luni, 4 aprilie 2016

Cămașa lui, de Augustina Șiman - Recenzie

Editura: Librex
Număr de pagini: 160

Cea mai vândută carte din Moldova ajunge și in România, la Librex La doar 24 de ani, autoarea Augustina Șiman va lansa în România Cămașa lui, cea mai bine vândută carte din Republica Moldova. Cămașa lui s-a vândut în peste 15.000 de exemplare, a avut parte de o lansare, la Chişinău, cu peste 200 de cititori, și în prezent urmează să fie lansată şi în România exclusiv de către Editura Librex.

Volumul se bucură de un succes enorm, datorat în bună parte numelui sonor al autoarei în Republica Moldova şi efortului său creativ uriaş de a revoluţiona literatura prin tematicile abordate şi noile forme pe care le aduce cititorilor: recitaluri audio şi videoclipuri literare. Numărul comenzilor pentru Cămașa lui a trecut de 15.000 de exemplare. Cartea este a treia operă din partea autoarei basarabence, și prima care va fi publicată în România.

Augustina este responsabilă pentru noul trend inovativ în artă denumit eseul cinematografic sau videoclipul literar. Ea a creat audiobook-ul Parfumul și videoclipurile literare Şapte şi Parfumul. Şapte aduce la viaţă printr-un scenariu profund, textul de conchidere al bestseller-ului din Republica Moldova: Cămașa lui.

Finally! În sfârșit! În sfârșit am citit ceva frumos, ceva care nu mi-a solicitat prea mult „experiența literară”, ceva care a curs de la sine fix în prisma inimii mele, ceva ce m-a sensibilizat, mi-a dat aripi și mi-a șoptit, dulce, tandru, încetișor la ureche că viața, trăită într-o permanență stare de iubire, merită trăită. Merită gustată din plin și încercată, pentru că ce este dragostea dacă nu o șansă, un mijloc de a percepe, într-un mod frumos, această realitate? Ce este dragostea dacă nu un sentiment care întregește ființa și-i dă aripi? Propensiunea telurică presupusă de ură, de gelozie - simț exacerbat al proprietății -, de nereușită, de despărțire, da, face parte din cartea Augustinei Șiman, însă doar pentru a contura și mai bine dovada necondiționată a iubiri, a dorinței și sentimentului. Drept să vă spun, mie mi-a plăcut mult. Foarte mult.

Mi-am dat seama că Augustina Șiman este un autor foarte inteligent, un autor care simte ceea ce scrie. Deopotrivă, altfel nu cred c-ar fi fost în stare să transmită atâta emoție. Volumul de față, Cămașa lui, surprinde mai multe creații - proze scurte, să le spunem - care se citesc destul de ușor, relaxant și lejer, fără a presupune o creație greoaie, densă și de umplutură. Scrierea Augustinei Șiman debordează de feminitate, de emoție și sensibilitate, întrucât autoarea pledează, exclusiv, întru prețuirea femeii, a artei sale și a nevoilor ei. Bine, nu vreau să spun că volumul este exclusiv pentru femei, dar tind să cred că ar prinde mult mai bine. Oricum, pentru bărbați, pentru femei, copii, bătrâni, mie mi-a plăcut oricum. Mi-au plăcut ideile autoarei privitoare la ceea ce înseamnă relația, la ceea ce presupune viața, cu toate neajunsurile ei, cu toate încercările din care noi, ca oameni, devenim alții sau rămânem aceeași.

La Augustina Șiman, iubirea devine mai mult decât un sentiment, ea devine o stare perfectă de existență, devine o comuniune a ceea ce înseamnă înțelegere, respect, atitudine, adevăr și, în cele din urmă, perfecțiune. Autoarea poematizează această stare, o transpune într-un stil estetic foarte frumos conturat, plastic, efervescent - aproape liric, aș spune. Augustina Șiman integrează realitatea într-o formă viabilă literară, în pas cu omogenizarea talentului său scriitoricesc. Și artistic, după cum bine am putut observa.

Ar putea considera, alțiii, clișeic ceea ce scrie aici. În ce manieră este clișeic, vă pot spune: este clișeic, da, dacă am putea spune că în ziua de astăzi a iubi cu adevărat a devenit un clișeu. Ceea ce, bineînțeles, nu este. Așadar, cu premise logice, ceva lecții de clasa a IX-a, ne dăm seama că nimic nu este clișeic din aceea ce scrie aici. Este clișeic doar pentru că noi, mândri, ființe superioare capabile să iubim cu adevărat, capabile de sacrificiu, a iubi cu adevărat putem. Nu generalizez, surprindeam doar o efervescență. Pur subiectivă. Cred că această carte ar trebui citită de toți, de femei, pentru că despre ele este și despre bărbați, pentru a înțelege mai bine ce ascunde, tăinuit, un suflet dantelat de femeie. Un suflet care vrea iubire, vrea protecție, vrea atenție, pentru ca, la rându-i, să le ofere înzecite pe celelalte, ca o dovadă a sacrificiului iubirii care, în ultimă instanță, va deveni ceva viu, ceva mișcător prin casă, precum un vânt cald de vară care-ți mângâie simțurile: un copil, și sfântul cuvânt „mamă”.

Mulțumesc enorm celor de la Librex pentru că mi-au oferit ocazia de a citi această carte superbă. Puteți cumpăra Cămașa lui de pe site-ul lor, de aici, cu o reducere de 10%. Lecturi cât mai frumoase să aveți, pline de învățăminte! :)