sâmbătă, 2 octombrie 2021

Unul câte unul, de Ruth Ware - Recenzie

Număr de pagini: 480
Traducere: Andrei Covaciu
„Parcă văd deja titlurile: CABANA MORȚII. Tot felul de lucruri vor ieși la iveală.”
Ruth Ware (n. 1977) a crescut în Sussex, pe coasta de sud a Angliei. Înainte să se apuce de scris, a avut meserii dintre cele mai diverse: chelneriță, librăreasă, profesoară de engleză și PR manager. Romanul ei de debut, Într-o pădure întunecată, a fost publicat în peste 40 de țări și a devenit bestseller New York Times și Sunday Times. A fost nominalizat la British Book Industry Awards, secțiunea debut, şi urmează să fie ecranizat de New Line Cinema. Drepturile de ecranizare pentru televiziune ale celui de-al doilea roman, Jocul minciunii, au fost achiziţionate de Entertainment One în parteneriat cu Gotham Group, iar Femeia din cabina 10 a devenit bestseller Sunday Times și New York Times, drepturile de ecranizare fiind achiziționate de CBS Films. O puteţi urmări pe www.ruthware.com. La Editura Trei au apărut romanele Într-o pădure întunecată, Jocul minciunii, Femeia din cabina 10, Moartea doamnei Westaway.
„- Nu, sunt o aplicație, îmi răspunde Danny privindu-mă cu neîncredere. Chiar n-ai auzit de ei? Hai că știi... Snoop, aplicația aia de muzică. Care te lasă să... mă rog, să-i spionezi pe oameni. Genul ăla de aplicație.
- Pe cuvânt că nu am nici cea mai vagă idee despre ce vorbești.”
Să rămâi înzăpezit într-o cabană rustică luxoasă din Alpii francezi nu pare chiar cea mai gravă problemă din lume. Mai ales când panorama este impresionantă, ai la dispoziție un bucătar și o menajeră, un foc domol și companie. Doar dacă nu cumva companie îți țin opt colegi de serviciu… fiecare având ceva de câștigat, ceva de pierdut și ceva de ascuns. Când cofondatorul unui startup londonez organizează o excursie de o săptămână în Alpi, totul pare normal: prezentări în PowerPoint și ședințe de strategie, întrerupte de activități obligatorii în echipă. Încet-încet, încep să iasă la iveală tensiunile, iar loialitățile sunt puse la încercare. Viscolul pornit din senin provoacă o avalanșă care taie legăturile grupului cu lumea. Cu fiecare oră care trece, panica se întețește, cabana devine tot mai rece, iar grupul tot mai mic, pentru că membrii lui dispar… unul câte unul.
„- Unii s-ar putea să-ți dea dreptate, răspunde Rik sec. Doar că cine râde la urmă, râde mai bine. Cele 10.000 de lire ar însemna acum în jur de 12 milioane - asta dacă preluarea ar avea loc.”
Deși trebuie să recunosc că relația mea cu Ruth Ware nu este tocmai cea mai strălucită, întrucât am citit și alte cărți scrise de ea care nu mi-au plăcut (cea care mi-a plăcut cel mai mult din cele citite este Moartea doamnei Westaway, recenzia o găsiți AICI), mi-am promis totuși că voi reciti și celelalte cărți deoarece, sincer să fiu, nu-mi mai amintesc nimic din ele, plus că știu anumite persoane cu care rezonez în ceea ce privește materia de thriller și cărora le-au plăcut foarte mult cărțile lui Ruth Ware. Și, încetul cu încetul, încep să cred că ori mi-a scăpat ceva din celelalte cărți, ori nu le-am citit când și cum trebuie. Dovadă este și romanul de față, Unul câte unul, care deși am simțit că a început destul de greoi, s-a dovedit a fi fost exploziv, extrem de neașteptat și, mai ales, plin de tensiune. Așa că o să-i (re)acord o șansă autoarei, deoarece sunt sigur că mi-a scăpat (grav!) ceva și din celelalte cărți scrise de autoare.
