vineri, 28 aprilie 2023

Misterul din pădure (Six Stories, #3), de Matt Wesolowski - Recenzie

Editura: RAO
Rating: ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
Număr de pagini: 232
Anul apariției: 2022
Traducere: Roxana-Cristina Gheorghe

Matt Wesolowski este un autor de romane de groază și thrillere din Marea Britanie. Este profesor de engleză pentru tineri aflați în îngrijire. Matt a fost câștigător al competiției Pitch Perfect la Bloody Scotland Crime Writing Festival în 2015. Misterul din pădure (Editura RAO, 2022, traducere de către Roxana-Cristina Gheorghe) a fost propus pentru Theakston Old Peculier Crime Novel of the Year, Amazon Publishing Reader's Award for Best Thriller and Best Independent Voice, 2019. Această carte face parte dintr-o serie de șase volume, fiind a treia.
Dar deschizi scrisoarea pentru că asta faci tu: te uiți la lucruri la care nu ar trebui să te uiți, citești lucruri care ar fi mai bine să nu fie citite.
În Ajunul Crăciunului, în 1988, Alfie Marsden, în vârstă de șapte ani, a dispărut în pădure, după ce tatăl său, Sorrel, fusese nevoit să oprească mașina din cauza unei defecțiuni și să caute ajutor. După ce s-a întors, Sorrel nu și-a mai găsit fiul. Nu au fost găsite urme ale copilului și nici rămășițele sale. Alfie Marsden a fost declarat oficial mort în 1995. Jurnalistul online, Scott King, ale cărui podcast-uri au devenit o senzație pe internet, investighează dispariția, intervievând șase martori, inclusiv pe Sorrel, pentru a încerca să afle ce s-a întâmplat cu adevărat în acea noapte fatidică.
„- Acele lumini... acela a fost începutul. Nici măcar un singur echipament nu a funcționat așa cum trebuie în noaptea aceea. Unii oameni au crezut chiar că noi am sabotat totul! Humphrey însuși a mers până acolo, în ajunul Crăciunului ca să ne ajute. Noi am făcut tot ce am putut. Dar pădurea aceea parcă a fost împotriva noastră încă de la început.”
Well, eu zic că ăsta-i un thriller bun, fra'! Și nu bun, ci deosebit de bun, pentru că l-am împrumutat unei prietene care nu prea are treabă cu cititul (dar vrea să aibă), și mi-a zis că nu se mai poate desprinde de el. Am pățit, zic! Am citit cartea lui Wesolowski într-o singură zi, rămânând cu un gust amărui după aceea, fiindcă am văzut că nu mai există și altele traduse la noi, deși face parte dintr-o serie (nu cred că au legătură directă volumele între ele). În esență, după mult, mult timp, am simțit în sfârșit că mă încearcă fiori (de groază) în timp ce citeam, semn că domnu' ăsta știe ce face și o face bine, și mă gândesc că are cărți mult mai horror care îți pot stârni stări și trăiri. Nu aș vrea să fie o recenzie lungă, pentru că nu are sens, dar vă pot spune că Misterul din pădure a fost unul dintre cele mai faine și interesante thrillere pe care le-am citit de la această editură. Intens, tensionat, misterios, alambicat, complex și foarte, foarte fain scris, sub forma unor podcast-uri în care alternează dialog direct cu povestiri ale personajelor - evident, toate relevante pentru acțiune, și n-am simțit că este ceva de umplutură în această carte.
„- A fost exact contrariul, amice. Ziarele au început să își bată joc, îl numeau «Blestemul vrăjitoarei». Râdeau de noi, enumerând tot ce mergea prost. Întreaga problemă s-a transformat într-o glumă. Dar pentru noi, care chiar am fost acolo, a fost oribil.”
