luni, 10 octombrie 2022

La un pas de moarte (Crima perfectă, #3), de Holly Jackson - Recenzie

Editura: Corint
Colecția: LedaEdge
Rating: 5 din 5 steluțe
Număr de pagini: 512
Anul apariției: 2022
Traducere: Ionel Ghiragosian 

Holly Jackson a început să inventeze povești la o vârsta fragedă și a scris primul său roman la doar 15 ani. Adoră cărțile, jocurile pe calculator și documentarele polițiste care îi permit să își pună la încercare calitățile de detectiv particular. Locuiește în capitala Marii Britanii, iar distracția ei preferată este depistarea greșelilor de ortografie de pe indicatoarele rutiere.

Seria care face senzație pe TikTok a ajuns la final! Pip se pregătește să meargă la facultate, dar este încă bântuită de felul în care s-a încheiat ultima sa investigație. Deși s-a obișnuit deja să primească amenințări cu moartea în urma podcastului ei despre crime adevărate, adolescenta nu poate să nu remarce un mesaj anonim care revine cu insistență: „Cine o să te caute când tu vei fi cea dispărută?” Curând, amenințările se înmulțesc, iar Pip își dă seama că cineva o hărțuiește și îi vrea răul. Când începe să găsească legături între urmăritorul ei și un criminal în serie prins în urmă cu șase ani și aflat încă în pușcărie, în mintea adolescentei își face loc o întrebare neliniștitoare: „Nu cumva în spatele gratiilor a ajuns un nevinovat?” Poliția refuză să acționeze, așa că Pip nu are de ales: ori îl găsește ea însăși pe vinovat, ori o să ajungă pe lista victimelor. Pe măsură ce diabolicul joc de-a șoarecele și pisica avansează, Pip descoperă că toate informațiile se învârt în jurul acelorași persoane și evenimente, iar dacă nu găsește mai repede răspunsurile corecte, va avea o soartă cumplită.
„Uneori se întâmplau lucruri bune în orașul ăsta, și-a amintit Pip, căutându-l cu privirea pe Ravi și găsindu-i mâna pe sub masă (...). Asta își dorea, nu-i așa? Doar asta. O viață normală. Oameni pe care îi putea număra pe degete cărora să le pese de ea la fel de mult cum îi păsa și ei de aceștia. Oameni care să o caute dacă ar fi dispărut.”
Finally am pus mâna și eu pe această carte. Ah, de când o voiam! În același timp, am un gust dulce-amărui în gură: mi-a plăcut formidabil de mult cartea (pardon, seria, fiindcă am citit și primele două volume ale acesteia - Crima perfectă. Instrucțiune pentru fete cuminți, recenzia AICI, și Fată cuminte, răzbunare cruntă, recenzia AICI), dar mă supără nespus faptul că, gata, s-a sfârșit totul odată cu acest volum. Totuși, am auzit că va apărea și preque-ul, „cum a început totul”, și abia aștept să pun mâna și pe acel volum; în orice caz, tot ajung la gândul că nu voi mai putea fi alături de Pip și Ravi și de toate aventurile lor nebunești și tot universul cărții și toate întâmplările și ah, modul în care scrie Jackson și cât de ingenioase sunt poveștile ei, paginile ei, scriitura ei, personajele ei. Sad, pe bune! În schimb, chiar mă bucur că această serie a fost exact ce trebuie, pentru că mi-a luat ceva timp până când să ajung să citesc și eu primul volum, fiindcă a fost mult, mult timp în vogă înainte de a-i fi dat o șansă. Și, într-adevăr, este justificat tot hype-ul din jurul seriei, fiindcă totul este absolut formidabil: de la intrigă, până la personaje și desfășurarea acțiunii, de la întorsăturile de situație până la concluzia cărții. Da, Holly Jackson chiar a dat lovitura cu această serie și chiar sunt fericit că primește credit din partea cititorilor.
„Putea să pună senzația asta la păstrare, să trăiască de pe urma ei o vreme? Să se umple de ceva bun și să ignore sângele alunecos de pe mâini, să nu se mai gândească la armă când cana căzuse pe masă sau la ochii goi care o așteptau în întunericul unei clipe?
O, prea târziu!”
La un pas de moarte, volumul al treilea, mi se pare că duce totul la un alt nivel - de data aceasta, lucrurile chiar sunt mult mai pe bune. Chiar mă gândeam, de fapt, oare în ce direcție o va lua totul, ce va mai aduce nou Holly Jackson acum. Ei, se pare că a adus multe lucruri noi, iar intensitatea din acest al treilea volum a fost absolut insuportabilă - citeam și citeam și citeam și nu mă puteam opri și, totuși, voiam să mă opresc pentru că voiam să mă bucur cât mai mult de tot. Genul thriller se potrivește perfect lui Jackson, și chiar știe cum să speculeze ceea ce i-ar plăcea cititorului. Nu vorbesc doar de faptul că abordează povestea într-o manieră „foarte modernă” (poze, interviuri, podcast-uri), dar și relațiile dintre personaje sunt bine dezvoltate, capitolele au o lungime potrivită, se termină într-un anumit fidel. Totul este bine dozat, echilibrat, astfel încât să vrei să citești mai mult, să nu simți măcar o secundă că te-ai plictisi sau că ceva ar fi „de umplutură”. Momentele tensionate, sincer, au venit parcă mult mai rapid decât m-aș fi așteptat, însă pot spune că de-atunci și până la sfârșit am citit totul aproape fără să respir, fiindcă eram atât de încordat și atât de curios de direcția în care o vor lua toate încât, efectiv, nu mi-a mai păsat de faptul că aș fi avut și altceva de făcut - am stat doar să termin cartea, fiindcă eram mult prea curios pentru a mă putea concentra pe altceva.
„(...) Nimeni altcineva nu își poate da seama de asta, în afară de noi. Ei știu și au plănuit totul așa. Lucruri care par normale și explicabile pentru oricine. Un plic gol; doar o întâmplare. Și cuvintele o moartă încă vie scrise pe drum, nu pe aleea din fața casei mele. Știu că erau pentru mine, dar n-o să reușesc niciodată să conving pe altcineva pentru că, dacă mi-ar fi fost cu adevărat adresate, ar fi fost pe aleea mea. Ce subtil și ingenios! Poliția mă consideră nebună, iar mama nu crede că e mare scofală: doar o pisică și niște cauciucuri murdare. Mă izolează, ca să nu pot să primesc ajutor. Mai ales că toată lumea crede deja că sunt nebună.”
Da, Holly Jackson chiar scrie bine, iar asta este concluzia generală pe care o pot trage după ce am citit, în întregime, seria. Mă bucur nespus că nu m-a dezamăgit - ar și fi fost culmea, din moment ce nu știu măcar o persoană căreia să nu-i fi plăcut romanele -, dar, după cum am spus, mă întristează faptul că trebuie să mă despart de Pip și Ravi. Aventurile lor au fost fabuloase, tensionate, complexe și extrem de efervescente, mi-a plăcut mult să urmăresc cum a evolua relația dintre ei, cum s-au maturizat, cum Pip a reușit, în sfârșit, să-și găsească dovada de curaj de care avea nevoie pentru a-și face vocea auzită. Oricum, în acest volum lucrurile, după cum am spus, devin mult mai periculoase, și parcă nu mă așteptam chiar la această direcție (evident, și titlul reprezintă un indiciu semnificativ). Însă, în sfârșit, mă bucur că totul a ieșit la iveală și că lucrurile s-au întâmplat așa cum trebuiau, de fapt, să se întâmple. La un pas de moarte a fost un volum care a încununat, de fapt, o trilogie de succes, și abia aștept să apară și prequel-ul seriei, deoarece sunt sigur că va fi (cel puțin) la fel de bun. Oricum, indiferent de cum ar fi, mi-a plăcut atât de mult această serie încât, cu siguranță, tot cinci steluțe îi voi da.
„Pip a plâns până când nu a mai putut deoarece știa. Nu se putea odihni, nu își putea recupera viața normală, singurul lucru pe care și-l dorea mai mult decât orice altceva. Singurul lucru pentru care făcuse asta. Asta era tot, prețul pe care trebuia să îl plătească. Și-a petrecut câteva ore gândindu-se la asta, făcând scenarii, punându-și întrebări și nu vedea decât o singură cale de ieșire, o singură cale prin care să îi țină pe ceilalți în siguranță față de ea. Încă un plan. Știa ce avea de făcut. Dar poate nu era în stare să o facă.”
În concluzie, nu aș mai putea spune altceva decât că vă recomand cu toată încrederea oricare volum din seria scrisă de Holly Jackson. Merită, cu certitudine merită! Veți avea parte de povești dintre cele mai tensionate, cu întorsături de situație total neașteptate, și v-aș recomanda să nu încercați să urmăriți vreo pistă sau să faceți speculații - Jackson este mult prea pricepută pentru a oferi cititorului povești previzibile, ușor de cobit și „de tradus” în adevăruri. Nu! Just go with the flow și lăsați-vă vrăjiți de poveste, de intriga originală, de dinamica formidabilă și de personajele sale delicioase. De emoțiile pe care pe alocuri reușește să le transmită, de complexitatea scriiturii și de cât de fain este, de fapt, totul, de cât de bine construit, echilibrat și dozat. Mă bucur că am putut fi parte din aventură și că am fost martorul devenirii lui Pip, că am trăit alături de ea cele mai intense și efervescente momente, că a reușit, în cele din urmă, să-și demonstreze că este o fată inteligentă, puternică, plină de curaj și înzestrată, reușind să sfideze un sistem întreg și să dovedească, în cele din urmă, care este adevărul. O serie pe care cu siguranță nu o voi uita vreodată!

