miercuri, 7 octombrie 2020

Simfonia sălbatică, de Dan Brown - Recenzie

Număr de pagini: 44
Traducere și adaptare în limba română: Adriana Bădescu
Ilustrații: Susan Batori

Simfonia sălbatică este o carte ilustrată unică foarte amuzantă, în care Maestrul Șoricel, ținând plin de încredere bagheta în mână, îi invită pe cititori să-i viziteze, împreună cu el, pe prietenii săi din lumea animalelor, de la gheparzi și canguri la elefanți și balene albastre. Ilustrațiile sunt realizate de Susan Batori cu mult umor, iar textul conține numeroase indicii și enigme pentru cititorii de toate vârstele. Copiii și adulții se pot bucura de această carte citind-o în mod obișnuit sau pot alege să asculte compozițiile muzicale originale în timp ce citesc – câte una pentru fiecare animal – utilizând o aplicație interactivă pe mobil, care folosește realitatea augmentată pentru a reda instantaneu melodia corespunzătoare pentru fiecare pagină atunci când camera unui telefon mobil este ținută peste ea.

Dan Brown a iubit întotdeauna poveștile. Fascinat de versuri, enigme și ghicitori încă de la vârsta de trei ani, este încântat să le împărtășească iubitorilor de lectură mari și mici, prin intermediul cărților, al muzicii și al poeziei. Dan a scris numeroase bestselleruri internaționale, printre care și adevăratul fenomen mondial Codul lui da Vinci. Simfonia sălbatică marchează debutul său în literatura ilustrată pentru copii. Dan Brown locuiește în New England, SUA, împreună cu labradorul său auriu, Winston.

Susan Batori locuiește în Budapesta, Ungaria, împreună cu sufletul ei pereche, Robert, și cu pisica lor, Kamilla. A studiat grafica la Academia Maghiară de Arte Frumoase, iar din 2013 lucrează ca ilustratoare de carte pentru copii liber-profesionistă.

Cam ciudățel, sincer, să zic că „recenzez” această carte. Că-i dau un rating. Cred că mai mult fac această postare în scopul de a da save acestei lecturi, să spun așa; bineînțeles, vă voi spune și câteva impresii legate de ea. Dar, nicidecum, nu-i pot face o recenzie, mai ales că e vorba despre o carte ilustrată pentru copii și mai ales că e vorba de poezii și mai ales că, de altfel, chiar nu știu ce să spun despre ea, decât că mi-a plăcut, chiar m-a emoționat, pentru că, în cele din urmă, nu este o simplă carte pentru copii, ci poeziile chiar sunt profunde și abordează, extrem de subtil și frumos, anumite subiecte, din prisma unor animăluțe jucăușe și dornice să ne dea un sfat, așa cum spune autorul, „de viață”. Nu sunt tocmai familiarizat cu Dan Brown, sincer să vă spun, nu-mi amintesc să fi citit vreo carte scrisă de el, deși toată lumea îl adoră - nu-i contest originalitatea, talentul, inteligența, dar eu sunt acea persoană care se rezumă la a se uita la ecranizările cărților sale. Poate, cândva, am să am și eu perioada Dan Brown în experiența mea de cititor.

Dincolo de astea, sincer, vă spun cât de sincer pot, ilustrațiile sunt fabuloase! Am mai răsfoit cărți ilustrate, dar, sincer, niciuna ca aceasta. Mi-au plăcut enorm, sunt colorate, vii, nu știu cum să vă spun. Culorile sunt foarte bine alese, expresiile faciale, parcă totul e într-o armonie, ca instrumentele dintr-un concert care reușesc să redea, cu atâta armonie, ideea de artă și pace interioară. În această privință, ilustratoarea Susan Batori chiar a reușit să facă o treabă de nota zece. Apoi, după cum probabil știți, a fost o experiență inedită să ascult, efectiv, creațiile muzicale ale lui Dan Brown, pe măsură ce răsfoiam cartea. Fiecărei pagini, fiecărei poezii, de fapt, îi corespunde o anumită coloană sonoră (de maximum două minuțele) - și-a fost tare interesant să citesc pe măsură ce ascultam armonia instrumentelor folosite. Chiar e ceva original și, de mine, unul, nemaivăzut până acum.

Nu știu ce-aș mai putea spune. Așa cum am zis, nu e tocmai o carte căreia să-i poți dedica (de altfel, dacă aș putea, aș face-o) rânduri întregi într-o recenzie. E cea mai potrivită carte care poate fi făcută cuiva pasionat de Dan Brown, unui copilaș; chiar e o alegere bună în această privință - ilustrațiile extrem de bine alese și poeziile „cu tâlc”, cum le spunem noi. Chiar mă bucur că am un exemplar atât de frumos în bibliotecă, și sunt sigur că voi reveni cu drag asupra lecturii și ilustrațiilor - doar să-mi clătesc ochii și, încă o dată, să fiu înconjurat de atmosfera acestor animăluțe dragi și jucăușe.

Închei prin a vă lăsa un video publicat pe canalul de Youtube al prietenilor de la RAO - un mesaj de la Dan Brown către cititorii săi din România, precum și cu niște „lămuriri” privitoare la această carte, bineînțeles, însemnate tot de Dan Brown:

„Cu mult înainte de a începe să scriu romane, am compus muzică. Părinții mei erau, amândoi, muzicieni și profesori, astfel că am crescut exersând la pian, cântând în cor și asistând la MULTE concerte. În copilărie, muzica îmi era un sanctuar secret. Mă liniștea atunci când eram necăjit, îmi era prietenă credincioasă când mă simțeam singur, mă ajuta să-mi exprim bucuria când eram fericit și, mai presus de toate, îmi îmbogățea creativitatea și imaginația. Chiar și acum încă mai cânt la pian în fiecare zi, de obicei după ce termin de scris.
Muzica seamănă cu poveștile, și piesele orchestrale din Simfonia sălbatică - împreună cu ilustrațiile și versurile care le însoțesc - se îmbină (ca un cod, dacă vreți) pentru a țese o poveste și pentru a dezvălui o trăsătură amuzantă ori interesantă a personalității animalelor. Dacă veți asculta cu atenție, poate că veți reuși să distingeți, în muzică, fiece animal. Și, mai mult decât atât, fiecare animal din această carte vă va împărtăși o pildă simplă... o serie amuzantă de secrete înțelepte, care vă vor ajuta pe drumul vieții.
Sper că vă veți bucura, citind și ascultând Simfonia sălbatică, tot atât cât m-am bucurat eu scriind-o.”
Vreau să le mulțumesc prietenilor dragi de la Grupul Editorial RAO pentru această carte extrem de drăguță, amuzantă, dar și profundă, Simfonia sălbatică, semnată de către Dan Brown, pe care o puteți găsi AICI. Vă recomand s-aruncați un ochi pe site-ul lor, găsiți o mulțime de cărți, de toate genurile din care, cu siguranță, veți avea ce alege. Să aveți doar lecturi pe placul vostru!