Totul se concentrează în jurul lui Alfie Marsden, care ar fi dispărut la un moment dat. Fără urme, fără a-i fi găsit vreodată corpul, misterul dispariției acestuia planează chiar și-n ziua de astăzi. Iar Scott King, jurnalist online, se decide să investigheze această dispariție. Care-i primul lucru pe care îl va face? Evident, va intervieva persoanele care au avut de-a face cu Alfie Marsden, printre care părinții, prieteni și îngrijitoarea sa. Fiecare mărturie luată are importanță pentru puzzle-ul pe care Scott vrea să-l rezolve. Și pe măsură ce află tot mai multe, își dă seama că răspunsurile par să aducă și mai multe întrebări, iar piesele puzzle-ului se micșorează din ce în ce mai mult, par că nu se mai potrivesc, totul căpătând noi coordonate, noi direcții. În cele din urmă, în fața sa se va desfășura un scenariu improbabil care se concretizează într-un sfârșit pe care, my friend, chiar n-am putut să-l întrevăd. A dat cu mine de pământ și, evident, mi-am zis că n-ai cum să faci așa ceva, dar uite că Matt Wesolowski a făcut-o și, evident, a reușit să mă surprindă - exact ce voiam să se întâmple.
La urma urmei, vrei doar răspunsuri și ca totul să se termine. Vrei să legi șireturile largi ale acestui caz precum venele și arterele unui membru infectat, să îl amputezi și să mergi mai departe.
Va lăsa o cicatrice.
Dar cumva ai știut asta încă de când ai început.
Pentru mine, acest roman a avut toate ingredientele unui thriller bun. Bine scris, fără a fi lungit, fără fragmente și fraze inutile, de umplutură. Cu o atmosferă întunecată, gotică pe alocuri, misterioasă și foarte, foarte fain creată, încât a reușit să mă introducă și pe mine în lumea cărții (chiar și acum, la ceva luni după ce am terminat cartea, îmi aduc aminte cum m-au făcut să mă simt scenele din pădure). Un roman foarte bun scris de un autor care promite multe și care a reușit să-mi ofere o experiență literară aparte, diferită și originală, plecând de la o premisă care ușor ar fi putut părea banală. Dar direcția în care au luat-o lucrurile, felul în care s-a gândit să dezvolte ideea - toate acestea m-au convins și m-au făcut să-i dau acestei cărți cinci steluțe binemeritate, deoarece mi-a întrecut așteptările de cititor și pasionat al genului thriller. Aș vrea tare mult ca prietenii de la Editura RAO să traducă și celelalte cărți ale autorului, pentru că sunt sigur că sunt (cel puțin) la fel de bune, și-s curios ce a mai pus la cale Scott King și ce anume a mai investigat.
„Spune-le șase povești.
Eu îți vor spune una.
Are un final fericit.”
În ultimă instanță, nu pot decât să vă recomand cu foarte mare încredere cartea, dacă vreți să aveți parte de o lectură intensă, pe care să nu o mai puteți lăsa din mână. Fain scrisă, cu personaje și situații interesante, cu un mister de-a dreptul ciudat, cu fragmente care-ți dau fiori și descrieri aparte, într-un stil ușor horror, întunecat, Misterul din pădure rămâne un thriller pe care l-aș recomanda cu cea mai mare încredere oricui, deoarece n-are cum să-ți placă - măcar puțin! Intriga interesantă, modul în care autorul a hotărât să scrie cartea (podcast și dialog, cu flashback-uri ale persoanelor intervievate), și dorința lui Scott de a puse piesele cap la cap pentru a reuși să rezolve acest puzzle ciudat. Evident, deznodământul este cel care m-a dat cel mai tare peste cap (și nu doar pe mine), și mi-a plăcut la nebunie direcția în care au luat-o lucrurile. Chiar v-o recomand cu cea mai mare încredere, mai ales dacă de-a lungul timpului ați rezonat cu lecturile mele: fără niciun dubiu, o veți face și de această dată!

4 comentarii:

  1. Mi-a placut foarte mult acest roman. Da dependența! Nici nu am simtit in timpul lecturii ca e al treilea volum din serie. Sper sa ne bucuram curand si de alte volume ale seriei.

    RăspundețiȘtergere
  2. Georgiana Abalașei21 mai 2023 la 09:30

    Suna a thriller bun! Pe listă direct!!!

    RăspundețiȘtergere