De ceva vreme, am început să citesc foarte multă poezie. Și
când zic foarte multă, vreau să spun că, zău, foarte multă. Nu trece o zi fără
să mă delectez cu două-trei-patru-cinci poezii. Dacă nu am un volum în bibliotecă,
asta-i pentru că, cel mai sigur, le-am citit pe toate de îndată. Așa că apelez la „biblioteca online”, și cu un „sărci” găsesc toți
autorii care-mi plac. Se spune că fiecare autor trece printr-o fază lirică. Eu
nu-s autor, nu mă consider un autor, nici nu-s scriitor, însă vreau să cred că
aceasta este faza care mă încearcă – faza lirică; dat fiind și următoarea carte
semnată de mine, ce le-am
Surâsuri aldine, un
volum de poezii ce va apărea în curând la
Editura Celestium.
În fine, să trecem la subiectul postării. Îmi aduc aminte de
nenumărate dăți când intram în Cărturești sau Librarium, mă duceam direct la
raftul cu poezie și, da, prima dată o ocheam pe Ana Blandiana, pentru că ea
este autoarea mea lirică preferată, căutam ceva și de Ioana Nicolaie, apoi
Stănescu, Blaga, dar observam un nume printre celelalte, un nume care mă
intriga: Svetlana Cârstean. Prima dată am luat cartea Gravitație, în mână, și am început să citesc. Următoarele versuri
mi-au confirmat faptul că, într-adevăr, piloerecția funcționează cu desăvârșire
și la mine: „unii au murit și nu mai
sunt/ alții nu au murit și nu mai sunt.”
Apoi, am văzut că mai există o
carte semnată de ea, Floarea de menghină,
așa că le-am luat pe amândouă și, drept să vă spun, le-am citit pe amândouă în
aceeași zi. Pur și simplu am fost vrăjit de ceea ce scrie. Pur și simplu nu pot
descrie astfel ceea ce am simțit citind creația prin excelență lirică a
autoarei. Și-atât!
N-o să fac comentarii pe poezie, cu asta se-ocupă școala,
și, de altfel, nu-s tocmai un adept al „dezlegării” poeziei. Ea e mult mai
frumoasă când rămâne ascunsă, pitită în sufletul și meningele scriitorului, e
cu atât mai dramatică, mai puternică, cu cât nu e descoperită și anihilată.
Asta face poezia să fie frumasă, în maniera lui Blaga: misterul. Misterul, ăsta
este unghiul prin care poeții filosofează, punctul lor de vedere care se
răsfrânge asupra poezii. Că și Svetlana Cârstean scrie într-o manieră care, de
multe ori, ai spune că depășește granițele sensului, dând în absurd – o trăsătură
dominantă a liricii de la Stănescu încoace – este de prisos să spun.
Ingambamentul poeziilor redă întocmai această acumulare de trăiri, explozie de
sentimente cumulate în sufletul autoarei, în forma literelor. Efervescența
lirică, patetismul, pulsația viscerală, organică a emoției, trăirile bazate pe
rememorare, autenticitatea scriiturii, realitatea trăită integrată într-o formă
viabil artistică, totul, dar totul, nu conturează doar un autor reușit, cu o
puternică și splendidă creație lirică, ci și o forță interioară nemărginită,
dar totuși firavă (după cum și titlul,
Floarea
de menghină, reiterează).
În cele două cărți, autoarea-și face o mini-biografie,
trăgând firele lirismului din verosimilul trăit, din realitatea experimentată.
Vreau să cred, orice scriitor, orice autor face acest lucru, își acumulează
trăirile, opintirile, durerile și sentimetele în propria sa creație artistică.
Astfel, citind, nu doar te bucuri de ceva ce te face fericit, dar ajungi și să
cunoști oameni, să le oferi creditul tău și, în egală măsură, încrederea ta,
să-i lași să-ți vorbească, să le dai un sfat și toate cele. Pentru Svetlana
Cârstean, poezia este o modalitate de exprimare, o modalitate de salvare și de
transcedere („cît mă poate ridica de la
pămînt poezia?). În măsura în care te și coboară, poate?! Ea este germenul
cuvântului, care crește și se dezvoltă în sufletul poetului, inedit și pur,
alunecând fără vreo greșeală, fără vreun impediment, în sufletul cititorului.
În emoția și trăirile sale. Autoarea scrie pentru toți, dar întru cunoașterea
propriului sine: ea scrie pentru a se regăsi, dar și pentru a uita. Ea scrie
pentru a rememora, dar și pentru a modifica trecutul, fără a afecta în vreun
mod direct prezentul. Revine asupra imaginilor de cândva, le redefinește, le
plasticizează, dar, în cele din urmă, le aduce la viață și le folosește drept
inspirație în propria sa creație artistică. „și dacă/ penița stiloului cu care-nveți să scrii/ ar sări de la locul
ei/ și s-ar înfige drept/ în inima celui care-ți știe deja viitorul./ fetiță
criminală ce ești! drept în inima ta./ învăț să scriu/ apoi să socotesc”.
Aceste versuri pur și simplu îmi alimentează dorința de a citi cât mai multe
cărți bune de poezie. Ca aceasta, de altfel!
Pentru că asta înseamnă poezie: înseamnă viață, frumusețe,
înseamnă emoție, mister, psihologie, filosofie, contemplare și, da, talent. În
orice este poezie, trebuie doar să știm cum să ascultăm și cum să privim. Vom
fi uimiți de ce-am putea găsi! Eu am găsit ceva ce-mi place, mă relaxează și, în același timp, face apel la nivelul meu cultural. Svetlana Cârstean nu vorbește pentru oricine, ci doar pentru cei dispuși să asculte. Și pregătiți, de altfel, să asculte.
Cărțile autoarei au apărut la Editura Trei, cred că-s
primele cărți de poezie (trebuie să menționez, totuși, că Floarea de menghină pare a fi mai mult proză – de fapt, întreaga
creație a Svetlanei este proză, dar o proză lirică, lină, curgândă, cum am
întâlnit, de asemenea, la Ioana Nicolaie) care au apărut la această editură.
Dacă mă înșel, să-mi fie cu iertare – eu altele nu am văzut! Vi le recomand cu
drag dacă vă place scriitura, într-adevăr, bună. Eu am avut parte de ea și m-am
bucurat. Zău! Mi-a plăcut, le-am apreciat, le-am dat un raiting de cinci
steluțe fiecăreia. Le-aș fi dat mai multe, dar e ciufut Goodreads-ul. Lecturi
frumoase s-aveți! Și cu spor!
Andrei