duminică, 10 octombrie 2021

How To/Cum să, de Randall Munroe - Recenzie

Editura: Publica
Număr de pagini: 416
Traducere: Smaranda Nistor

Randall Munroe este autorul bestsellerurilor What If? (Editura Publica, 2015, ediția I) și Explicatorul de lucruri (Editura Publica, 2020, ediția I), clasate pe primul loc în topul New York Times, al blogului de întrebări și răspunsuri cu tematică științifică What If și al foarte apreciatului webcomic xkcd. Fost expert în robotică la NASA, a părăsit agenția spațială americană în 2006 ca să facă benzi desenate pe internet. Trăiește în Massachusetts.
„Pornim în viață fără să știm cum să facem lucrurile. Dacă avem noroc, atunci când trebuie să facem ceva, vom găsi pe cineva să ne arate cum. Dar alteori va trebui să descoperim singuri un mod de-a rezolva treaba respectivă. Asta înseamnă să te gândești la idei și apoi să încerci să te decizi dacă sunt bune sau nu.”
Pentru orice lucru pe care vrei să-l faci există o metodă corectă, o metodă greșită și una atât de monumental de complexă, de excesivă și de nerecomandabilă, încât nimeni n-ar încerca-o vreodată. How To este un ghid pentru cea de-a treia abordare. Debordează de sfaturi perfect imposibil de pus în practică, pentru orice: de la cum să faci un avion să aterizeze și până la cum să sapi o groapă. Randall Munroe îți explică modul în care poți prezice vremea pe baza pixelilor din pozele de pe Facebook. Te învață cum să-ți dai seama dacă ești din generația baby boomer a anilor 1950-1960 sau un puștan al anilor 1990, măsurându-ți gradul de radioactivitate din dinți. Îți dă indicii cum să-ți faci un selfie cu telescopul, să traversezi un râu făcându-l să fiarbă până se evaporă și să-ți alimentezi casa cu energie distrugând țesătura spațiu-timp. Iar dacă vrei să te descotorosești de cartea lui după ce ai citit-o, trece în revistă toate opțiunile de eliminare adecvată, inclusiv dizolvarea în apa oceanului, transformarea în vapori, folosindu-te de plăcile tectonice ca s-o împingi pe sub mantaua care îmbracă miezul Pământului, sau lansarea acesteia cu o rachetă spre Soare. Randall Munroe explorează cele mai complicate metode de a îndeplini sarcini simple, dar nu se mulțumește să facă totul cât mai dificil pentru el însuși și pentru cititorii lui. La fel de genial pe cât i-a reușit în What If?, Munroe ne invită să dăm o raită prin cele mai absurde extreme ale posibilului. Plină de infografice deștepte și de ilustrații amuzante, How To este un mod încântător de a-ți suci mintea în toate direcțiile, ca să înțelegi mai bine știința și tehnologia de la baza lucrurilor pe care le facem în viața de zi cu zi.
„[Nota autorului: Exonerare de răspundere] Autorul acestei cărți face caricaturi și benzi desenate pe internet, nu are competențe de specialist în sănătatea și securitatea muncii. Îi place când lucrurile iau foc sau explodează, deci nu se gândește la binele vostru.”
Știință are un răspuns pentru - aproape - orice. Vrei să știi care e viteza cu care te-ai putea deplasa pe o stradă, pricopsit, totuși, cu propria-ți casă pe platforma mașinii, visând la brizele californiene și pescărușii care să te trezească dimineața, în timp ce, de altfel, vântul suflă potrivnic cu 70 de km pe oră? Vrei să știi de câtă lavă ai nevoie și cum să-i întreții arderea pentru a umple un șanț de vreo 3 m, în vederea asigurării unei „siguranțe” (mai mult sau mai puțin reale) împotriva huliganilor, pisicilor sau vecinilor deranjanți? Nicio problemă, există o formulă fizică pentru toate; dar, sincer să fiu, dacă te afli cumva într-o astfel de situație, cu siguranță ai dat de naiba sau ceva, pur și simplu, nu-i OK. Randall Munroe m-a vrăjit de la primele pagini, așa încât am dat gata How To/Cum să în doar câteva ore. N-am mai putut să mă desprind din lectură, una deloc solicitantă, ba care chiar m-a făcut să râd cum nu m-aș fi așteptat ca o carte - cu și despre știință - mă va face vreodată; un mare plus au fost și desenele din carte, glumițele, ironia fină, dovadă a unei anumite inteligențe, sarcasmul și toate acele situații relatable în care ne-am putea afla (sau chiar ne-am aflat) cu toții (să nu-mi spuneți că, atunci când ați făcut o curățenie dintr-aia generală și serioasă prin casă, n-ați găsit niște cabluri arhaice a căror întrebuințare nu numai că nu vă era cunoscută, dar v-a fost de-a dreptul obscură; și, din aceste motive, nici nu le-ați aruncat, iar ele zac acolo ca o zestre împachetată într-un pod). Sincer, mi-a plăcut la nebunie!
„Cartea asta explorează abordări neobișnuite ale unor sarcini des întâlnite și analizează ce ți s-ar întâmpla dacă le-ai încerca efectiv. Să îți dai seama de ce metoda nu-știu-care va funcționa sau nu poate să fie o chestie distractivă și o experiență folositoare, iar uneori te poate conduce spre concluzii surprinzătoare.”