Diavolul și apa întunecată, de Stuart Turton - Recenzie

Editura: RAO
Rating: 5 din 5 steluțe
Număr de pagini: 522
Anul apariției: 2022
Traducere: Alexandru Maniu 

Stuart Turton este un jurnalist de călătorii, liber-profesionist, care a lucrat anterior în Shanghai și Dubai. A absolvit filosofia la Universitatea din Liverpool. Cele șapte morți ale lui Evelyn Hardcastle (traducere de către Cristina-Mihaela Tripon, 2018, Editura RAO) e romanul său de debut. Este câștigătorul Premiului The Costa First Novel Award, al Premiului Bringhton and Hove, pentru povestiri scurte, și a fost ales pentru competiția Openind Lines, organizată de BBC Radio 4. Trăiește în vestul Londrei împreună cu soția lui. Cel de-al doilea roman al său, Diavolul și apa întunecată (traducere de către Alexandru Maniu, 2022, Editura RAO) a fost publicat în anul 2020, an în care Stuart Turton a revenit în topuri cu o nouă ficțiune de mister de-a dreptul fabuloasă.
„- Fiecare bărbat aflat la bordul acestei nave are un motiv pentru care vrea să vadă pământul din nou, spuse căpitanul, cu voce bogată și adâncă. Poate că e vorba de familia care îl așteaptă, poate e bordelul său preferat sau o pungă de bani ce trebuie umplută (...). Ca să ne vedem casele, ca să ne umplem pungile cu bani, ca să continuăm să respirăm, trebuie să ținem această corabie la suprafață (...). Multe ne vor sta în cale. Pirații o să ne bântuie, furtunile o să ne lovească și blestemata asta de apă fără astâmpăr o să încerce să ne arunce spre stânci.”
Acțiunea se petrece în anul 1634, când Samuel Pipps, cel mai mare detectiv din lume, este transportat la Amsterdam pentru a fi executat pentru o crimă pe care ar fi putut să o comită sau nu. Împreună cu el călătorește garda sa de corp loială, Arent Hayes, care este hotărât să demonstreze că prietenul său este nevinovat. Dar, când sunt în larg, diavolul începe să distrugă călătoria. Un lepros îi urmărește pe punte. Simboluri ciudate apar pe pânze. Animalele sunt sacrificate. O poveste despre o crimă în largul mării, doi detectivi și un demon care poate sau nu poate să existe.
„- Aveți încredere în ceea ce vă spun eu, dacă nu aveți în altceva (...). În spatele fiecărui ticălos se află un altul și, ca să ajungem acasă, ca să îmbrățișăm ceea ce ne așteaptă acolo, o să trebuiască să fim mai ticăloși decât ei (...). Dacă pirații ne vor ataca, o să trăiască doar cât să-și vadă camarazii măcelăriți și nava lor adusă sub pavilionul nostru. O furtună nu-i nimic mai mult decât vânt în pânzele noastre, și o să trecem peste orice val ca să ajungem înapoi la Amsterdam.”
Nu este primul meu contact cu Stuart Turton, a cărui scriitură excepțională am descoperit-o (și) în Cele șapte morți ale lui Evelyn Hardcastle (dacă vă interesează recenzia, o găsiți AICI), un roman care, să fiu sincer până la sfârșit, mi-a plăcut puțin mai mult decât cel de față. În orice caz, pot spune că Turton este absolut altceva când vine vorba de thrillere, parcă detașându-se de „modernismul” acesta al autorilor care scriu thriller, parcă reușind să se detașeze de clișeele, de banalitățile privitoare la intrigă, reușind să-i aducă cititorului în față ceva cu totul nou: un cadru întunecat, personaje fabuloase, povești și intrigi „rupte” parcă din alte secole. Ceva arhaic, ceva, nu știu, diferit, mult diferit față de tot ce-am reușit să citesc până acum în materie de thriller. L-aș asemăna într-o măsură cu John Marrs, care am observat că în cărțile sale mizează mult pe tehnologie - ei, Stuart Turton, dimpotrivă, mizează parcă mai mult pe lipsa acesteia - în cărțile lui întâlnim bărci, vapoare, trăsuri, puști (arme, adică), rochii elegante și multă, multă profunzime. Ceea ce-i bizar, oarecum, dar Turton chiar reușește să-și transforme cărțile în ceva mai mult decât intrigă, dinamică, expansiune: le dă viață, le face să aibă acel ceva care n-ai fi crezut că se poate potrivi atât de bine cu o carte care, teoretic, aparține genului thriller. Și, Doamne, cât de grozav a reușit să îmbine toate aceste aspecte într-o lectură absolut memorabilă, pe care aș putea-o recomanda oricui, oricând. Turton știe ce face și face totul la superlativ!
„- Crezi în diavoli, Drecht? întrebă Arent, ținând vioara la ureche, în timp ce acorda o coardă.
- Nu le văd folosul, spuse acesta, scoțând o molie care i se prinsese în barbă și strivind-o între degete. Nu am văzut vreodată unul stând deasupra unui copil mort. Nu am văzut niciunul violând o femeie sau dând foc unei colibe, în timp ce familia se afla înăuntru. Ai fost pe câmpul de luptă, Hayes. Știi cum se comportă bărbații când nu le ordonă nimeni să se poarte frumos. Nu au nevoie de Bătrânul Tom să le șoptească idei în urechi. Răul vine de aici - și se lovi cu pumnul în piept. Se naște înăuntrul nostru: e ceea ce mai rămâne când dai la o parte uniformele, și gradele, și ordinea.”
