știu că nu dispun de întreaga informație de care am nevoie pentru a trage concluzii viabile și cât mai apropiate de realitate. Dar învățăm. Să spun „că știu” înseamnă să-ncetez să mai evoluez.

Mulțumesc prietenilor dragi de la ACT și Politon pentru această carte Mănâncă gras, fii suplu - chiar a fost ceva care m-a făcut să-mi pun întrebări și să vreau să caut, în cele din urmă, mai multe răspunsuri (și-am ajuns din lac în puț, cum s-ar zice, pentru că dincolo de a fi găsit răspunsuri, am ajuns să-mi pun, bineînțeles, și mai multe întrebări). Dar vă recomand cartea asta dacă doriți să vedeți cum se învârt lucrurile, să zic așa, în lumea nutriției, cât se minte, de fapt, în lumea științei - și cum se abordează problemele, în cele din urmă. Chiar mă declar mulțumit din acest punct de vedere. Și nu uitați că pe site-ul lor găsiți o varietate de audiobook-uri, sunt sigur că v-ar încânta! Spor la lecturi cât mai frumoase să aveți!