Salutare,
FILIT Iași, Festivalul Internațional de Literatură și Traducere reunește, și anul acesta, în perioada 4-8 octombrie, nume valoroase ale literaturii, autori, traducători, editori din diferite cărți. Am fost extrem de încântat, eu unul, să aflu că Svetlana Aleksvieci, laureată a Premiului Nobel pentru literatură se va afla anul acesta în Iași, într-o seară dedicată doar ei. Abia aștept să fiu prezent și să îi cer autograf. În cele ce urmează am să vă recomand niște cărți, iar dacă aveți drum prin Iași în această perioada (4-8 octombrie), tradceți un chiul de la lucrurile cotidiene și încărcați-vă cu relaxare și voie bună!
Festivalul Internaţional de Literatură şi Traducere Iaşi – FILIT
anunță numele autorilor români care vor lua parte la sărbătoarea
literaturii, în perioada 4-8 octombrie 2017, la Iași.
La Casa FILIT publicul se va întâlni cu autorii Dan Alexe, Simona
Antonescu, Ioana Bradea, Ruxandra Cesereanu, Andrei Crăciun, Codrin
Liviu Cuțitaru, Tudor Ganea, Adrian Georgescu, Ioan T. Morar, Andrei
Oișteanu, Marius Oprea, Dora Pavel, Mircea Pricăjan și Bogdan-Alexandru
Stănescu.
Timp de 5 zile, la Casa Poeziei vor fi în centrul evenimentelor
poeții Linda Maria Baros, Lavinia Bălulescu, Emil Brumaru, Rita Chirian,
Dan Coman, Teodora Coman, Ana Donțu, Vlad Drăgoi, Mugur Grosu, Ștefan
Ivas, Claudiu Komartin, Ștefan Manasia, Vlad Moldovan, Andrei Novac,
Cosmin Perța, Tara Skurtu (SUA), Robert Șerban, Răzvan Țupa, Mihail
Vakulovski, Paul Vinicius.
Anul acesta, FILIT „construiește” două case noi, dedicate literaturii
fantasy și celei pentru copii.
La Casa Fantasy vor participa autorii
Sebastian A. Corn, Marian Coman, Michael Haulică, Alexandru Lamba, Dănuț
Ungureanu, iar Casa Copilăriei va găzdui evenimente cu scriitorii Ana
Alfianu, Florin Bican, Ioana Nicolae, Adina Popescu și Iulian Tănase.
Scriitorii români din afara granițelor țării Jan Cornelius și Dana
Grigorcea vor participa în cadrul unor evenimente speciale. De asemenea,
scriitorul Mircea Cărtărescu va urca pe scena Teatrului Național
„Vasile Alecsandri” din Iași.
FILIT este un proiect anual finanțat de Consiliul Judeţean Iaşi prin
Muzeul Național al Literaturii Române Iaşi și va reuni anul acesta la
Iași, în cadrul celei de a V-a ediții, sute de nume ale scenei culturale
mondiale.
Și-acum, recomandările mele, pe baza recenziilor pe care, de altfel, le-am făcut pe blog:
1. Vremuri second-hand, de Svetlana Aleksievici
„În societate a apărut «cererea» pentru Uniunea Sovietică. Pentru cultul
lui Stalin. Jumătate din tinerii între nouăsprezece şi treizeci de ani
consideră că Stalin a fost «cel mai mare om politic». Un nou cult al lui
Stalin în ţara în care Stalin a distrus la fel de mulţi oameni ca
Hitler?! E din nou la modă tot ce e sovietic... Învie idei demodate:
despre marele imperiu, despre «mâna de fier», despre «specificul căii
ruseşti»… Au readus la suprafaţă imnul sovietic, există Comsomol, doar
că se cheamă «Ai noştri», există partidul puterii, copie a partidului
comunist. Preşedintele are aceeaşi putere ca secretarul general.
Absolută.În locul marxism-leninismului e ortodoxia… Am întâlnit pe
stradă nişte băieţi în tricouri cu secera şi ciocanul şi cu portretul
lui Lenin. Ştiu ei oare ce este comunismul?“ (Svetlana Aleksievici)
Homo sovieticus există - Svetlana Aleksievici l-a întâlnit. În
acest volum polifonic, constituit în mai multe strigăte, mai multe voci,
în care se amestecă sunetele străzii, conversații relatate și decupaje
din presă, fiecare mărturie este adevărată. Ceea ce rezultă este de un
farmec exorbitant, hipnotic; volumul de față este o carte densă, este o
carte puternică, înfiorătoare prin adevăru-i și tragism, prin
brutalitatea lumii care se constituie în rescrierile Svetlanei. Totul
datează istoric, datele sunt veridice, confirmabile, irefutabile.