Cu Diavolul și apa întunecată, Turton revine în forță cu o ficțiune istorică excepțională, un roman care chiar ar putea fi catalogat și drept horror, plin de culoare, cu o atmosferă fascinantă, a cărui acțiune se petrece în secolul al XVII-lea. În 1634, blestemați și blesteme, vasul comercial Saardam, care transportă mirodenii și alte încărcături misterioase, pleacă din Batavia (Indonezia), spre Amsterdam, călătorind pe marea periculoasă, necunoscută, pândită de furtuni și catastrofe, care pun în pericol viața pasagerilor a căror integritate emoțională este, deja, afectată de temerile, folclorul, superstițiile și legendele epocii respective. Și în special o legendă, cea a „Bătrânului Tom”, o fantomă leproasă cu limba tăiată, este cea care dă târcoale vasului. De-aici până la instaurarea haosului este doar un pas foarte mic - iar pasul are să fie făcut în momentul în care pe vas încep să se întâmple lucruri ieșite din comun, lucruri pe care nimeni nu le poate explica. Pe navă călătoresc Samuel Pipps, detectiv celebru, un prizonier care urmează să fie executat la locul de destinație, însoțit de garda sa de corp, Arent Hayes (n-am putut să nu-mi amintesc de Sherlock Holmes și Tawson), un grup de nobili, în frunte cu guvernatorul general, Jan Haan (un om puternic, nemilos și crud, care își controlează și lovește soția, pe Sara Wessel). Sara este un personaj care mi-a plăcut extraordinar de multe, pe lângă Samuel, deoarece este curajoasă, talentată și ar face orice să-și protejeze fiica, pe Lia. Într-o lume în care femeile nu au drepturi, chiar dacă sunt nobile, Sara încearcă să o determine pe Lia să-și ascundă capacitățile superioare în fața bărbaților, deoarece bărbații sunt predispuși să riposteze fără a avea vreun motiv anume, sunt periculoși și răi. 
„- Lumea crede că navigația are de-a face doar cu vântul și cu valurile. Nu e așa. Navigația presupune un echipaj, ceea ce înseamnă superstiție și ură. Bărbații de care depindeți să văd ducă acasă sunt criminali, hoți și răzvrătiți, și nu sunt buni de nimic altceva. Se află pe corabie pentru că oriunde altundeva ar atârna în ștreang. Sunt tot timpul cu capsa pusă și au porniri violente. Stau la grămadă, în condiții în care ne-ar fi milă să ținem vitele. Căpitanul Crauwels conduce nava, iar eu am grijă ca echipajul să nu se răzvrătească. Dacă vreunul dintre noi face o greșeală, suntem cu toții morți.”
Când Samuel ajunge să fie închis, Arent este cel nevoit să investigheze crimele care au avut (și care urmează) să aibă loc pe vas, ajutat de către abila și inteligenta Sara. El nu are încredere în abilitățile sale, el crede doar în Samuel, Samuel este religia lui, dar chiar nu are de ales: trebuie să se aventureze în această „capcană a sufletelor”. Te-ntrebi, de fapt, ce șansă de reușită ar putea avea el, înconjurat în permanență de păcătoși, de oameni dominați de voracitate, înconjurat de bârfe, oameni lacomi, deosebit de răi și ambițioși? Ce șanse are atunci când diavolul, în întuneric, negociază pentru sufletele celor vii? Povestea lui Turton este una vie, vibrantă prin detaliile vieții de pe Saardam, iar distribuția largă de personaje ajunge să te fascineze, să te seducă și să te farmece, să te sperie și să te îngrozească - pitici, vânători de vrăjitoare, leproși, mușchetari, amante și șefi de echipaje. O lectură fascinantă, cu o intrigă extrem de complexă, superbă, care îți va menține interesul de la început până la sfârșit, astfel încât nici nu-ți dai seama cum dai paginile (care, în orice caz, chiar nu sunt puține). Sincer, chiar este o carte la care am vrut să ajung de îndată ce am văzut că a fost tradusă și care nu doar că mi-a satisfăcut așteptările, dar le-a și întrecut cu brio. Diavolul și apa întunecată chiar a fost o carte pe care am iubit-o și am citit-o fără să simt, măcar o clipă, că m-aș plictisi. Pur și simplu a avut de toate, dar, în primul rând, a fost ceva diferit când vine vorba de genul thriller. Și asta cred că apreciez cel mai mult, înainte de a aprecia și alte variabile: originalitatea lui Stuart Turton și curajul în ceea ce privește modul unic de abordare a genului thriller. Da, abia aștept să citesc și alte cărți scrise de el!
„- Curajul nu înseamnă lipsa fricii, îi strigă Sara. E lumina pe care o găsim atunci când suntem înconjurați de frică. E nevoie de tine acum, așa că găsește-ți curajul.”
Elementul supranatural, paranormal, mi-a plăcut mult, iar acțiunea captivantă, plină de acțiune, misterioasă, întortocheată, ca un puzzle mi-a hrănit așteptările de detectiv. O poveste incredibil de captivantă, în care nimic nu este ce pare a fi, din moment ce „Bătrânul Tom” ar putea fi chiar oricine, și totul se desfășoară cu o viteză nebunească, haotică. Situații neașteptate, întorsături de situație, personaje superbe, complexe, alcătuite din lumini și umbre. Totul, sincer, mi s-a părut a fi la superlativ, și poate sună impresionist tot ce spun, însă chiar mi-a plăcut la nebunie această carte. După cum am spus, o recomand cu mare încredere oricui, fie că sunteți fani ai genului sau nu. De asemenea, vă recomand fără niciun dubiu și celălalt roman al autorului, Cele șapte morți ale lui Evelyn Hardcastle, și nu pot să sper decât că, poate cât mai curând, Turton va publica o altă carte (care, de asemenea, sper să fie tradusă cât mai curând și la noi). Mă voi opri aici, fiindcă simt c-am scris multe și-am spus, de fapt, puține, dar, încă o dată, făceți-vă pe plac și citiți această carte. M-e-r-i-t-ă, fiindcă este exact ceea ce trebuie!