E o carte care caută să găsească răspunsuri viabile din punct de vedere științific, absolut absurde (dar, repet, argumentate științific, deci - teoretic - posibile), neobișnuite și ciudate, la unele dintre cele mai banale întrebări: cum să organizezi o petrecere în piscină, cum să sapi o groapă, cum să traversezi un râu, cum să trimiți un pachet, cum să-ți alimentezi casa cu energie (pe Pământ, or pe Marte), cum să-ți imortalizezi chipul într-un selfie de zile mari, care ar impresiona chiar și cel mai priceput fotograf, cum să ajungi la timp (o problemă colosală a tuturor), cum să împodopești un pom și cum să construiești o autostradă; există și-un capitol care îți explică, de altfel, cum să-ți dai seama dacă ești născut în anii 1990. Deci, dacă ești îngrijorat că s-ar putea, în vreun anumit fel, ca a ta casă să fie luată pe sus de către vreun vânt hoinar, dacă te-ntorci de pe-o parte pe alta în timp ce dormi întrebându-te cum poți umpli piscina cu apă în doar câteva ore (considerând, de altfel, că ai o piscină mare) sau dacă, în general, cauți rezolvări ceva puțin mai neconvenționale la probleme banale, atunci cu siguranță cartea lui Randall Munroe, How To/Cum să a fost scrisă pentru tine.
„Cartea asta probabil n-o să te învețe cum să arunci o minge, cum să schiezi sau cum să te muți. Dar eu sper să înveți totuși ceva din ea. Dacă da, te numeri printre cei 10.000 de norocoși de azi.”
Da, cred că termenul care ar descrie potrivit această carte este neconvențional. Munroe este un tip super amuzant, cu un simț al umorului plastic, simțitor - mi se pare greu să inserezi glume într-o carte care, în cele din urmă, se dovedește a fi științifică. Dând dovadă de o efervescență creatoare aparte, autorul reușește să găsească rezolvări extrem de neașteptate situațiilor eventuale (deseori parcă imposibile) în care te-ai putea afla - evident, răspunsurile pot fi întotdeauna extrapolate și aplicate diferitelor situații (poate mult mai posibile) cu care ne confruntăm în viața de zi cu zi. Normal, doar nu s-ar gândi nimeni să se mute și să-și care, ca un melc, casa în spate; or, e posibil să mă îndoiesc? De fapt, cred că nimic nu m-ar mai surprinde în ziua de astăzi. Poate doar ideea de a construi un șanț plin cu lavă în jurul proprie-i tale case - asta chiar ar fi puțin SF. Și brutal. Și puțin antic. Randall Munroe chiar a scris o carte pe care am citit-o dintr-un foc, dar cred că partea care mi-a plăcut cel mai mult a fost că m-a făcut, cu adevărat, să râd: m-am bucurat enorm de toate „infograficele” pe care autorul le-a inserat; un fel de carte cu benzi desenate, cu ilustrații amuzante, cu informații care-ți sucesc mintea în toate unghiurile posibile și imposibile, unde știința și tehnologia și statistica și fizica se îmbină punând bazele unor răspunsuri extrem, extrem de deștepte.
„Aceasta este o carte cu idei proaste.
Mă rog, majoritatea sunt idei proaste. Probabil să se fi strecurat, din nebăgare de seamă, și unele bune. Caz în care îmi cer scuze.
Unele idei sună ridicol dar se dovedesc a fi revoluționare.”
Un manual de instrucțiuni pentru oameni creativi, care s-au plictisit de banalitatea rezolvărilor simple - haide să facem lucrurile mai complicate, it will be more fun. Un umor efervescent, ironic, care abordează tot felul de probleme; Munroe aduce soluții absurde, da, dar cu siguranță bine intenționate. După cum am spus, se observă cu certitudine cercetarea științifică solidă a autorului, deci aceste soluții chiar sunt fundamentate științific, viabile dar, totuși, destul de greu de acceptat. Aș spune că oarecum, din punct de vedere tehnologic și al resurselor necesare, unele soluții sunt de-a dreptul trăsnite, greu de aplicat. Dar asta-i și frumusețea cărții - mica escapadă din cotidian, care ne demonstreză că, în cele din urmă, nimic nu este imposibil atât timp cât te încrezi în știință, atât timp cât reușești să intuiești oarecum lucrurile și, na, atât timp cât dispui de  ceva care să foreze până în stratul de lavă al Pământului. În rest, mult succes în a-ți muta casa cu ajutorul unor elice. Crede-mă, este mult mai ușor decât (nu) pare. Chiar v-o recomand cu drag, How To/Cum să este o carte într-adevăr delicioasă, care cu siguranță vă va stârni zâmbete, poate chiar hohote de râs (am pățit-o, mai ales la partea legată de cum să te muți, fiindcă m-am regăsit în totalitate în anumite ipostaze), dar care vă va oferi informații utile (de ce nu), științific acceptate! Să aveți parte doar de lecturi pe placul vostru și cu spor!