„Ne-am adunat cu toții în jurul șemineului din living. Doar că nu suntem chiar toți - asta e problema.
Acum suntem zece.
Acum suntem nouă.
Acum suntem opt.
Cuvintele acestea se recită parcă singure în capul meu, un fel de numărătoare inversă funestă, apropiindu-se de zero... unul câte unul.”
Totul începe de la Snoop, o aplicație care-ți permite să-ți păstrezi anonimatul și să asculți aceeași muzică pe care o ascultă prietenii, rudele, vedetele tale preferate, influencerii tăi influenți și așa mai departe. Nu, nu-i chiar basic, ideea e că poți asculta această muzică exact în același timp în care o ascultă și ei. Romantic, nu? Că nici nu există o droaie de aplicații de social media deja, haide să mai dăm și altora idei (sau, Ruth, încearc-o pe aia cu antreprenoriatul, cine știe, poate vei avea la fel de mult succes cum ai și cu scrisul). Bun. De-aici, un grupuleț de oameni, de fapt fondatorii și managerii și investitorii  (într-un singur cuvânt, dezvoltatorii Snoop) acestui proiect (nu mulți la număr, ce-i drept), se-adună într-o căbănuță de schi din Franța (frumos peisaj, vă imaginați, furtuni, avalanșe, mai pică curentul, e cam friguț, crivăț, șuierat de vânt etc., cadrul perfect pentru o atmosferă tensionată, deși aș spune că deja devine clișeică treaba cu muntele și cadavrul, cadavrul și muntele). Erin și Danny, cei care gestionează căbănuța și se asigură că totul decurge firesc, nu au nicio bănuială că, ei bine, de data aceasta totul va fi mult, mult diferit. Și cât de diferit avea să fie totul!
„Topher a crezut că sunt o bucată de plastilină în mâinile lui. Moale. Maleabilă. Pliabilă. A crezut asta bazându-se pe impresia pe care i-am făcut-o - o tânără sfioasă și tăcută, îmbrăcată prost, care nu a ucis vreodată nici măcar o muscă.
În lumea lui Topher, oamenii au carapace dure, lustruite, exteriorul lor lucios ascunzând inadecvările și anxietățile din exterior.”
Când personalul Snoop se hotărăște să plece la schi înainte de sosirea unei furtuni (ce inspirați, nu?), totul pare să decurgă normal. Invitații se distrează, Erin le asigură cele necesare, Danny gătește cât poate el de bine și așa mai departe. Și totuși... La plecare, erau opt. La întoarcere - surpriză - sunt doar șapte. Ce s-a întâmplat cu celălalt membru? Ei, bine, aici am vrut s-ajung cu acțiunea cărții, pentru că am avut din acel moment certitudinea că totul are să se dinamizeze, să capete un ritm mai alert, mai întunecat, neașteptat - exact ce, de fapt, vreau de la un thriller. OK, înțeleg, nimic nu poate să înceapă prea ex abrupto, prea intempestiv și deodată - tre', la o adică, să te familiarizezi cu personajele, să le cunoști, să te împrietenești (cu cine poți, dacă poți) și așa mai departe. Pentru ca, mai încolo, să poți să-ți explici într-o măsură (iarăși, dacă poți) tensiunile dintre ele, conflictele care fierb într-o oală la foc mic. Și, oho!, aici n-au fost puține. Știu că ajunsesem în punctul în care n-am mai avut încredere în nimeni, lucru ușor de înțeles în cadrul dinamic al acțiunii: cei zece au devenit nouă, cei nouă au devenit opt, cei opt... Wait a minute, dar Rute chiar are de gând s-o țină așa toată cartea? Ei bine, nu chiar. Dar trebuie să recunosc că n-am putut să bănuiesc o secundă, măcar, cine-i the big boss care-i curăța pe ceilalți pe... pe pagină ce trece. Și, mai ales, după ce-am aflat, am rămas șocat și extrem de bulversat când Ruth a jucat ceea ce eu am numit cartea milei - într-adevăr, chiar o mutare inteligentă din partea ei. Deci, da, chiar are ceva interesant Ruth Ware, ceva ce parcă ar deosebi-o de alți autori de cărți thriller.