Trebuie doar să-ți deschizi mintea și să permiți voinței să depășească
granițele prezentului - o pagină te împinge într-un trecut care ți se
pune în față și ți se servește cu o măiestrie aparte, cum numai Svetlana
poate.
2. Soldații de zinc, de Svetlana Aleksvievici
În 1989, Svetlana Aleksievici a îndrăznit să calce unul dintre marile
tabuuri ale imperiului sovietic: mitul Războiului din Afganistan, al
soldatului „internaționalist”, care ajută un popor înapoiat să
construiascp socialismul. Între 1979 și 1989, un milion de militari sovietici au trecut prin
Afganistan, provocând aici distrugeri uriașe și rămânând ei înșiși
marcați de experiența unui conflict nerecunoscut oficial. Morții erau
trimiși înapoi în URSS în sicrie sigilate de zinc, în timp ce, întorși
în patrie, mare parte din supraviețuitori nu s-au putut reintegra și au
devenit, în ochii altora, violatori și criminali. Soldații de zinc prezintă mărturiile emoționante ale unor participanți
la război – soldați, ofițeri, asistente medicale – și ale unor mame care
și-au pierdut copiii în Afganistan, într-o carte șocantă prin
onestitatea ei brutală. Este o reconstituire tulburătoare și de neuitat a
realității și absurdității războiului.
„Mă învăța cum să rămân în viață:
- După ce ai ras, dă-te imediat vreo doi metri mai încolo! Ascunde țeava
puștii după gard sau după vreo stâncă, să nu se vadă flacăra, să nu se
observe! Când mergi, nu cânta, că n-ajungi departe. Când stai planton nu
adormi, zgârie-te pe față, mușcă-te de mână! Parașutistul mai întâi
fuge cât poate și apoi cât trebuie.”
3. Ultimii martori, de Svetlana Aleksievici
Svetlana Aleksievici a câștigat Premiul Nobel pentru Literatură
în anul 2015. Oh, da, m-am bucurat, chiar m-am bucurat, fiindcă știam ce
minuni ascunde jurnalista (și scriitoarea) Svetlana Aleksievici. Primul
contact cu această autoare a fost cartea Dezastrul de la Cernobîl,care
pur și simplu m-a ucis, mi-a dat de gândit, mi-a răscolit interiorul
și, drept să vă spun, încă nu îmi dă pace. Pur și simplu, asta înseamnă
Svetlana: zbucium, durere, speranță, lacrimi, cărțile ei sunt în așa fel
scrise, gândite, încât să atingă cititorul în suflet, să-l facă să-i
vibreze ființa. Poate folosesc cuvinte prea mari, dar altfel chiar nu
pot descrie ceea ce citesc în cărțile acestei autoare. Scrise sub formă
de mărturisiri, cărțile ei redau crunta realitatea a războiului, sunt
glasul istoriei, al oamenilor care n-au fost auziți în acele vremuri, al
copiilor care au trăit fără mamă, fără tată, fără jucării și fără
hrană, al femeilor ale căror soți au fost uciși sau trimiși la război.
Cărțile Svetlanei sunt glasul durerii și sarea din lacrima cititorului.
Pentru că ea vorbește despre viață. Chiar dacă nu vrem să acceptăm,
despre viață vorbește Svetlana în cărțile sale. Despre durere și
speranță.
„În jurul nostru erau mulți morți, nici nu ne mai speriau. Trăiam
printre ei, chiar ne obișnuiserăm. O singură dată mi-a fost frică.
Intrasem într-un sat căruia îi dăduseră foc de curând. (...) Am văzut o
femeie arsă... Era neagră toată, căzută la pământ, dar mâinile îi
rămăseseră albe, niște mâini vii, de femeie. Atunci mi-a fost frică
prima dată. (...) Cei care nu au văzut cum omul își omoară seamănul sunt cu totul altfel.”
4. Dezastrul de la Cernobîl, de Svetlana Aleksievici
„Am îngropat pădurea. Am tăiat copacii în bucăți de cîte un metru și
jumătate, i-am împachetat în celofan și i-am aruncat în groapă. Noapte
nu am putut să dorm. Închid ochii: se mișcă ceva negru, se învârte.