Veritas, de Ariel Sabar și Ruinele timpului, de John Boyne - nou la Editura RAO



Veritas, de Ariel Sabar: O senzațională poveste adevărată despre intrigi religioase documentate istoric, ale căror ramificații conduc spre existența unei posibile soții a lui Iisus. Ideea a prins viață în 2012, când profesoara Karen King de la Harvard Divinity School a anunțat descoperirea unui fragment de papirus care sugerează că Iisus ar fi putut avea o soție. Fragmentul, supranumit imediat „Evanghelia soției lui Iisus“, a stârnit interes și controverse, întrucât savanții din întreaga lume au avertizat că ar putea fi un fals. King, care obținuse fragmentul de la un colecționar misterios și anonim, a apărat cu obstinație vechea bucată de papirus chiar dacă dovezile autenticității acestuia deveneau tot mai slabe. O carte captivantă, tratând cu destul de mult curaj decăderea și corupția din lumea academică.

Ruinele timpului, de John Boyne: Continuarea bestsellerului internațional Băiatul cu pijamale în dungi, aceasta este o poveste devastatoare despre Gretel, o femeie care trebuie să se confrunte cu păcatele propriului trecut teribil și cu un prezent în care nu este niciodată prea târziu pentru curaj. Fiică a comandantului unuia dintre cele mai cunoscute lagăre de exterminare din timpul celui de-Al Doilea Război Mondial, ea a trăit toată viața încercând să-și ascundă trecutul întunecat și stăpânită de sentimente de vinovăție. După ce în trecut și-a negat complicitatea, în prezent va avea posibilitatea să salveze viața unui băiat, cu riscul de a dezvălui secrete pe care le-a protejat o viață întreagă. 

vineri, 7 octombrie 2022

În visul meu am un cuțit în mână, de Ashley Winstead - Recenzie (Crime Club)

Rating: 5 din 5 steluțe
Număr de pagini: 384
Anul apariției: 2022
Traducere: Mihnea Arion 

