Editura: RAO
Rating: 5 din 5 steluțe
Număr de pagini: 304
Anul apariției: 2021
Traducere: GRAAL SOFT
Karen Dionne scrie romane despre provocările cotidiene, despre lumi fantastice și dragoste. S-a născut în Erlangen, în anul 1990 și a studiat biblioteconomia și managementul informației la Stuttgart. Inspirată de cărțile ei preferate, și-a început primul roman în 2009. După o lungă ședere în Scoția, autoarea s-a stabilit la Leipzig, unde și-a amenajat partamentul asemenea unei biblioteci. Este foarte activă peInstagram și îi place să facă schimb de idei cu cititorii ei. La Editura RAO a mai apărut și romanul Evadarea din mlaștină (2017, în traducerea Mariei Aciobăniței).
„Plâng pentru părinții mei, pentru tragedia care ne-a distrus familia, pentru toate lucrurile care nu au fost vreodată și care ar fi trebuit să fie.”
De peste un deceniu, Rachel Cunningham a ales să rămână închisă într-un ospiciu, tulburată de golurile de memorie și de certitudinea că este responsabilă de moartea părinților ei. Dar atunci când află noi detalii despre moartea acestora din urmă, Rachel începe o călătorie în încercarea de a afla răspunsuri. Ea se întoarce în locul unde în trecut se simțise în siguranță, în cabana de lemn din nordul peninsulei statului Michigan. În timp ce Rachel începe să descopere e s-a întâmplat cu adevărat în ziua morții părinților ei, ea află că „acasă” poate fi un loc impregnat cu un rău inimaginabil, iar legătura cu sora ei este cea mai otrăvitoare dintre toate.
„Cincisprezece ani într-un spital de nebuni, ispășind o sentință pe viață, autoimpusă, pentru o crimă pe care acum sunt aproape sigură că nu am comis-o este de neconceput, încât să spun că mă simt îngrozitor de înșelată și trădată nu redă realitatea nici măcar pe departe. Este greu de spus cine merită cel mai mult furia mea - familia, terapeuții sau eu însămi. În clipa aceasta, îndrept degetul către familie.”
I just loved this amazing thriller! Serios, chiar aveam nevoie să citesc, în sfârșit, ceva care să dea cu mine de pereți. Și, mamă, ce tare a dat romanul lui Karen Dionne, Sora cea rea. Nu mă așteptam absolut, dar absolut deloc să-mi placă așa tare, și habar n-am de ce. Probabil din cauza faptului că în ultima vreme n-am mai găsit un thriller bun (am impresia, sincer, că deja am epuizat toate subiectele și mai nimic nou nu se întrevede printre cărțile de acest gen pe care le citesc), un thriller care să mă dea pe spate așa cum, să zicem, a făcut-o cel al lui Karen Dionne. În fine, nu este un thriller formidabil, nicidecum, dar are ceva special ce este tratat într-un mod care, mie unul, mi-a plăcut la nebunie. Disclaimer: mulți l-ar putea găsi destul de inconfortabil și chiar inadecvat. Dar, în fine, vorbim despre ficțiune literară, nu? Eu zic că e cam totul permis atunci când scrii. Sincer!
„Nu pot să cred că m-au lăsat să zac în spital în toți acești ani. Sincer, nu-mi amintesc nici măcar o dată când Diana sau Charlotte să fi pomenit de posibilitatea de a mă scoate de aici. Habar n-am care dintre ele este în ultimă instanță responsabilă pentru încarcerarea mea nedreaptă sau dacă sunt la fel de vinovate, dar garantez că vor avea loc niște discuții dure cu așa-zisele persoane dragi, din clipa în care ajung acasă.”
Romanul lui Karen Dionne este puțin cam loco. Serios. Tare ciudat mi s-a părut. Păi, vorbind puțin despre idee, se ia o tipă, se pune într-un azil, i se dau niște probleme de memorie (Rachel e foarte convinsă de faptul că și-a ucis părinții), mai și vorbește cu animalele (o dovadă a unui mecanism de coping cu traumele), iar apoi începe, încetul cu încetul, să se îndoiască de ceea ce (nu) știe cu adevărat. Încă de la vârsta de 11 ani, de când i-au murit părinții, Rachel este închisă într-un centru de psihiatrie, îndurând suferințe și umilințe de nedescris, o pedeapsă într-un fel autoimpusă de faptul că este sigură că și-a ucis părinții - cu toate acestea, un păianjen (da, un păianjen) nu este de acord cu judecata ei. Trevor, fratele singurului ei prieten din spital, îi arată dovezi ale poliției care demonstrează că Rachel nu avea cum să fie vinovată. Astfel, Rachel, gândindu-se că sacrificiul ei este „în zadar”, acum are nevoie de răspunsuri. Și unde le poate găsi dacă nu exact acolo unde s-a întâmplat presupusa crimă de care este responsabilă?!
„Speranță. O consolare atât de slabă pentru niște oameni care nu au nicio ieșire. Este imposibil să ne imaginăm cum vor arăta viețile noastre de aici înainte. Va fi Diana mereu o amenințare pentru sora ei? Va trebuie să le supraveghem interacțiunile ani în șir? Decenii? Toată viața lor? Va avea vreodată o viață cât de cât normală sau este condamnată să fie o proscrisă, monstrul pe care sătenii îl înconjoară cu furcile, demonul care bântuie printre cele mai întunecate părți ale pădurii, de care se teme toată lumea?”
Rachel pornește într-o anchetă în propriul ei trecut, întorcându-se la casa izolată din pădure, având-o doar pe sora ei drept companie, unde interpretau rolurile personajelor din basmele copilăriei lor. Aceasta vrea să afle nu doar ce s-a întâmplat, ci și cine este ea cu adevărat; de ce a uitat o mare parte din trecut, de ce amintirile stau adânc închise în subconștientul ei. Romanul este povestit din 2 perspective - cea a lui Jenny, mama lor, care devine din ce în ce mai îngrijorată de copilul ei mai mic, Diana, și de pericolele pe care aceasta le-ar putea reprezenta pentru cei din jurul ei, și Rachel, perspectiva prezentă, care încearcă să descopere ce s-a întâmplat cu adevărat. În loc să ceară ajutor profesional avizat, Jenny o îndepărtează pe Diana de societate, mutându-se cu toții într-o cabană izolată a familiei, în pădure, simțind nevoia emoțională de a face tot ce-i stă în putință pentru a-și proteja copilul, în timp ce efectuează cercetări pe teren asupra urșilor (Jenny, mama lui Rachel și a Dianei, era biolog). Cu toate acestea, Diana este diagnosticată cu o tulburare psihică ce o face să fie inconștientă de emoțiile și trăirile altor persoane - o formă de psihopatie care amenință să distrugă familia, punând în pericol viața tuturor.
„Dar poate nu vreau să merg înainte. Răspunsurile de care am nevoie nu se află în viitor; sunt îngropate în trecutul meu.”
Diana devine insensibilă, vicleană, manipulatoare. Nu simte nicio remușcare, nu are inimă, iar personalitatea ei dominantă pare să conducă întreaga familie. Jenny răsuflă ușurată atunci când află că sora ei, Charlotte, va veni să locuiască alături de ei pentru a o sprijini în a o crește pe Diana. Într-o narațiune care oscilează între trecut și prezent, perspectiva pe care Dionne ne-o oferă asupra situațiilor este completă: Rachel caută răspunsuri, primind mici indicii de la păsări și animale, însă oare va supraviețui ea pericolelor de a se încurca din nou cu sora sa cea rea, Diana, care o dominase atât de ușor, fără niciun pic de efort, în copilărie? Cu care a avut o relație atât de toxică încât, de multe ori, viața i-a fost pusă în pericol? Sincer, mi-a fost extrem de frică pentru Rachel; mai mult decât atât, au existat numeroase momente în care habar nu aveam ce să cred. Aveam impresia că bănuiesc bine ceva, dar apoi totul îmi era dat peste cap. Cum să fi fost capabilă Rachel, atât de supusă și sensibilă, să-și omoare proprii părinți? Și, totuși, de ce este atât de sigură că ea a făcut asta?
„(...) Am încercat să pătrund în mintea Dianei de mai multe ori, în efortul de a o înțelege, până când mi-am dat seama că orice efort de acest fel este condamnat să dea greș, căci nu voi vedea niciodată lumea cu atâta cruzime ca ea și nici nu aș vrea.”
O lectură care te neliniștește, care-ți dă de gândit și te tulbură. O lectură în care există abuzuri asupra animalelor și o incursiune în trecut atât de traumatizantă încât Rachel și-a îngropat amintirile într-o groapă adâncă și întunecată a subconștientului ei. Deciziile catastrofale ale părinților par să fi jucat un rol vital în devenirea copiilor. Cu toate acestea, un roman despre familii dezbinate, descentralizate, ciudate, în care comunicarea parcă lipsește. Un roman în care forța nebuniei pare să-și aibă scânteierea încă din fașă. Când vine vorba de Jenny, Peter, Diana și Rachel, nimeni nu este nevinovat, deoarece fiecare își poartă propria sa vină. Cu toate acestea, unii într-o mai mare măsură decât alții. Iar în acest roller coaster nebun și neașteptat, Sora cea rea este responsabilă pentru tot ce s-a întâmplat în istoria familiei Cunningham.
Acum incep si eu aceasta carte. Evadarea din mlastina, scrisa de aceiasi autoare, mi a placut foarte mult!!
RăspundețiȘtergereAhhh, abia aștept să citesc și eu Evadarea din mlaștină!
Ștergere