Parcă e viu. Straturile de pământ, vii, cu gândaci, păianjeni, râme.
Parcă e viu. Nu recunoșteam nimic, nu știam cum le zice. Pur și simplu
gândaci, păianjeni. Furnici. Iar ele sunt mici și mari, galbene și
negre. Așa, de toate culorile. Un poet spunea odată că animalele sunt un
popor deosebit. Le omoram cu sutele, cu zecile, miile fără să știu cum
le cheamă. Le dărâmam casele. Secretele. Le îngropam. Le îngropam.”
Dezastrul de la Cernobîl nu
este numai o carte bine scrisă, o carte care pur și simplu îți
străpunge pielea, atingându-ți sufletul și răscolindu-l. Este
manuscrisul unei istorii, este identitatea unei țări, a unei lumi.
Această carte este începutul realității, fiindcă unde începe literatura,
unde începe omul cu puterea sa, cu ororile sale, cu mintea sa diabolică
și tot ce înseamnă el, unde începe moartea, durerea - ei, acolo începe
și viața. Iar scriitura Svetlanei Aleksievici mi-a confirmat faptul că,
într-adevăr, viața, pulsația, emoția, lacrima, durerea, acestea
întotdeauna o să atingă partea viscerală a omului, partea sa
nepalpabilă, crescândă în sufletul său. Pentru că această carte nu
vorbește despre frumusețea literaturii, nu este plastică, nu surprinde
prin metafore, prin dimensiuni, culori și forme, ci, întocmai maeștrilor
vieții, surprinde prin pulsație, prin realitatea-i integrată aici. Eu,
drept să vă spun, încă sunt afectat de ceea ce-am citit, de atâtea
emoții, de atâtea sentimente, dureri, atâtea strigăte neauzite de cineva
și crescute între paginile cărții. Doamne, Svetlana Aleksievici este o
autoare cum nu este alta. Este o autoare sinceră, curajoasă și, înainte
de toate, pregătită să strige adevărul. Pentru cei care vor să-l
asculte! Și să-l trăiască!
5. Nordul, de Ioana Nicolaie
5. Nordul, de Ioana Nicolaie
Să vorbesc despre volumul de poezii Nordul? Am să-ncerc, doar,
pentru că mare lucru nu pot pune. De ceva timp, citesc poezie foarte
multă. Ana Blandiana, Stănescu, Blaga, puțin Barbu, Gabriela Chiran,
Ioana Nicolaie. Nu numai că citesc, dar și vorbesc despre. Vecina mea e
înnebunită, la fel, după cum scrie Ioana Nicolaie, așa că de fiecare
dată când ieșim ori vorbim despre poezie, despre cărți, despre cât de
mult ne place Tatiana Stepa, despre ce mai citim, ori vorbim despre
lucruri dintr-astea ciudate ale vieții. Suntem noi, așa, mai ciudați.
Dar, oricum, revenind la volumul acesta, pot să vă spun doar că Ioana
Nicolaie se pricepe să dea forme obiectelor, să dea o măsură felului în
care scrie. Ea nu numește, ea nu oferă pe tavă cititorului emoția ei, ci
se maschează după metafora versului, după atmosfera desprinsă din
suflet - dar, atenție, nu conturată -, își ascunde ochii între spațiul
dintre cuvintele poeziei. Surprinzându-și propria autobiografie, undeva
în Sângeorz-Băi, orășelul natal, alături de cei unsprezece frați ai săi
care apar pe ici-colo în unele versurile, cu figurile părintești
prezente în poezii, Ioana Nicolaie nu mai pledează pentru frumosul
creației, pentru plasticizarea spațiului și a versului, ci pune accent
pe adevăr, pe reconstituirea piesă cu piesă a spațiului în care ea, ca
om, s-a desăvârșit și a crescut. Vorbește despre zile, despre școală,
despre prieteni, iubiri, despre ore nedormite și învelite în dimineață,
vorbește despre ceea ce anii apuși în limbile ceasului au însemnat. Și,
Doamne, cât de frumos îi iese!