Ashley Winstead scrie despre putere, ambiție, complicitate și iubire în lumea modernă. În plus, este pictoriță și fost profesor universitar. A absolvit Universitatea Vanderbilt cu o diplomă în Limbă engleză, scriere creativă și istoria artei, iar doctoratul l-a obținut la Southern Methodist University, unde a studiat beletristica secolului al XXI-lea, filosofia limbajului și politica formelor narative. Eseurile ei academice au fost publice în Studies in the Novel and Science Fiction Studies. Locuiește la Houston, în statul Texas, împreună cu soțul ei și cele două pisici.
„Mi-am descis porțile inimii. Durerea m-a inundat. Voisem atât de multe lucruri și le pierdusem pe toate. Ăsta era prețul.”
Șase prieteni. O reuniune. O crimă neelucidată. La zece ani de la absolvirea facultății, Jessica Miller și-a planificat minuțios întoarcerea triumfală la Universitatea Duquette. Cu toții o să vadă o femeie încrezătoare, frumoasă, lipsită de griji – nici urmă de fata a cărei lume, ale cărei prietenii, au fost fracturate definitiv de uciderea lui Heather Shelby în ultimul an de facultate. Însă nu toți sunt dispuși să lase uitării ce s-a întâmplat. Cineva dorește cu disperare să-l identifice pe criminal. Când Jessica, Mint, Courtney, Coop, Frankie și Jack se întâlnesc din nou, măștile perfecte cad rând pe rând, dezvăluind straturi care ar fi trebuit să rămână ascunse pe veci. Cât de bine se cunoșteau între ei, de fapt? Ce taine cumplite ascunde fiecare? Ce s-a întâmplat, de fapt, în noaptea crimei? Un thriller psihologic alert, o poveste emoționantă despre iubiri și trădări, despre speranțe și secrete, despre ambiții și neîmpliniri, despre nevinovăție și cruzime, cu un final absolut năucitor.
„(...) Cred că o parte din mine simțea, chiar și atunci, că niciodată nu va fi mai bine de atât. Cred că o parte din mine simțea, chiar și acolo, în triumful nostru, în începutul nostru sălbatic și perfect, micile semințe ale distrugerii noastre.”
Bun, înainte de toate vreau să spun că așteptam de ceva timp traducerea acestei cărți, de când am văzut că unei prietene pasionate de genul thriller i-a plăcut enorm; și m-am bucurat nespus când am văzut că, efectiv pe neașteptate, prietenii de la Crime Scene Press au tradus-o în sfârșit. De altfel, și traducerea este foarte bună. Acum, revenind la carte, pot să spun doar că e printre singurele (din ultimul an) cărți pe care le-am citit dintr-un foc: am luat-o în mână și n-am mai putut s-o las deoparte: am citit și am citit și, pe bune, fiecare cliffhanger de la sfârșitul unui capitol m-a făcut să nu o pot lăsa deoparte. Voiam fix în acele momente să aflu ce urmează să se mai întâmple, încotro se îndreaptă lucrurile și cum, în cele din urmă, are să se sfârșească totul. Sfârșitul?! Mda, merci, Winstead, că ai putut să fii atât de inspirată încât să mă faci să cred că, de fapt, lucrurile stăteau cu totul și cu totul altfel. Da, În visul meu am un cuțit în mână chiar mi s-a părut a fi un thriller genial, și spun asta bazându-mă pe faptul că în ultima vreme, pe bune, chiar n-am mai citit un thriller care să mă țină captiv cap-coadă, care să se joace cu mintea mea și care, în fine, să-mi satisfacă toate așteptările pe care le am de la un thriller, astfel încât să îl cataloghez drept „foarte bun”: personaje faine (bifat), acțiune complexă (bifat), dinamică (dublu-bifat, de fapt), intrigă sănătoasă (bifat și asta), sfârșit nebunesc (mda, merci încă o dată, Ashley), dar și acel strop de profunzime de care am mai vorbit pe blog (bifat, pentru că, sincer, chiar am găsit foarte multe fragmente care mi-au plăcut, pe care autoarea a reușit să le întrepătrundă într-o carte, în esență, thriller).
„Amintirile sunt lucruri puternice.
Însă - iar asta e important, susținea terapeutul meu - la fel sunt și spațiile întunecate. Lucrurile pe care alegi, în mod conștient sau nu, să le reprimi. Întotdeauna există lucruri de care ai nevoie să te protejezi. Cele din categoria prea mult: prea terifiante, prea rușinoase, prea devastatoare. Lucrurile pe care, dacă le-ai lăsa, ar amenința însăși esența a ce ar trebui să reprezinți.”
Romanul de față poate n-are o premisă neapărat originală - se dă un grup restrâns de prieteni care nu s-au mai văzut de ceva ani, se dă o crimă, se dau secrete, se dau situații și tralalala. Totuși, totul a fost atât de bine creat, atmosfera splendidă, tensionată, înăbușită, totul a fost fiert la foc mic încât n-am putut să nu resimt aproape fizic, pe bune, toată această „presiune întunecată”. O acțiune sucită, aș putea spune, pentru că ajungi să-ncerci să ții un anumit fir al poveștii, începi să te gândești care-i vinovatul, dar apoi îți dai seama că nu, n-ai avut deloc dreptate. Cartea are o anume stratificare, întrucât cei șase prieteni sunt nevoiți să ia în considerare că unul dintre ei este, într-adevăr, vinovat de moartea lui Heather. Dar ce s-a întâmplat, de fapt, cu această Heather? Și ce să mai crezi în momentul în care, aparent, cam oricine ar fi avut ceva de împărțit cu ea, iar socoteala s-a soldat cu moartea ei? Mda, nu mai crezi nimic, fiindcă nu are niciun sens. Deși Jessica Miller este protagonista, iar cartea este scrisă la persoana întâi, reușim prin intermediul ei să aflăm câte ceva și despre ceilalți. Pe măsură ce foarte rapid te-apropii de punctul culminant, nu poți să nu-i suspectezi efectiv pe fiecare dintre ei. N-ai cum! Vorbim, în orice caz, despre un grup în care fiecare are un secret de ascuns, în fiecare se dovedește a avea interese și a ajuns la un anumit nivel în viață - dar cu ce preț? Incestuoși, imperfecți, ingenioși, mincinoși, simpli, îndreptățiți, cu defecte și cu calități, toți făcând parte dintr-un grup mai mult sau mai puțin omogen. Chiar mi-au plăcut personajele, deși recunosc că, la un moment dat, am început să simt o repulsie față de unele. Dar asta nu înseamnă decât că Ashley Winstead a reușit să le construiască foarte bine, să le facă să fie convingătoare pentru cititori. Într-un thriller, chiar înseamnă mult!
„Se pare că adevăratul sine e o țesătură alcătuită din lumină și întuneric. Viața pe care ai trăit-o în lumina soarelui și viața din umbră, care se întinde sub suprafața minții tale ca o adâncă lume subacvatică, exercitând o putere invizibilă. Ești o poveste vie, care respiră, alcătuită din momentele pe care le prețuiești, înșirate unul după altul, și din cele pe care le ascunzi. Momentele care par pierdute.
Până în ziua în care ies la iveală.”
În visul meu am un cuțit în mână este o carte pe care aș recomanda-o oricui - nu doar celor care nu au mai citit thriller până acum, ci în special pasionaților. Repet, s-ar putea să nu vi se pară prea autentică intriga și punctul de plecare, însă modul în care a evoluat totul chiar este satisfăcător. Da, am mai găsit ideea aceasta cu grupul de prieteni, reuniuni, cadru limitat al acțiunii, punct din care interesul principal îl face direcția în care o vor lua lucrurile. La această carte, chiar susțin că dinamica a fost una nu bună, ci foarte bună, deoarece m-a captivat, iar asta contează cel mai mult. Secrete care ies la iveală, lucruri total neașteptate, întâmplări bizare, conflicte care nu credeai că ar fi existat - încetul cu încetul, ce iese la lumină se dovedește a fi de-a dreptul ieșit din comun. Răsturnările de situație sunt la ele acasă, să zic așa, și chiar mi-a plăcut mult modul în care a fost scrisă cartea, registrul profund pe alocuri, dar fără a face compromisuri în crearea unei tensiuni palpabile, incisive. Personajele, iarăși, chiar mi s-au părut credibile, fiecare cu dramele și luptele sale interioare. Că, na, cam așa-i viața de liceu - ah, da, fiindcă nu cred că am menționat, ideea este că această crimă s-a petrecut pe perioada liceului, și aici luăm în calcul și lucruri precum concurența, dorința de popularitate și de a ieși în comun, dar și drama care ar putea să se nască din toate aceste imposibilități. În cartea asta, toată lumea joacă un rol important, însă cel mai important este că toată lumea are secrete care, cândva, vor ieși la iveală. Iar acel moment are să fie mult mai aproape decât ar putea-o crede.
„Asta ascundea golul de memorie. Pierderea cunoștinței, hăul întunecat: două mecanisme de apărare (...). Totul avea sens. Tăieturile și sângele pe care le găsisem în dimineața următoare pe mine. Certitudinea ciudată că făcusem ceva de neiertat. Ei bine, iată-l aici, adevărul dezgropat în sfârșit din întuneric. 
Am omorât-o.”
Legat de stilul lui Ahsley Winstead, este exact ce trebuie pentru un thriller bun - rapid, dinamic, fără să te plictisească, fără descrieri care ar putea ușor părea inutile și enervante. Totul merge foarte rapid, încât nici nu îți dai seama cum trec paginile și cum ajungi la sfârșitul lor. Eu chiar am fost foarte rapid prins de lectură și, după cum am zis, n-am mai putut lăsa cartea din mână până când nu am terminat-o. Chiar merită să-i dați o șansă, în special dacă vă pasionează genul. De altfel, chiar am observat că foarte multe persoane așteptau această carte, asta în urma reacțiilor pe care le-am primit după ce am postat-o la story pe Instagram. De asemenea, are și un rating foarte bun pe Goodreads, medie a unui număr destul de mare de voturi. Chiar v-o recomand cu mare încredere, știu că o să vă placă sau, cel puțin, că o să fie o lectură antrenantă, într-o mare de titluri care continuă să apară, care promit multe și care, în cele din urmă, oferă prea puțin. Romanul lui Ahsley Winstead, dincolo de a fi un thriller bun, are și pasaje care, sincer, sunt profunde și care se potrivesc de minune în decorul acesta narativ - personaje credibile care, alcătuite din lumini și umbre, uneori își pierd rațiunea și fac lucruri pe care, poate, le regretă pentru tot restul vieții; iar mobilul crimei este, deseori, incredibil.
„Adevărul împotriva căruia luptasem zece ani îmi răsuna acum în cap.”
Notă: recenzia face parte din blog tourul dedicat cărții lui Ashley Winstead, În visul meu am un cuțit în mână, prin care ne dorim ca această recomandare să ajungă la cât mai multe persoane. Dacă sunteți curioși să aflați alte păreri, puteți vizita următoarele bloguri, unde au apărut sau vor apărea recenzii în zilele următoare: Anca și cărțile, Cărțile mele și alți demoni, Analogii-Antologii, Biblioteca lui Liviu, Literatura pe tocuri, Ciobanul de azi, Citește-mi-l!

joi, 29 septembrie 2022

Pasărea cu piept roșu (Harry Hole, #3), de Jo Nesbø - Recenzie

Editura: Trei
Rating: 5 din 5 steluțe
Număr de pagini: 624
Anul apariției: 2019
Traducere: Lorena Mihăieș

Jo Nesbø (n. 1960) este muzician, compozitor și economist, precum și unul dintre cei mai apreciați autori de romane polițiste din întreaga lume. Cărțile lui au fost traduse în 50 de limbi, s-au vândut în peste 50 de milioane de exemplare și au fost recompensate cu numeroase premii internaționale, printre care The Riverton Prize, CWA International Dagger Award, The Glass Key Award. Jo Nesbø este autorul celebrei serii Harry Hole, precum și al seriei pentru copii Doctor Proctor (Pandora M). După al șaptelea roman al seriei Harry Hole, Snomannen, a fost realizat filmul Omul de zăpadă, iar romanul Vânătorii de capete a stat la baza filmului cu același nume, lansat în 2011 și nominalizat, printre altele, la Premiul BAFTA pentru cel mai bun film străin. La Editura Trei, au apărut romanele Fiul, Vânătorii de capete, duologia Sânge pe zăpadă și Soare în miez de noapte, Regatul, precum și primele opt volume din seria Harry Hole: Liliacul, Cărăbușii, Pasărea cu piept roșu, Nemesis, Steaua diavolului, Mântuitorul, Omul de zăpadă, Leopardul.
    „Soldații răniți, cu trupurile lor mutilate și sufletul zdrobit, le aduceau și lor războiul. La început, le ascultase poveștile convinsă fiind că, cu puterea ei spirituală și credința ei, îi putea ajuta să nu mai simtă cât de nenorociți erau. Totuși, păreau că vorbesc cu toții despre acela și coșmar, despre cât de mult poate și trebuie să îndure omul pe pământ, despre degradarea ce vine din simplul fapt că vrei să trăiești.”
O poveste zguduitoare despre crimă și trădare, care pendulează între câmpurile de luptă din al Doilea Război Mondial și capitala Norvegiei din zilele noastre. Detectivul Harry Hole a făcut o eroare profesională și, drept pedeapsă, a fost însărcinat cu misiuni monotone de supraveghere. În timp ce monitorizează activitatea grupurilor neonaziste din Oslo, Hole este atras într-o poveste misterioasă, cu rădăcini adânci în trecutul întunecat al Norvegiei, când unii membri ai guvernului au colaborat voluntar cu Germania nazistă. Șaizeci de ani mai târziu, această pată neagră nu vrea să se șteargă – iar soldații bătrâni care au supraviețuit cândva unei crâncene ierni rusești încep să fi e omorâți unul câte unul. Ghidat de propria conștiință încărcată și de sentimentul de vină, celebrul detectiv furios, alcoolic și cu un trecut nu tocmai curat, descifrează plăsmuirile unei minți criminale perverse. În jurul lui Hole începe rapid să se țeasă o conspirație îngrozitoare… iar cea mai întunecată oră din istoria Norvegiei pare că abia urmează.
„Doar cei morți scapă neatinși.”
Pasărea cu piept roșu, al treilea volum din seria care urmărește aventurile de detectiv ale lui Harry Hole, este prima din serie căreia i-am dat cinci steluțe. Primelor două le-am dat, fiecăreia, patru. De ce? Pentru că acest volum a fost pur-și-simplu-mult-prea-bun-un-adevărat-tur-de-forță-și-Dumnezeule-nici-nu-știu-cum-au-trecut-peste-șase-sute-de-pagini. Doamne, ce mult mi-a plăcut! De fapt, cred că abia în acest volum și-a permis Jo Nesbø să dea tot ce poate în ceea ce privește acțiunea, intriga, modul în care s-a desfășurat totul: în primele două, abia am reușit să facem cunoștință cu domnul Harry Hole, un personaj efervescent pe care îl ador de mor. S-ar putea, fără să exagerez când zic asta, ca Jo Nesbø să fie cel mai tare și fain scriitor scandinav când vine vorba de literatură de acest gen, crime, thriller, și spun asta bazându-mă pe faptul că, de-a lungul anilor, am citit ceva cărți semnate de dumnealui. Și, pe lângă toate astea, nu pot să nu fac o recenzie a unei cărți de-ale sale fără să menționez că Regatul (dacă vă interesează recenzia, o găsiți AICI) rămâne una dintre cele mai bune și complexe cărți thriller citite ever. Totuși, în fiecare carte scrisă de Jo Nesbø pe care o citesc regăsesc același lucru: o grijă extraordinar de mare față de personaje și o atenție sporită modului în care acestea „cresc în fața cititorului”, se dezvoltă. Pentru mine, Jo Nesbø chiar este un maestru al acestui gen literar!
„- Mulți oameni cred că binele și răul sunt două lucruri absolut fixe. Ceea ce e greșit, fiindcă ele se schimbă de-a lungul timpului. Treaba istoricului e în primul rând să găsească adevăr istoric, să vadă ce zic sursele și să prezinte faptele obiectiv și impersonal. Dacă istoricii ar emite judecăți privind prostia umană, munca noastră ar fi ca niște fosile pentru cei care vin după noi - rămășițe ale credințelor din acele vremuri.”
Revenind la volumul de față, acesta implică naziști, oh, da, și de-aici lucrurile deja devin interesante. Avem și o și câteva povești de dragoste (sau încercări) interesante, emoționante, ceva ofițeri de poliție cam corupți (rușinică!), și o evocare pur și simplu formidabilă a vremurilor de război, pe frontul rusesc, din timpul celui de-al Doilea Război Mondial. Jo Nesbø m-a ținut captiv de la prima până la ultima pagină, iar partea războiul mi-a plăcut chiar mult, mult de tot, pentru că n-a avut urmă de înfrumusețare, ci a fost extrem de convingător totul: războiul, exact așa cum este el, fără a fi nuanțat în mod eroic. Spre deosebire de celelalte două volume anterioare, acesta de față a ieșit în evidență datorită intrigii complexe. De fapt, chiar mi-a zis cineva că dacă, până acum, mi-au plăcut primele două volume din serie, „stai să vezi când ajungi la Pasărea cu piept roșu”! Și chiar așa a fost, mi-a plăcut de l-am dat gata (și are peste 600 de pagini) într-o zi și ceva. Vorbind de intrigă, evident, lucrurile se dovedesc a fi mult mai complexe decât nu ar părea - întorsături de situație, personaje neașteptate, răspunsuri care te izbesc (te-ntrebi cum de a fost posibil ca autorul să se gândească, de fapt, la așa ceva). Recunosc, sfârșitul m-a lăsat în aer și legenda spune că încă sunt în cădere, mai ales că, după părerea mea, ar da undă verde unui alt volum (să vedem ce se-ntâmplă în al patrulea, că nu mai pot de nerăbdare).
„(...) Apoi, totul se sfârși și simți aroma pământului umed de sub el și știu că era în viață.”
Al treilea roman care îl are drept protagonist pe Harry Hole surprinde o poveste foarte complexă - o alternanță constantă între vremurile din timpul celui de-al Doilea Război Mondial și începutul secolului XXI. O fascinantă poveste dintre un soldat norvegian rănit care ajunge în spital și se îndrăgostește de o frumoasă asistentă, efectele legăturii dintre aceștia răsfrângându-se, în mod neașteptat, asupra acțiunilor  care vor avea loc cu zeci de ani mai târziu. În prezentul acțiunii, care surprinde anii 2000, Harry Hole, inspectorul detectiv din Oslo, este implicat într-o anchetă care vizează neonaziștii ce activează în capitala Norvegiei, Oslo. Cu siguranță planurile acestora nu sunt dintre cele mai pacifiste, iar în timp ce Harry Hole încearcă să-și dea seama ce pun aceștia la cale, cele două povești se întretaie, se ciocnesc, iar de-aici acțiunea o ia în direcții de-a dreptul neașteptate. Punctul culminant al acțiunii este fascinant, iar acțiunea, practic, este prezentă în fiecare capitol, la fiecare pagină. Într-un roller coaster de întâmplări, întorsături de situații, palpitații și tensiune, cu siguranță oricine apreciază romanele thriller, polițiste, crime, va aprecia și seria Harry Hole - de fapt, cred că Pasărea cu piept roșu ar putea fi citită drept carte de sine stătătoare, asta dacă nu puneți preț, neapărat, pe personaje. 
„Bărbatul din fața garajului se întoarse. Părea că se uită chiar în direcția bătrânului. Era el, fără îndoială. Aproape că intra complet în raza lunetei. Ceața începea să se risipească din mintea bătrânului. Își ținu răsuflarea și crescu presiunea pe trăgaci, încet și calm. Trebuia să-l lovească din primul foc pentru că era întuneric beznă dincolo de cerul de lumină de la garaj. Timpul îngheță. Bernt Brandhaug era un om mort. Mintea bătrânului era extrem de limpede acum.”
Mă voi opri aici din recenzarea cărții deoarece, iarăși, simt că am spus prea multe fără să fi spus, de fapt, nimic. Nu obișnuiesc să vorbesc, în general, despre intrigă, acțiune, cum se desfășoară lucrurile, și nici n-am chef să scriu rezumate (nici n-ar avea, de altfel, rost). În schimb, încerc să surprind (sper eu cât mai bine) modul în care m-am raportat eu la lectură, cum m-a făcut să mă simt, cât de mult mi-a plăcut și de ce, în cele din urmă, recomand o anumită carte. Așadar, dacă rezonați cu lecturile mele, dacă sunteți de părere că acest volum v-ar plăcea, atunci chiar merită să-i dați o șansă (și, în general, să dați o șansă oricărei cărți scrise de Jo Nesbø). Pentru că autorul chiar știe ce face, stăpânește foarte bine psihologia personajelor, iar când vine vorba de acțiune, ei bine, abordează subiecte dintre cele mai interesante, transformându-le în intrigi magistrale. Abia aștept să citesc și cel de-al patrulea volum! Până atunci, să aveți lecturi plăcute și cu spor!

Notă: recenzia face parte din blog tourul dedicat cărții lui Jo Nesbø, Pasărea cu piept roșu, prin care ne dorim ca această recomandare să ajungă la cât mai multe persoane. Dacă sunteți curioși să aflați alte păreri, puteți vizita următoarele bloguri, unde au apărut sau vor apărea recenzii în zilele următoare: Anca și cărțile, Cărțile mele și alți demoni, Analogii-Antologii, Biblioteca lui Liviu!