„Doar că Toper a făcut o greșeală. Nu a înțeles că unii oameni sunt opusul imaginii lor de suprafață. Eva însă... cred că Eva a înțeles. Și probabil că asta a ucis-o în cele din urmă.”
Recunosc, după aproximativ o sută de pagini știu că am vorbit cu cineva și i-am spus că romanul acesta merge mult prea greu, contrar așteptărilor mele (mai ales că aveam o poftă nebună de a citi un thriller bun); după câteva ore, am revenit cu un mesaj și i-am spus că-mi retrag cuvintele și că mi-era dor să citesc o carte cu o atmosferă atât de tensionată. Ah, da, am citit cartea aceasta extrem, extrem de repede - de fapt, după ce am ajuns la partea aceea (când intriga e deja conturată și pericolul se simte în aer, groaza citindu-se în replicile fiecărui personaj), n-am mai putut s-o las din mână. M-am suit în roller coaster-ul lui Ruth Ware, m-am lăsat vrăjit de personaje și de cât de alert e totul. De fapt, cred că, în punctul culminant al cărții, citeam și-mi țineam respirația, totul se derula în mintea mea ca la cinema: pericol, întuneric, frig, frig, pericol, tensiune, fugi, fugi, ca într-o developare fotografică în care fiecare capitol aducea cu sine și mai multă dramă, și mai multă tensiune. Da, da, acum, că scriu despre Unul câte unul, îmi dau seama că într-adevăr a fost un thriller care mi-a satisfăcut majoritatea așteptărilor.
„Două zile și patru ore. Dar avalanșa chiar pare să se fi petrecut într-o altă viață. Mă simt de parcă aș fi dintotdeauna captivă în locul ăsta. Iar acum acest coșmar se va sfârși. Ciudat este însă faptul că nu sunt sigură că sunt pregătită să mă confrunt din nou cu realitatea. Tocmai mi-a dat prin gând că această captivitate ar putea echivala de fapt cu un episod de o seninătate de-a dreptul idilică. Perce-Neige este o scenă a crimei. Iar noi suntem supecții. De cum vom reveni în lumea reală, ne vom confrunta cu un interes agresiv al presei. Vor urma o anchetă polițienească, reporteri, știri de prima pagină. Interviuri.”
Nu am să spun mai multe, dar chiar vi-l recomand. Oricum, știu că mai toți cunoaștem cărțile lui Ruth Ware, mulți chiar o au drept referință și recomandare primă când vine vorba de cărți thriller. Încet, încep să-mi dau seama că, da, chiar scrie bine, deoarece și Moartea doamnei Westaway (citită mult mai recent decât celelalte) mi-a plăcut foarte mult (dacă îmi amintesc bine, chiar cred că i-am dat un rating de 5 steluțe). Mă voi apuca curând și voi reciti și celelalte trei cărți, și promit să vin cu păreri proaspete, la cald. Între timp, chiar vă recomand această carte, sunt sigur că o să vă placă, are ingredientele unui thriller chiar bun; și, mai mult decât atât, se potrivește perfect cu perioada aceasta (eu cred că perioada în care citești o carte, fie ea și una legată de climă, influențează foarte mult modul în care simți acea carte). Voi ați citit vreo carte scrisă de Ruth Ware? Dacă da, cum vi s-a părut? Lecturi frumoase să aveți!

Alte recenzii ale cărților scrise de Ann Patchett, apărute și pe blog: