joi, 25 mai 2023

Misteriosul caz Christie, de Nina de Gramont - Recenzie


Editura: Litera
Colecția: Buzz Books
Rating: ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
Număr de pagini: 416
Anul apariției: 2022
Traducere: Valentina Georgescu 

Nina de Gramont locuiește în zona de coastă a statului Carolina de Nord, alături de soțul ei, scriitorul David Gessner. Predă la Universitatea din Wilmington, Carolina de Nord, și este aproape întotdeauna însoțită de cei doi câini ai ei. Este autoarea cărților de succes Meet Me at the River, Every Little Thing in the World, Gossip of the Starlings, The Last September și The Distance from Me to You. Misteriosul caz Christie (The Christie Affair) este cel mai recent roman al ei, apărut și în traducere la Editura Litera, colecția Buzz Books, anul trecut, în traducerea Valentinei Georgescu.
„Însă pentru Agatha Christie: mii de oameni - polițiști și localnici. Câini de vânătoare. Chiar și avioane. Luând la puricat fiecare centimetru pătrat din fiecare pădure. Împrăștiați în toate direcțiile, chiar și după lăsarea întunericului, cu torțe în mâini (...). De parcă forța pură a durerii ei ar fi făcut-o, în mod inexplicabil, cea mai importantă persoană de pe pământ.”
Lumea Agathei Christie este una a petrecerilor somptuoase, a vizitelor de weekend la reședințele de vacanță ale prietenilor și a faimei literare în creștere. Lumea lui Nan O’Dea este cu totul diferită. Încercările ei de a lăsa în urmă o copilărie dificilă o poartă, în timpul Primului Război Mondial, de la Londra în Irlanda, unde viața ei va fi marcată de o dramă ascunsă. După ce reușește să se întoarcă în Anglia, o ia în vizor pe Agatha. Pentru că Agatha are ceva ce ea își dorește nespus. Și nu este vorba doar despre soțul ei. În ciuda diferențelor dintre ele, cele două femei vor deveni cele mai neașteptate aliate. Și în timpul celor unsprezece zile misterioase în care Agatha este dată dispărută, va ieși la iveală un secret întunecat, a cărui cheie o deține doar Nan. Misteriosul caz Christie, uimitorul roman al Ninei de Gramont, reimaginează dispariția inexplicabilă, timp de unsprezece zile, a Agathei Christie, petrecută în anul 1926, un subiect care a fascinat multă vreme întreaga lume și despre care se vorbește încă și astăzi.
„- Eu sunt chiar aici. Dar ea nu mai e. Nu are rost să cauți ceva ce nu vei găsi niciodată, nici să te agăți de ceva ce e deja pierdut.”
A trecut ceva timp de când am citit această carte, motiv pentru care în momentul de față sunt sută la sută predispus să fac o recenzie care nu are în vedere cât de impresionat am fost de finalul acestei cărți ci, de fapt, cât de impresionat a fost de toată lectura în sine. Romanul lui Nina de Gramont m-a surprins deosebit de plăcut, în primul rând pentru că nu știam mare lucru despre, așadar nu știam de unde să-l iau, unde să-l duc și despre ce e. De obicei, nici nu obișnuiesc să citesc ce scrie pe spatele unei cărți, adică sinopsisul, și am fost tare surprins să aflu că, contrar așteptărilor mele de a avea de-a face cu un roman romance, de iubire, am avut de-a face cu un roman plin de mister, foarte tensionat pe alocuri, dar care în același timp reușește să păstreze ideea aceasta de iubire & dragoste. Inspirându-se dintr-un anume eveniment din viața lui Agatha Christie, și anume dispariția dumneaei timp de câteva zile, Gramont reușește să contureze o poveste plină de mister și suspans, de-a lungul căreia te tot întrebi care este de fapt treaba și ce s-a întâmplat, mai exact, în acea perioadă.
„Anumite elemente ale lumii dispăruseră. Ea scria așa cum o făcea mereu, fără să se gândească la cititori, la agenți sau la editori. Agatha scria pentru plăcerea ei, la fel cum inventase povești în mintea ei încă din copilărie, dând de-a dura cerul în jurul pinului chilian de la Ashfield și plăsmuind personaje. Scrisul unei cărți era o altă lume în care trăia. Iar ea avea mare nevoie de o lume diferită.”
O carte pe care am citit-o pe nerăsuflate, nemaiputând s-o las din mână - am vrut neapărat să aflu totul în aceeași zi în care am citit prima pagină, deoarece foarte rapid am fost captivat de poveste și prins de acțiune. Mister, muuult mister, și personaje care nu sunt ceea ce par, care ascund ceva și la care cu greu ai acces. Gramont reușește să îmbine armonios componenta aceasta de mister cu componenta emoțională, profundă a cărții, care reiterează un subiect destul de sensibil - de altfel, aș putea să spun că acest roman are și o valență istorică aparte, dat fiind fundalul istoric în care s-au desfășurat anumite situații. Povestea este prezentată din perspectiva personajului numit Nan O'Dea, care ar fi fost de fapt amanta soțului Agathei Christie, Archie. Aici, Gramont se folosește de un artificiu interesant, deoarece, din prisma lui Nan O'Dea, ni se prezintă anumite lucruri care s-ar fi putut întâmpla cu Agatha cât timp a fost plecată. Ne sunt prezentate și aspecte din propria-i viață, care se dovedesc a fi necesare pentru direcția în care o vor lua toate lucrurile. Evident, Nan O'Dea nu-i un personaj oarecare, ci joacă un rol foarte important în toată intriga acestei cărți. Nu doar că o invidiază pe Agatha pentru ce este și pentru toată popularitatea, ci interesul este, de fapt, unul mult mai complex.
„(...) Dintre calitățile de invidiat ale Agathei, poate că cea mai semnificativă era abilitatea sa de a prospera în această lume a bărbaților. Respectând regulile, dar reușind de asemenea să se ridice deasupra lor.”
N-aș putea spune foarte multe despre carte, fiindcă n-ar fi relevant nici pentru voi, nici pentru mine. Pot spune doar că este un roman care te antrenează, care te prinde și te face să vrei să afli cât mai rapid ce urmează să se mai întâmple, încotro se îndreaptă lucrurile. Este și dinamic, dar și emoționant și profund (pentru mine, este chiar combinația câștigătoare), este misterios și ciudățel, îți ridică întrebări și chiar îți dă de gândit. Apoi, când descoperi direcția în care au luat-o toate lucrurile, nu poți decât să te declari mulțumit de faptul că da, chiar ai citit o carte bună, bine pusă la punct și elaborată. Misteriosul caz Christie este o carte care mi-a ținut companie o zi întreagă și pe care l-aș recomanda cu cea mai mare căldură oricui, în special celor care sunt pasionați de cărți cu mister, cărți care îți dau de gândit și te țin antrenat - și, totuși, nu vorbim despre un thriller tipic, pentru că n-aș cataloga acest roman drept thriller. Dar are ceva așa aparte, un mister foarte bine dozat, pe baza căruia s-au construit intrigi interesante, dezvoltate perfect, ulterior, de către Nina de Gramont. Chiar a fost o carte care m-a surprins și mi-a plăcut neașteptat de mult.
„(...) Trupul știe, chiar și atunci când mintea nu.”
Chiar vă recomand cu mare încredere această carte, mai ales dacă rezonați cu lecturile mele. Mi-a plăcut, recunosc, absolut tot, și nimic nu mi s-a părut prea mult sau prea puțin. Am avut parte de personaje bine construite, alcătuite din lumini și umbre, am avut parte de o creionare frumoasă a vremurilor respective, a culorii locale, a cadrului desfășurării acțiunii. Evident, misterul a fost la el acasă, iar componenta romance a romanului chiar a reușit să mă convingă, să mă emoționeze și nu mi s-a părut deloc superficială. De fapt, a fost chiar puțin tristă, dar n-am să zic mai multe. Trăgând o linie, pot spune că romanul Ninei de Gramont a fost exact ce trebuie și chiar m-am bucurat că am avut ocazia să îl citesc - și, mai mult decât atât, m-am bucurat că mi-a plăcut și a reușit chiar să îmi depășească așteptările. Așadar, dacă sunteți fani ai cărților cu mister, dar care au și o parte de romance, care îmbină armonios & elegant mai multe valențe literare, cu siguranță ar trebui să dați o șansă acestei cărți. Nu doar că o să vă placă, dar o să vă vrăjească de la bun început!

2 comentarii:

  1. Loredana Cocea26 mai 2023 la 15:08

    Imi place mult cum scrie Agatha Christie, este chiar autoarea mea preferata de romane politiste. Asadar, daca aceasta carte este despre ea, sigur o voi avea in vizor :))

    RăspundețiȘtergere