6. Cerul din burtă, de Ioana Nicolaie
Pur și simplu am început acest roman și n-am putut să-l mai las din
mână. Îl citeam. Mă opream. Ridicam ochii în tavan. Iarăși citeam. Mă
gândeam. Ridicam ochii în tavan. Îl îmbrățișam de parcă mi-ar fi fost
cel mai apropiat prieten. Citeam. Apoi s-a sfârșit și mi-am dat seama că
am avut onoarea de a citi una dintre cele mai frumoase cărți pe care am
putut vreodată s-o citesc. Nu știu, e părerea mea subiectivă și,
bineînțeles, alții ar putea să n-o accepte. Tocmai, că-i subiectivă.
N-am mai citit un așa roman, și am să vă spun de ce. E impropriu să vă
povestesc romanul, să vă fac un rezumat, nu mi-aș putea însuși acest
lucru. Știți prea bine!
Cerul din burtă este un jurnal despre cele nouă luni de sarcină ale
unei femei. Atât e tot ce-ar trebui să vă spun. Pentru că, mai apoi, să
vă spun că emoția pe care scriitura Ioanei Nicolaie o transmite este
greu de ținut în frâu, este ca un soare care-și trimite razele în
sufletul tău și îți dă de gândit, de meditat, îți oferă imagini
artistice pe care numai un poet le-ar putea desprinde din murmurul apei
și din cântecul neîngânat al ierbii. Ioana Nicolaie are un lirism
autentic, de mare calitate, are un lirism ieșind din suflet și care te
face să fii neliniștit, să trăiești alături de rânduri și să te întrebi
ce are să urmeze, dar cum, dar când, dar de ce. Autoarea te ține cu
sufletul la gură, cartea având o construcție aparent epică, dar care se
scurge într-un lirism expert, cald, care atrage cititorul și-l poartă
între paginile cărții.
7. Do not Cross, de Dora Pavel
O padure in proximitatea unui orasel de munte. In padure, un rapitor si un ostatic. Rapitorul, un psihopat inarmat, evadat din sanatoriu. Ostaticul, un tanar gay, receptioner pentru moment la un hotel obscur. Sa ne asteptam la un caz clasic de sindrom Stockholm? O situatie-limita, care ii ofera junelui protagonist ragazul unor rememorari si al unor deliberari interioare. O fuga din prezent care, in loc sa-i tempereze, ii reaprinde dorinta trupeasca pentru barbatul caruia ii poarta de cativa ani o iubire obsesiva, ravasitoare. Scris la persoana intai, sub forma unei confesiuni brutale, atat de proprie autoarei, Do Not Cross este un roman psy tulburator, vorbind dezinvolt despre sexualitate si alegerile misterioase ale trupului, despre dreptul de a fi diferit, intr-o lume care iti „survoleaza“ intimitatea clipa de clipa, o lume viciata in egala masura de prohibitii morale si de setea de senzational.
8. Agata murind, de Dora Pavel
Agata murind este un roman psihologic, deopotriva erotic si morbid, senzual si macabru, gotic prin tema si atmosfera. Un roman al eliberarii de vinovatii si spaime tocmai in proximitatea mortii. Naratiunea se incheaga in jurul confesiunii unei tinere violoniste, Augusta Degan, catre terapeutul sau, Artur Cadia - de care e si indragostita -, dupa patru ani de psihanaliza. Trauma care sta la baza labilitatii psihice a protagonistei este pierderea prematura a surorii sale Agata, in copilarie, si fantasma vinovatiei pe care i-o genereaza aceasta absenta. Abia deshumarea surorii, la care este silita sa asiste, alaturi de ceilalti apartinatori ai defunctilor din cimitirul amenintat de surpare, va constitui adevarata experienta a vindecarii sale, iesirea deplina din criza. Confruntarea cu noua situatie, teribila, dura, exceptionala, va face ca Agata sa moara in final in constiinta Augustei, descatusand-o. In fata mormintelor deschise, violonista isi va retrai intreg trecutul refulat, dar isi va redescoperi si feminitatea. Scenele cosmaresti, de cimitir, vor declansa si o exhumare a instinctelor sale pana atunci inabusite, plonjarea in sexualitatea cea mai atroce, deliranta. Augusta, „o intemnitata ca mine, fara gratii“, va regasi promisiunea vietii.
9. Fata cu fragi, de Lisa Strømm
Lisa Strømme da viata tumultoasei povesti de dragoste care a inspirat unul dintre cele mai faimoase tablouri din toate timpurile — Strigatul lui Edvard Munch —, intr-un roman plin de viata si culoare despre inocenta, creativitate si dorinta.
In vara anul 1893, mica asezare de coasta Asgårdstrand isi asteapta oaspetii din capitala Kristiania — vechea denumire a orasului Oslo —, printre care se numara artisti plastici, oameni de teatru si muzicieni veniti in cautarea linistii si a unei atmosfere propice creatiei.
Pacea micutei comunitati e tulburata de acest exod anual, cu precadere in momentul in care isi face aparitia tanarul pictor Edvard Munch, personaj controversat si inteles cu adevarat de putini dintre contemporanii sai.
Și nu numai. Toți acești autori vor fi prezenți în cadrul festivalului FILIT, la Iași, în perioada 4-8 octombrie. Programul îl puteți consulta AICI, pentru a vedea la ce întâlniri și evenimente aveți ocazia să-i cunoașteți!
Lecturi frumoase și pace în suflet, dragi cititori!
7. Do not Cross, de Dora Pavel
O padure in proximitatea unui orasel de munte. In padure, un rapitor si un ostatic. Rapitorul, un psihopat inarmat, evadat din sanatoriu. Ostaticul, un tanar gay, receptioner pentru moment la un hotel obscur. Sa ne asteptam la un caz clasic de sindrom Stockholm? O situatie-limita, care ii ofera junelui protagonist ragazul unor rememorari si al unor deliberari interioare. O fuga din prezent care, in loc sa-i tempereze, ii reaprinde dorinta trupeasca pentru barbatul caruia ii poarta de cativa ani o iubire obsesiva, ravasitoare. Scris la persoana intai, sub forma unei confesiuni brutale, atat de proprie autoarei, Do Not Cross este un roman psy tulburator, vorbind dezinvolt despre sexualitate si alegerile misterioase ale trupului, despre dreptul de a fi diferit, intr-o lume care iti „survoleaza“ intimitatea clipa de clipa, o lume viciata in egala masura de prohibitii morale si de setea de senzational.
8. Agata murind, de Dora Pavel
Agata murind este un roman psihologic, deopotriva erotic si morbid, senzual si macabru, gotic prin tema si atmosfera. Un roman al eliberarii de vinovatii si spaime tocmai in proximitatea mortii. Naratiunea se incheaga in jurul confesiunii unei tinere violoniste, Augusta Degan, catre terapeutul sau, Artur Cadia - de care e si indragostita -, dupa patru ani de psihanaliza. Trauma care sta la baza labilitatii psihice a protagonistei este pierderea prematura a surorii sale Agata, in copilarie, si fantasma vinovatiei pe care i-o genereaza aceasta absenta. Abia deshumarea surorii, la care este silita sa asiste, alaturi de ceilalti apartinatori ai defunctilor din cimitirul amenintat de surpare, va constitui adevarata experienta a vindecarii sale, iesirea deplina din criza. Confruntarea cu noua situatie, teribila, dura, exceptionala, va face ca Agata sa moara in final in constiinta Augustei, descatusand-o. In fata mormintelor deschise, violonista isi va retrai intreg trecutul refulat, dar isi va redescoperi si feminitatea. Scenele cosmaresti, de cimitir, vor declansa si o exhumare a instinctelor sale pana atunci inabusite, plonjarea in sexualitatea cea mai atroce, deliranta. Augusta, „o intemnitata ca mine, fara gratii“, va regasi promisiunea vietii.
9. Fata cu fragi, de Lisa Strømm
Lisa Strømme da viata tumultoasei povesti de dragoste care a inspirat unul dintre cele mai faimoase tablouri din toate timpurile — Strigatul lui Edvard Munch —, intr-un roman plin de viata si culoare despre inocenta, creativitate si dorinta.
In vara anul 1893, mica asezare de coasta Asgårdstrand isi asteapta oaspetii din capitala Kristiania — vechea denumire a orasului Oslo —, printre care se numara artisti plastici, oameni de teatru si muzicieni veniti in cautarea linistii si a unei atmosfere propice creatiei.
Pacea micutei comunitati e tulburata de acest exod anual, cu precadere in momentul in care isi face aparitia tanarul pictor Edvard Munch, personaj controversat si inteles cu adevarat de putini dintre contemporanii sai.
Și nu numai. Toți acești autori vor fi prezenți în cadrul festivalului FILIT, la Iași, în perioada 4-8 octombrie. Programul îl puteți consulta AICI, pentru a vedea la ce întâlniri și evenimente aveți ocazia să-i cunoașteți!
Lecturi frumoase și pace în suflet, dragi cititori!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu