sâmbătă, 10 februarie 2024

Călărețul dragonilor (Călărețul dragonilor, #1), de Cornelia Funke - Recenzie

Editura: RAO
Rating: ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
Număr de pagini: 480
Anul apariției: 2022
Traducere: Alexandra Mihăilescu

Cornelia Funke este cea mai cunoscută autoare de cărți pentru copii din Germania. A studiat pedagogia și a lucrat multă vreme ca ilustratoare pentru cărți de copii. Astăzi, scrie scenarii de film și cărți frumoase pe care și le ilustrează de multe ori singură. „Am scris Călărețul dragonilor tocmai pentru că asta mi-am dorit dintotdeauna, să pot să zbor călare pe un dragon. Și toată lumea știe că aventurile despre care scrii le și trăiești”, spune Cornelia Funke, autoarea cărții. 

🐉 CĂLARE PE UN DRAGON & MULTĂ FANTEZIE, ASEZONATĂ CU & MAI MULTĂ PRIETENIE 🐉

Călăreţul dragonilor este povestea unui tânăr dragon pe nume Lung, care porneşte la drum împreună cu un băiat şi o coboldă pentru a găsi locul de origine al tuturor dragonilor, deoarece ultimii dragoni de pe pământ sunt în căutarea unui adăpost din calea oamenilor. Eroii noştri vor trece prin nenumărate aventuri, vor fi urmăriţi de duşmani precum Mandragor-cel-de-Aur, care, spre deosebire de Lung, nu se hrăneşte cu razele lunii...
„- Da, sigur, ne bucurăm, mormăi ea. Acum pot și eu să povestesc peripețiile mele? Sau nu-i pasă chiar nimănui că era să sfârșesc împăiată?”
După ce am terminat această carte, n-am putut să mă rog decât ca prietenii de la editură să continue seria, pentru că this book healed my inner child și vă-rog-vă-implor nu lăsați seria baltă, deoarece am nevoie de mai mult. Cornelia Funke a scris o superbă carte, plină de aventuri efervescente, amuzantă și tare, tare interesantă, care ne introduce într-o lume magică, o lume plină de fantezie, dar care nu face rabat, totuși, de o oarecare parte de mister și tensiune. Chiar dacă nu aflăm prea multe despre dragoni, știm totuși că unul dintre personajele principale este întocmai un dragon - un dragon docil, un dragon prietenos care, dincolo de toate, se lasă călărit de o coboldă și, ulterior, de un băiețel și alte creaturi, în drumul său spre a descoperi ultimul tărâm al dragonilor: Hotarul Cerului. Cu toate acestea, în drumul său va avea de-a face cu un alt dragon pus pe șotii și va întâlni mulți, mulți dușmani, va fi nevoit să treacă prin diferite situații. Dar, ca în orice basm bun, totul e bine când se termină cu bine, nu-i așa?
„- Întreabă-l pe pitic unde găsești apă, creier de gânganie, șuieră Mandragor și îi întoarse spatele. Încet, cu pași măsurați, se îndreptă spre tapiseria pe care, țesut din mii de fire, era înfățișat dragonul. Mandragor se opri chiar în fața ei. Poate că s-au întors cu adevărat, murmură el. După atâția ani lungi. Aaah, știam eu că nu se pot ascunde o veșnicie. De oameni poate, dar nu și de mine.”
Intrând în „lumea reală”, prietenii noștri dragi descoperă că viața, uneori, este și despre greutăți. Ben, de fapt, este călărețul dragonului, un băiețel orfan pe care îl găsesc pe drum, și vor mai da și peste un homunculus ciudățel, numit Picior-de-Muscă de-a lungul cărții, iar Pucioasa este o coboldă, căreia cât este ziua de lungă i-ar plăcea să-și murdărească botul cu tot soiul de ciuperci. Niște prieteni improbabili, dar care ajung să depășească, împreună, toate greutățile. Ah, și să nu îl uităm pe profesorul de creaturi magice, Baldovin Wiesengrund, care are ocazia de a avea „întâlniri memorabile” cu cei pe care, cândva, îi studia. Eroii noștri vor fi spionați, vor trece prin tot felul de întâmplări care le pun nu doar prietenia la încercare, ci și spiritul aventurier. Dar, în cele din urmă, vor ieși învingători din toate, fiindcă asta-i cel mai important și așa ar trebui să se prezinte o carte care, dincolo de a fi una plină de fantezie și aventură, ne transmite un mesaj prețios: împreună, putem răzbi prin toate și nimic nu pare chiar atât de imposibil. Împreună, creștem în dimensiuni, suntem mai puternice - și atât timp cât rămânem loiali cauzelor, cu siguranță vor exista sorți de izbândă!
„- Trebuie să-i avertizez! murmură el. Trebuie să-i pun în gardă pe Lung și ceilalți. Dar cum? Și cine naiba i-a povestit lui Madragor-cel-de-Aur despre djinn?”
O lectură distractivă, o lectură care nici nu știu cum a trecut (deși are peste 450 de pagini și, de altfel, nici nu are ilustrații care „ar tăia” din scris), pentru că m-a prins și m-a ținut acolo, lângă prietenii mei dragi. Chiar este dinamică, se întâmplă foarte, foarte multe, dar ideea în sine este că, pe lângă faptul că te interesează prin ce vor mai trece, cel mai mult te bucură sentimentul pe care îl resimți citind - ca adult - o astfel de carte. Nu știu, mi-a fost tare dor să citesc ceva pentru copii, o lectură care să-mi ofere acea stare specială, liniștită, care să mă rupă puțin din haosul zilnic, din dinamica aceasta socială, cu termene limită și sarcini și alte cele. Care să mă scoată din rutină! Care să mă vindece de „a fi adult”! Da, tare mi-a plăcut și nu pot s-o recomand destul, pentru că sunt destul de sigur că, orice altă carte pentru copii pe care aș citi-o, poate același efect l-ar avea asupra mea. Dar, în Călărețul dragonilor, a fost vorba și despre personajele frumos construite, care m-au făcut să zâmbesc, despre dialogurile amuzante și, în cele din urmă, despre profunzimea pe care Cornelia Funke a investit-o în personajele memorabile pe care le-a creat.
„Era sătulă de stânci și de nisip. O dureau ochii de la atâta gri, galben și maro. Voia să vadă copaci. Dorea să audă frunzele foșnind în bătaia vântului, nu tot greierii care îi spărgeau urechile. De două ori cedă Lung insistențelor Pucioasei și coborî la câte un indicator, și de fericare dată fusese alt drum decât cel pe care îl căutau. Ben tot încerca s-o convingă, îi vâra harta sub nas, dar nerăbdarea o înnebunise de tot.”
În sfârșit, cred că orice carte pentru copii are, de fapt, o valență pedagogică aparte, are potențialul de a insufla valori, atitudini, credințe. Iar cartea lui Cornelia Funke vorbește, înainte de toate, despre prietenie, despre solidaritate și despre faptul că, deși suntem diferiți, atât cât suntem uniți în aceeași cauză comună, cu siguranță n-avem cum să dăm greș. O aventură nebunească, dar și sensibilă (Ben, care încearcă să își găsească o familie). O aventură plină de mister, pe alocuri tensionată, cu personaje care mai de care, care transformă întreaga carte parcă într-un studiu de producție animată - șobolani care zboară, creaturi ciudate, duhuri, oameni din nisip... Ce mai, o adevărată efervescență! Chiar mi-a plăcut mult această aventură magică, această aventură dinamică și tare, tare frumoasă. Am citit cartea în mai multe reprize, deoarece îmi crea o stare mult prea plăcută pentru a o epuiza în doar 2-3 reprize de citit. Astfel, m-am putut bucura mult mai mult de ceea ce Cornelia Funke mi-a oferit: posibilitatea, chiar dacă temporară, de a mai fi încă mic, de a mă reîntoarce în anii copilăriei în care totul era atât de simplu... În care mă credeam stăpân peste toate și orice prilej putea fi, ușor, transformat într-o adevărată aventură! 

Acumulare, de David Duchovny - Recenzie

Editura: Curtea Veche
Colecția: Byblos
Rating: ⭐️⭐️⭐️
Număr de pagini: 144
Anul apariției: 2023
Traducere: Iulia Gorzo 

David Duchovny este un renumit scriitor, actor, regizor, cântăreț și compozitor de origine americană. Are o carieră în actorie care însumează mai bine de treizeci de ani de activitate, cu roluri marcante care l-au consacrat, cum ar fi detectivul Fox Mulder din Dosarele X sau scriitorul Hank Moody din serialul Californication, pentru care a și fost premiat cu două Globuri de Aur. Ca muzician, a lansat trei albume de studio: Hell or Highwater, Every Third Thought și Gestureland. După ce a terminat studiile la Princeton, apoi la Yale, a publicat cinci cărți și a ajuns în topul de bestsellere New York Times. Este cunoscut pentru stilul caustic, plin de umor negru. Acumulare este cea mai recentă apariție editorială și un bun exemplu pentru întreaga sa operă.

☾ SIMPTOME ACUTE DE TOT MAI MULT ÎN AFARA PROPRIEI MINȚI ☾

Atunci când obsesiile citadine și singurătatea apăsătoare își dau mâna, un newyorkez constată că mișcările îi sunt urmărite. În acest joc periculos de-a viața și de-a moartea, descoperim ce înseamnă izolarea extremă și care sunt consecințele unei pandemii, totul într-o frescă proaspătă a lumii în care trăim. David Duchovny scrie un roman cât o respirație, un thriller camusian în care personajul principal își caută sensul, însă mintea începe să îi joace feste. Pe măsură ce misterul se adâncește, asistăm la o călătorie spre sine în care micile momente iluminate ascund adevărate capcane.
„Ca să vezi! Unul dintre avantajele captivității - era din nou ca un copil, mirându-se că merge.”
Am să încerc să nu mă lungesc scriind despre experiența mea cu romanul (sau nuvela?) Acumulare, de David Duchovny, deoarece n-aș avea prea multe (de bine) de spus. În sfârșit, rezum prin a spune că a fost o poveste interesantă - un pic de suspans, niscaiva paranormal, o idee alegorică, toate frumos împachetate într-un roman care, în schimb, părea să-mi promită mai multe. Cu ce-am rămas după această lectură a fost ideea că mi-ar fi plăcut ca unele părți să fie mai extinse, mai bine valorificate, iar altele mai puțin detaliate și epuizate. Într-un fel, această carte pare să reitereze întocmai impactul pe care pandemia, cu tot ce a presupus aceasta, în special necesitatea izolării, l-a avut asupra oamenilor de rând, în asociere cu felul în care noi, oamenii actuali, avem tendința de a fi. Duchovny are un stil destul de interesant de a scrie, dar în romanul de față nu a dat lovitura, cel puțin pentru mine, și poate ar merge mai bine valorificat în cărți care abordează alte subiecte - și care se pot ridica, într-adevăr, la rangul de thriller (thriller tipic, vreau să spun), cu tot ce înseamnă acesta...
„(...) Ce însemnau pentru el denumirile din tabloul periodic, atomii, electronii, neutronii cu tot neamul lor, dacă nu ipostaze ale îngerilor, demonilor și zeilor, cu puteri înspăimântătoare, absolute, cosmice?”
Chiar dacă premisa a fost promițătoare, m-a cam pierdut pe la jumătatea drumului. Și chiar dacă lucrurile o iau la un moment dat destul de razna, mi s-a părut că păstrează același ton sec, aceeași dinamică greoaie, care cu greu ar putea fi numită „dinamică”, același registru oarecum „de la depărtare”, care m-a făcut să rămân puțin în afara tuturor întâmplărilor. Am încercat să-i ofer creditul meu, dar n-a făcut decât să mă dezamăgească și mai mult - în special cu acel final. Pe scurt, în carte este vorba despre un bărbat care încearcă să ia legătură cu o femeie (necunoscută) pe care a întâlnit-o anterior - dar asta pe timp de pandemie. Se mai întâmplă pe-acolo și niște chestii bizare, semnale luminoase, încercarea de a lua legătura cu fiica, însă, la un moment dat, lucrurile devin atât de haotice, cu un oarecare grad de inadecvare rațională, încât nici nu știi ce să mai crezi - lucrurile astea chiar se întâmplă sau sunt doar pură fantezie, o manifestare acută a unui declin cognitiv inevitabil? Recunosc, mă așteptam la mai multe, și aveam așteptări nejustificate - din prisma faptului că nu mai citisem nimic de la autor -, însă fundamentate de exegeza care face ca această carte să fie mai mult decât promițătoare.
„Stătea la prova, cu fața la tatăl lui, care-i demonstra cum se vâslește corect, nu doar cu brațele, ci aplecându-se cu tot corpul înainte și înapoi, folosindu-și picioarele și spinarea, lăsându-se în voia plăcerii animale a preciziei viguroase de metronom. Ca un vâslaș roman. Ca însuși Caron. Un om făcând valuri. Un om punând lucruri mari în mișcare. Așa voia să fie și el.”
Au fost niște fragmente amuzante, dar sunt sigur că această carte s-a vrut a fi mai amuzantă decât (nu) a fost. Dar m-a făcut confuz faptul că povestea a evoluat în ceva aproape de neînțeles, după cum am spus, ceva cu care nu am putut să țin ritmul, și întorsătura ciudată de la sfârșit m-a făcut să cred că autorul doar s-a grăbit să pună și ultimul punct acestei cărți, în speranța de a o termina cât mai rapid. Nu m-a convins, din păcate, de unde și cele 3 steluțe pe care i le-am dat. Sunt sigur că ar fi avut potențialul de a fi dusă într-o direcție mult mai „de succes”, dar cine sunt eu să știu, de fapt, ce-a vrut autorul cu adevărat să transmită? Eu doar am încercat să mă bucur de o lectură bună (n-a fost să fie), de un thriller care să-mi fi creat tot felul de stări (n-a fost să fie) - dar asta nu înseamnă că, de fapt, această carte nu are potențialul de a fi înțeleasă diferit - poate chiar cum trebuie - de către alți cititori. Dar, pentru mine, Acumulare a fost o lectură care foarte ușor ar putea trece drept neimportantă, pe care o voi fi lăsat deoparte și la care nu mă voi mai întoarce vreodată.
„Erau nenumărate minunății, mari și mici - unui pește îi înmuguriră picioare, un dinozaur se micșoră până se făcu pasăre și o maimuță se transformă în om. Evoluția istoriei era infinită, la fel ca întrebările și răspunsurile, la fel ca hârtiile peste hârtii care se răsuceau și se uneau sub el, simboluri și simptome îngemănate în feluri imposibile, ca un coral viu al conspirației eterne, mereu în schimbare.”
Partea bună la această carte este că am citit-o dintr-un singur foc, într-o singură repriză. Da, m-a prins la început, dar pe parcurs m-a obosit atât de tare încât pur și simplu am vrut să nu mai prelungesc agonia și să o citesc într-o singură repriză, ceea ce am și făcut. Au fost unele lucruri care parcă au reușit să mai adauge puțină dinamică acțiunii, poate un oarecare mister conturat pe alocuri. Dar, în rest, nimic mai mult. Povestea este scrisă inteligent, iar personajul principal chiar mi s-a părut interesant, mai ales din privința faptului că multe dintre cele pe care le-a spus & făcut au asociere în lumea reală. La o adică, cu toții am gândit anumite lucruri privitoare la pandemie, nu? Însă, în cele din urmă, m-am gândit dacă într-adevăr a meritat să investesc timp în această carte - și-am ajuns la concluzia că da, poate chiar a meritat, pentru că 1) nu a fost vorba despre prea mult timp (este o carte care se citește rapid) și 2) a fost primul meu contact cu un alt autor, și-mi place mereu să descopăr autori noi. Dar este foarte posibil ca acest prim contact să fi fost și ultimul, din păcate. Nu știu, am să văd dacă vor mai apărea și alte cărți de David Duchovny și dacă, în cele din urmă, le voi da o șansă.

Focul viu, de Stephen King - Recenzie

Editura: Nemira
Colecția: Armada
Rating: ⭐️⭐️⭐️⭐️
Număr de pagini: 528
Anul apariției: 2023
Traducere: Cătălina Stanislav

Stephen King este autorul-fenomen a peste 60 de cărți, devenite bestsellere internaționale. Printre cele mai recente titluri ale sale se numără Holly (Armada, 2023), Fairy Tale (Un basm, Armada, 2022), If It Bleeds (Un strop de sânge, Armada, 2022), Billy Summers (Armada, 2021), Later (Mai târziu, Armada, 2021), The Institute (Institutul, Armada, 2020), The Outsider (Străinul, Armada, 2019), Sleeping Beauties, scrisă împreună cu fiul său, Owen King (Frumoasele adormite, Armada, 2018), și seria BILL HODGES: Mr. Mercedes (Armada, 2023), premiat cu Edgar Award for Best Novel, continuată cu Finders Keepers (Ce-am găsit al meu să fie, Armada, 2024) și End of Watch (Mort la datorie, Armada, 2024). Romanul său 11/22/63 (J.F.K. 22.11.63, Armada, 2020) a fost inclus în top 10 cele mai importante cărți ale anului 2011 de publicația The New York Times Book Review și a câștigat Los Angeles Times Book Prize. Cărțile sale cult – seria THE DARK TOWER (TURNUL ÎNTUNECAT, Nemira, 2019), romanele It (Nemira, 2018), Pet Sematary (Cimitirul animalelor, Armada, 2019) și Doctor Sleep (Armada, 2019) – au stat la baza unor ecranizări celebre, iar It este astăzi filmul horror cu cel mai mare succes de casă din toate timpurile. Stephen King a primit PEN America Literary Service Award (2018), National Medal of Arts (2014) și National Book Foundation Medal for Distinguished Contribution to American Letters (2003). Trăiește în Bangor, Maine, împreună cu soția lui, scriitoarea Tabitha King.

🔥 POȚI SĂ APRINZI FOCURI, DRAGA MEA. EȘTI O BRICHETĂ ZIPPO URIAȘĂ. 🔥

Ca să câștige niște bani în plus în timpul studenției, Andy McGee și Vicky Tomlinson s-au oferit ca subiecți voluntari pentru un experiment orchestrat de o organizație guvernamentală sub acoperire, cunoscută sub numele de Atelierul. Dar efectul a constat în trezirea în cei doi tineri a unor abilități metapsihice latente excepționale, care s-au manifestat într-o manieră și mai înfricoșătoare atunci când s-au îndrăgostit și au avut un copil împreună. Fiica lor, Charlie, a fost înzestrată la naștere cu cea mai incontrolabilă și mai ieșită din comun putere văzută vreodată – pirochinezia, abilitatea de a crea foc cu puterea minții. Acum, agenții nemiloși ai Atelierului sunt pe urmele acestei anomalii genetice neprevăzute și încearcă să o captureze în scopuri diabolice. Ceea ce agenții nu iau în calcul este că satisfacția răzbunării este atractivă până și pentru un copil.
„(...) în bucătărie, când era mică... dar durea prea tare să se gândească la asta. Era Ceva Rău pentru că, atunci când îi dădeai drumul, se ducea... peste tot. Și asta era înfricoșător.”
Un alt roman marca Stephen King pe care pur și simplu l-am devorat, și n-am mai putut să-l las din mână. Poate, de fapt, este unul dintre cele mai dinamice, scrise de Stephen King, dintre cele pe care le-am citit până acum. Nu-i cel mai bun, asta-i clar, fiindcă cel mai bun rămâne, în continuare, Culoarul morții (dacă vă interesează recenzia, o găsiți AICI), motiv pentru care am și dat 4 steluțe acestui volum, și nu 5 - da, voi avea întotdeauna etalon când vine vorba de rating-urile date cărților scrise de Stephen King. Cu toate acestea, nici volumul de față nu este de lepădat, întrucât ne introduce într-o lume fascinantă, o lume a copiilor cu abilități speciale - poate o temă folosită des de către King - care sunt nevoiți să lupte, în circumstanțe neașteptate, pentru a scăpa cu viață. Și care lasă în urmă teroare, în special ca urmare a faptului că nici ei, de altfel, nu își pot stăpâni „puterile” în totalitate. Într-o cursă contracronometru pentru supraviețuire, Charlie și tatăl ei, Andy, se văd nevoiți să fugă de o așa-zisă organizație guvernamentală care, altfel, le-ar folosi puterile în scopuri dintre cele mai diabolice. Ni se povestește întocmai această aventură de supraviețuire, în care moartea ar putea fi ceva de o simplă secundă, iar un singur pas greșit i-ar putea regăsi în mâinile celor care se află pe urmele lor.
„Rainbird a ieșit din cameră. În acea noapte s-a gândit la fata care se presupune că putea aprinde focuri. S-a gândit foarte mult la ea. S-a întrebat unde era, ce se ascundea în mintea ei, ce visa. Se gândea cu afecțiune la ea, foarte protector. În momentul în care a adormit, la puțin peste 6 dimineața, era convins: fata avea să fie a lui.”
Cu toate acestea, cei de la Atelierul nu au prevăzut faptul că se vor fi antrenat într-un „joc” în care sunt la fel de predispuși riscului precum Charlie și tatăl ei. În această carte, răzbunarea este cuvântul de ordine, iar Charlie, deși are o vârstă fragedă, nu se va da deoparte pentru a-și proteja tatăl și pentru a-și răzbuna mama ucisă de către cei de la Atelier. Nup! Iar răzbunarea capătă forme tot mai necunoscute, și, în această privință, îmi dau încă o dată seama că la Stephen King „horror-ul” nu este neapărat despre figuri urâte, despre stafii, fantome și alte creaturi (deși este și despre asta), ci despre om, despre întunericul pe care acesta îl poartă în suflet și care antrenează idealuri dintre cele mai patologice. Care antrenează violență și capacitatea de a face absolut orice pentru a-și atinge visurile. Regăsiți într-o astfel de ipostază, Charlie și Andy vor face, de asemenea, tot ce le stă în putință pentru a scăpa cu viață din această cursă contracronometru, în care miza este viața însăși. Agenții nemiloși ai Atelierului sunt hotărâți să pună mâna pe Charlie, considerată „o anomalie genetică”, căreia i-au fost perpetuate, ereditar, puterile speciale: pirochinezia, în acest caz, adică abilitatea de a da foc lucrurilor (poate și oamenilor) doar cu puterea minții. Iar cei de la Atelier știu că s-ar putea folosi de această abilitate pentru a-și atinge țelurile.
„(...) Ce avea să se întâmple dacă făcea 12 ani și intra în perioada adolescenței? Poate că nimic. Poate că multe. A zis că nu-și va mai folosi puterea, dar dacă era forțată să o facă? Dacă începea să o facă în mod spontan? Dacă începea să aprindă focuri în somn, ca parte din pubertatea ei bizară, un corespondent înflăcărat al emisiei seminale nocturne pe care o experimentează majoritatea băieților adolescenți?”
Focul viu a fost un roman care m-a ținut acolo, care m-a prins încă de la primele pagini și pe care cred că l-am citit doar în câteva reprize, bucurându-mă de stilul dinamic, de acțiunea rapidă - de fapt, la un moment dat chiar a reușit să capete proporțiile unui film de acțiune, în care se întâmplau atât de multe încât îmi era destul de greu să țin pasul. Dar m-am lăsat învăluit de atmosferă, de tensiunea crescândă, și am fost martorul unei povești care a culminat în proporții colosale - bineînțeles, în cartea aceasta fiecare își primește ceea ce merită, ceea ce i-a fost scris parcă încă de la început, fiindcă Stephen King știe că, doar așa, are să poată închide universul literar. Dincolo de componenta fictivă a cărții, mai înspăimântător este faptul că, aparent, astfel de lucruri cică s-ar fi întâmplat, și au existat de-a lungul timpului proiecte ultra secrete care prevedeau „găsirea” oamenilor proclamați cu puteri ieșite din comun. Bineînțeles, puteri care ulterior urmau să fie folosite în direcții dintre cele mai puțin știute, dar cu siguranță nu în totalitate ortodoxe. În foarte multe romane de-a lui Stephen King am observat tendința aceasta de a reitera figuri umane, iar personajele sale devin relevante în consolidarea unei anumite tipologii, unei anumite personalități. Deci, dincolo de acțiunea care îmi place, Stephen King îmi câștigă simpatia și prin personajele complexe, alcătuite din lumini și umbre, pe care le creează.
„Așa că s-a gândit la toate și, într-un final, a ajuns la o decizie dureroasă.”
Cam atât voi spune despre această carte, pentru că nu are sens să-nșir și altele. Cred că v-ar plăcea, deoarece are cam tot ce-i trebuie pentru a fi o lectură de succes: este captivant, are tensiune, mister, este dinamic și merge foarte, foarte rapid. Evident, și personajele însuflețesc lectura, iar ideile abordate sunt, ca întotdeauna, extrem de bine dezvoltate de-a lungul cărții. Din ce în ce mai mult începe să îmi placă Stephen King, iar dacă mi-ar fi spus cineva acum 3-4 ani că o să-mi placă Stephen King cândva, probabil l-aș fi privit suspicios: nu-mi plăcea Stephen King nici să mă obligi să-mi placă, dar uite cum s-au schimbat lucrurile - și gusturile -, ajungând în stadiul în care mă dau în vânt după cărțile scrise de dumnealui. Probabil plecam în lectură cu păreri preconcepute, mă enerva să tot aud că e marele-maestru-al-geniului-horror, când în cărțile pe care le citisem nu prea avusesem parte de dovezi ale acestui titlu. Dar, ulterior, mi-am dat seama că horror-ul este și despre altceva, după cum am menționat și mai sus. Și-au ajuns să-mi placă ale sale romane, iar în momentul de față număr ceva lecturi marca Stephen King în experiența mea literară! Chiar sunt curios, vouă vă place cum scrie Stephen King? Dacă da, care este romanul favorit scris de dumnealui? Să aveți doar lecturi frumoase și cu spor!

Alte recenzii ale cărților scrise de Stephen King, apărute și pe blog: 

A opta viață (Pentru Brilka), de Nino Haratischwili - Recenzie

Editura: Trei
Rating: ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
Număr de pagini: 912
Anul apariției: 2023
Traducere: Laura Karsch

Nino Haratischwili s-a născut la Tbilisi în 1983, iar în prezent este un nume consacrat în literatura, dramaturgia și regia de teatru europeană. Primul său roman, Juja (2010) a fost distins cu premiul de debut Buddenbrooks Lübeck, care a fost urmat de numeroase nominalizări și premii pentru Mein sanfter Zwilling (2011). Romanul-fenomen A opta viață (Pentru Brilka), apărut în 2014, a fost tradus în peste 25 de limbi și a devenit un bestseller la nivel mondial. A fost nominalizat la Europese Literatuurprijs (2018) și la International Booker Prize (2020) și a fost distins cu Warwick Prize for Women in Translation (2020). Cel mai recent roman al său, The Lack of Light (2022) a fost primit cu entuziasm de public și de critici.

🌟ROMAN NOMINALIZAT LA EUROPESE LITERATUURPRIJS (2018), LA INTERNATIONAL BOOKER PRIZE (2020) ȘI LAUREAT AL WARWICK PRIZE FOR WOMEN IN TRANSLATION (2020) 🌟

O saga monumentală care combină magia din Un veac de singurătate, intensitatea din Casa spiritelor și măreția din Anna Karenina! O saga de familie care începe cu Revoluția Rusă și continuă pe parcursul unui secol, cu războaie, pierderi, iubiri și doruri, fantome, bucurii, masacre, tragedii. Și o anume ciocolată caldă. La începutul secolului al XX-lea, la marginea imperiului rus, familia unui maître chocolatier prosperă. Datorează succesul unei rețete delicioase de ciocolată, transmisă în generații cu mare solemnitate și prudență, căci este o rețetă de extaz care poartă un gust foarte amar.... Georgia, 1917. Stasia, fiica stilatului maître chocolatier, visează să devină dansatoare la Opera din Paris, dar la 17 ani se îndrăgostește de Simon Jaschi, ofițer al Armatei Albe. Revoluția care izbucnește în octombrie îi obligă pe îndrăgostiți să se căsătorească în grabă. Germania, 2006. Strănepoata Stasiei, Niza, locuiește de mulți ani la Berlin și fuge de trecutul dureros al familiei sale. Când Brilka, nepoata ei de 12 ani, fuge în timpul unei călătorii în Europa, Niza trebuie să o găsească și să o ducă acasă. În această călătorie, ea decide să înfrunte trecutul și să scrie istoria ultimelor șase generații – atât pentru ea, cât și pentru Brilka.
„Atunci am știut că fantomele au venit la mine și că e bine să-ți scriu poveștile lor. Ale noastre. Ale tale. Ale mele și ale tuturor oamenilor care s-au înscris, cu viețile lor, în viețile noastre. Deodată am știut de ce fac acest lucru și că e bine să-l fac. Am știut că îndeplinesc o misiune, cea a unui topor care despică timpul, pentru tine. Brusc. Toate îndoielile mele au dispărut. 
Am înțeles că vor veni toate la un moment dat, toate fantomele care nu și-au încheiat povestea, și că se vor apleca deasupra cuvintelor mele. Și am pufnit în râs. Da, am râs. M-am gândit la tine. Mi-a fost insuportabil de dor de tine, dar am simțit ușurare, da, asta am simțit.”
Pentru mine, A opta viață (Pentru Brilka) va fi, probabil, romanul anului 2024, dar și unul dintre cele mai bune citite vreodată. Oricât aș încerca, cred că nu-mi vor fi de folos cuvintele, așadar nu va fi relevantă această recenzie, pentru a surprinde, întocmai cum aș vrea, măreția & puterea & grandoarea & superbitatea acestui volum. Nu, pur și simplu nu! Iar acest lucru mă frustrează, în măsura în care îmi dă încă o dată certitudinea faptului că unele cărți, oricât de mult ți-ar fi plăcut, nu pot fi descrise în cuvinte. Efectiv, cred că totul ar păli - ideea de a teoretiza, defini, explica - în fața lecturii propriu-zise a acestei cărți. Pentru că romanul scris de Nino Haratischwili este o capodoperă, este un monument literar - și ce poți face în fața unei măreții de artă, altceva decât să o privești, să o admiri, să te bucuri de splendoarea ei? Să pleci, după, cu sentimentul că iubești frumosul și te bucuri că în lumea aceasta, asta cum ni se înfățișează, există frumos. Există lumină. Există suflet. Există viață. Iar Nino Haratischwili ni le pune pe toate pe tavă, ni le livrează într-o superbă formă estetică - romanul ei, un roman care va rămâne mult, mult timp în sufletul meu, și care mi-a oferit prilejul de a descoperi luni inimaginabile, altfel inaccesibile, să descopăr detalii istorice despre care habar n-aveam, să mă împrietenesc cu personajele, să le fiu alături, să le simt durerile & tragediile & conflictele & emoțiile & trăirile. Repetându-mă, pentru mine romanul lui Nino Haratischwili a fost o capodoperă, a avut anvergura unei cărți cum n-am mai citit, poate, vreodată. Și nu fac referire doar la numărul de pagini (este cea mai lungă carte pe care am citit-o vreodată), ci la tot ce m-a făcut să simt. Tot ce m-a făcut să trăiesc!
„Maica Rusie decisese, cu o înțelepciune realmente impresionantă, Brilka, să o încurajeze permanent pe mezina ei obraznică și cam zvăpăiată, Georgia, în toate slăbiciunile ei și să le proclame drept calități, până când fiicei a început să-i placă rolul și a crezut că și-a păcălit mama, că s-a eliberat de sub influența ei, trecând însă cu vederea în ce măsură - în aspirația ei de a fi iubită și lăudată de mama - se prostitua pentru iubirea ei.”
O incredibilă saga de familie care se întinde pe mai bine de un secol și care ne spune povestea mai multor femei, în general, din familia Jaschi, fiecare femei datorându-și prezentul celei care a fost înaintea ei. Pe linie ereditară, cunoaștem tragedia acestei familii, dar și bucuria, speranța și ascensiunea, cunoaștem dragostea, iubirea, cunoaștem fericirea și împlinirea, dar și violența, moartea, hazardul. Pe fundalul premergător și actual al Uniunii Sovietice, în așa-zisul „secol roșu”, personajele noastre încearcă să își ducă viața, dar deseori destinele le sunt deja prescrise încă dinainte de a se fi născut. În rând, parcă, fiecare încearcă să lupte cu propriii demoni, să rezolve misterul propriei vieți, să răspundă la întrebări care, mai degrabă, nu și-ar fi găsit răspuns, să găsească „o cale” pe care să o păstreze. Deosebit de complex, extrem de bine scris, cu o voce literară autentică și plină de forță, acest roman are valențele unui document istoric viabil, care te învață și îți oferă informații prețioase privitoare la acea perioadă a istoriei scrisă parcă doar din perspectiva „câștigătorului”! La sfârșit, nu doar că m-am regăsit mult mai informat, ci și mult mai ancorat în istoria țărilor respective - care, bizar sau nu, atât de bine s-ar putea asemăna cu dinamica socială anterioară a țării noastre. Un roman complex, foarte complex, deosebit de dens, dar care parcă n-ai vrea să se mai termine, fiindcă îți creează un sentiment așa frumos când îl citești, încât ai vrea ca acesta să te îmbrățișeze ori de câte ori iei o carte în mână...
„Stasia a ieșit în aerul dimineții: răcoros și umed, violet și verde-mlaștină. Nimic nu dăinuia, nimic nu era mai puternic decât ecoul, nu exista nimic care să nu ți se scurgă printre degete, care să nu se ofilească. Ea își așezate noapte de noapte visele sub pernă, cu speranța unui miracol, dar miracolul nu se produsese (...).
Stătea așa, într-o cămașă de noapte ponosită, cu picioarele goale în cizme de cauciuc jegoase, și privea zorile care se revărsau peste pământ. Zorile erau infinit de frumoase, dureros de frumoase. Dar oamenii care s-ar fi putut îmbăta de toată această frumusețe erau răniți, incapabili să se contopească și ei cu priveliștea, blestemați să rămână veșnic niște observatori.”
Încă o dată, sunt de părere că n-aș putea explica acest roman, nu i-aș putea face o cronică avizată, fiindcă pur și simplu doresc să surprind - în special - cum m-a făcut pe mine să mă simt lecturarea acestei cărți. Așadar, nicidecum n-aș pomeni despre acțiune, despre dinamică și toate cele. Nu cred că este spre interesul nimănui. Fiindcă, în cele din urmă, orice aș spune nu are relevanță, deoarece acest roman doar trebuie citit și iubit ca atare - fiindcă, tind să cred, nu cred că există cititor pasionat care să aleagă acest roman și care, la sfârșit, să nu fie încercat de acel sentiment al mulțumirii, acel sentiment satisfăcător care-i spune că da-ai-făcut-alegerea-potrivită-cu-această-carte. Deși are mai bine de nouă sute de pagini, vă spun cu mâna pe inimă că nu m-am simțit o secundă solicitat, nicio secundă nu am vrut să-l las baltă. Nu. Deși sunt fan al acțiunii alerte, la romanul lui Nino Haratischwili am apreciat mai ales modul în care a fost scris, puterea cuvintelor, frumusețea, expresivitatea acestora. Aș spune că avem un roman-poezie, chiar dacă Nino Haratischwili nu apelează la efervescențe stilistice prea mari. Pentru ea, cuvintele pulsează de viață, dialogurile capătă valență nemuritoare, iar micile fragmente poetice, profunde, citatele de suflet inserate - transformă lectura într-o adevărată operă de artă. Ceea ce, de fapt, și este.
„(...) dacă fantomelor li s-ar fi îngăduit să-și cânte cântecele până la capăt și dacă foamea n-ar fi fost mai puternică decât iubirea. Da, atunci totul ar fi fost mai bine, totul ar fi fost așa cum îți dorești să fie când vii pe lume: părinți iubitori, o țară liberă, fără Brejnev - și Lou Reed pentru toată lumea.”
A opta viață (Pentru Brilka) este romanul-monument-capodoperă pe care nu-l poți uita. Nu vrei să-l uiți. Este romanul care setează standarde, care ridică etaloane. Care spune povești de viață și care abundă de viață. Un roman viu, un roman-document, un roman-al-romanelor, care capătă și valență de realism magic, prin „ciocolata” care devine un fel de „suprapersonaj”, a cărei rețetă se transmite din generație și în generație și care, poate fix în momentele cheie, apare în roman. Apare pentru a cuceri, pentru a oferi răspunsuri, pentru a apropia oameni, pentru a-i dezbina. Pentru a pune întrebări. Ca o voce care pare să prezică anumite situații, ciocolata, cu gustul ei amărui, dar de o dulceață aparte, ajunge să devină epicentrul acestei cărți - ciocolata care va defini multe, multe destine. Personajele, nici nu mai este nevoie să zic, sunt deosebit de complexe, alcătuite din lumini și umbre. Fiecare cu tragediile și conflictele ei, fiecare cu demonii și visurile sale. Un carusel de emoții m-a încercat în timp ce citeam, și am vrut să aflu tot ce s-a întâmplat cu fiecare. Iar Nino Haratischwili nu compromite această dorință a cititorului - în cartea sa, fiecare personaj are un început și un sfârșit. Iar Brilka, cea din urmă, Brilka, stă la rând pentru a-și scrie povestea-confesiune, pregătindu-se pentru cea de-a opta viață... O viață care, mai mult sau mai puțin, îi este deja așezată și definită de toți cei & toate cele care i-au fost înainte... În vârful pomului stau fructele care-și trag dulceața din rădăcinile îngropate în pământ. Nino Haratischwili a scris o adevărată capodoperă! Un roman nemuritor!

vineri, 9 februarie 2024

Fără vârstă. Cum să înaintezi în vârstă fără să îmbătrânești, de Andrew Steele - Recenzie

Editura: Publica
Rating: ⭐️⭐️⭐️⭐️
Număr de pagini: 464
Anul apariției: 2022
Traducere: Ianina Marinescu

Andrew Steele a obţinut un doctorat în Fizică la Universitatea Oxford, apoi a decis că îmbătrânirea este cea mai mare provocare știinţifică a vremurilor noastre și și-a schimbat domeniul de activitate, alegând biologia informatică. A lucrat la Institutul Francis Crick, unde s-a folosit de inteligenţa artificială pentru a decoda ADN-ul și pentru a prevedea, pe baza fișelor medicale ale pacienţilor, apariţia unui infarct. În prezent locuiește la Londra și se ocupă de popularizare știinţifică în formă scrisă și audiovizuală. A apărut la BBC și la Discovery.

🧬NE STĂ SCRIS ÎN GENE SĂ O LUĂM LA VALE. ȘI CU GENELE NU TE PUI DECÂT DACĂ EȘTI JENNIFER DOUDNA SAU EMMANUELLE CHARPENTIER🧬

O poveste impresionantă, scrisă de un cercetător tânăr și pasionat, care te poartă dincolo de frontierele știinţei îmbătrânirii, dezvăluind cât suntem de aproape de uluitoarea prelungire a vieţii, care să fie marcată de o enormă îmbunătăţire în ultimii săi ani. Îmbătrânirea – nu cancerul sau afecţiunile cardiace – este adevărata cauză a majorităţii deceselor și a suferinţei umane. Acceptăm ca inevitabil faptul că, pe măsură ce înaintăm în vârstă, corpul și mintea noastră încep să se deterioreze și că e din ce în ce mai probabil să fim doborâţi de demenţă sau de tot felul de boli, fără să ne întrebăm vreodată dacă îmbătrânirea este cu adevărat necesară. Biologii, pe de altă parte, își pun această întrebare de ani întregi. Până la urmă, există ţestoase și salamandre al căror risc de deces este același, indiferent de vârsta pe care o au. Oare ar putea oamenii, cu ajutorul știinţei, să găsească o cale de a îmbătrâni fără să se șubrezească, adică să beneficieze de fenomenul care se cheamă „nemurire biologică”? În Fără vârstă, autorul ne invită într-o călătorie prin laboratoarele în care oamenii de știinţă studiază fiecare sistem organic ce intră în declin odată cu vârsta – ADN-ul, mitocondriile, celulele stem, sistemul imunitar – și creează terapii care să inverseze această tendinţă. Cu claritate și pasiune, Steele scoate la lumină o revoluţie despre care nu se știe mare lucru și care a început deja.
„Acesta este motivul fundamental al existenței procesului de îmbătrânire - incapacitatea evoluției de a menține în formă animalele vârstnice, întrucât e mai puțin probabil ca ele să aibă urmași. Să nu uităm că toate acestea sunt în continuare posibile fără a invoca procesul propriu-zis de îmbătrânire - animalele mai vârstnice sunt mai puține doar din cauza mortalității extrinseci.”
Tare dor mi-a fost de o carte marca Editura Publica, Co-Lecția de Știință, fiindcă întotdeauna aceste cărți vor avea un loc special pe rafturile bibliotecii mele. După cum bine știți, eu nu prea citesc non-ficțiune, iar dacă o fac, de obicei optez pentru cărții din domeniul științific. Tare mult am vrut să citesc și cartea lui Andrew Steele, deoarece știam că voi avea de-a face cu ceva, sincer să fiu, relativ nou - biogerontologia, știința care se ocupă cu studiul procesului de îmbătrânire (cu tot ce presupune acesta, în toată complexitatea sa) și, în același timp, cu studiul a ceea ce ar putea fi potențial făcut pentru a interveni în dinamica acestui proces. Nu auzisem de biogerontologie până acum, fiindcă este vorba despre un domeniu relativ nou, și din știință, de fapt, poate fi divergentă o gamă deosebit de variată de alte „subștiințe” și „subdomenii”. Dar, dincolo de posibilitatea teoretică, multe științe se fundamentează, în esență, doar pe lucruri care, izolat, ar funcționa. După cum bine știm, organismul este un tot unitar complex, în care totul lucrează în sinergie - și nu izolat - pentru a susține, în cele din urmă, viața, cu toate funcțiile & complexitățile & ascunzișurile sale, încă nedescoperite și neteoretizate. Iar viața, așa cum o știm, are propria-i evoluție, deseori dictată de noi înșine, dar uneori și datorată hazardului - putem da noi piept, cu brio, acestui proces „vechi de când lumea?” Oare putem?
„Cercetările moderne în domeniul îmbătrânirii sunt denumite adesea biogerontologie, subdomeniul biologic al gerontologiei care se ocupă de toate, de la asistența medicală a celor în vârstă la aspectele sociale ale îmbătrânirii. Ar fi imprudent să alegem o dată precisă pentru debutul unui domeniu științific, dar apariția biogerontologiei ca disciplină distinctă și dimensiuni considerabile a avut loc probabil în anii 1990, șocant de recent pentru un domeniu care se ocupă de fenomenul cel mai important și aproape universal ce afectează ființele vii.”
Pe scurt, dincolo de faptul că în cartea sa Andrew Steele ne prezintă ce-aduce cu sine îmbătrânirea și înaintarea în vârstă, lucruri absolut firești, de la schimbări biochimice, până la schimbări morfologice, anatomice și fiziologice, el ne prezintă ce-ar putea fi făcut - fie la nivel teoretic, fie deja chiar pus în practică - pentru a opri aceste procese. Aceste schimbări. Într-adevăr, îmbătrânirea vine la pachet cu foarte multe - de la riscul crescut de afecțiuni și neurodegenerescență, cu risc crescut de declin cognitiv, până la șubrezirea anumitor funcții fiziologice, cum ar fi auzul. Iar totul se fundamentează, în cele din urmă, pe faptul că celulele o cam iau razna, că-s obosite și ele, și se-ntâmplă acolo niște schimbări biochimice care se concretizează în ceea ce, în esență, aduce îmbătrânirea cu sine. Dar, de fapt, oare am putea opri aceste schimbări? Le-am putea reprograma? Am putea interveni asupra „dinamicii” firești a vieții? Teoretic, bineînțeles că se poate. Până la urmă, există deja capacitatea de a modifica gene și de a insera fragmente de cod genetic pentru a preveni și chiar trata anumite boli altfel incurabile. Vorbim despre ADN, care este una dintre cele mai mici molecule din organism - păi, dacă am ajuns în acest punct, ce-ar face imposibil să lucrăm pe „structuri” și „molecule” mai mari? Ce anume? Păi, în esență, lucrurile sunt mult mai complicate decât (nu) ar părea. 
„Este dificil să identificăm motivele exacte pentru care cercetările despre îmbătrânire au rămas atâta vreme marginale în biologice. Scepticismul preexistent, conform căruia îmbătrânirea este prea complicată pentru a fi studiată serios, consolidat de o înțelegere evoluționistă a îmbătrânirii care presupunea că aceasta implică un număr aproape infinit de procese care contribuie la apariția ei au avut, desigur, rolul lor.”
De obicei, încerc să fiu cât mai pretențios, mai sceptic, când vine vorba de cărți științifice, fiindcă mai știu și eu una, alta, așadar nu iau de bun cam tot ce citesc. Într-adevăr, au fost numeroase teorii interesante pe care Andrew Steele le-a prezentat, dar până vor fi ajuns a fi puse în practică (DACĂ vor ajunge vreodată), cred că va mai dura ceva timp, poate prea mult timp pentru „a mă bucura” de toate acestea. Dar, în cele din urmă, nu despre mine-i vorba, ci despre generațiile care urmează generației-generației-generației etc. viitoare. Însă, cine știe ce se va mai fi întâmplat până atunci? Chiar mi-a plăcut cartea, sincer să fiu, și dincolo de teoriile care sunt prezente, abordările actuale în această direcție - da, pentru că chiar se desfășoară studii și observații clinice, experimente in vitro și altele -, cred că cel mai mult mi-a plăcut sfaturile pe care Steele le dă - astea mult mai practice, mult mai viabile - privitoare la cum să îmbătrânești frumos, cum să îmbătrânești cât mai sănătos și să reduci riscul de afecțiuni asociate etății. De fapt, cred că deseori înțelegem și diferit acest concept de „bătrânețe”: chiar dacă este vorba deseori și despre o degradare fizico-cognitivă, a îmbătrâni este și despre a fi, în sfârșit, rupt de dinamica hazardată, obositoare, grea, solicitantă, poate chiar greșită, a societății actuale. De ce-ai vrea să oprești acest proces când, în cele din urmă, cu toții „suntem datori cu o moarte”? 
„Chiar dacă performanțele anterioare nu sunt o garanție a viitoarelor succese, astfel de tendințe fac să pară plauzibil faptul că vom avea și cantități uriașe de date, și aparatura necesară pentru a le procesa în vederea creării unor modele detaliate ale biologiei umane. Ținând seama cât de departe am ajuns în ultimii 50 de ani, ar fi ridicol să credem că în următorii 50 nu va fi posibil să creăm acel tip de biologie a sistemelor de care avem nevoie pentru vindecarea îmbătrânirii.”
Or, nu este neapărat despre a opri procesul, pe cât este despre a încerca să se reducă afecțiunile asociate îmbătrânirii. Este subînțeles, există patologii clinice pentru care vârsta înaintată este principalul factor de risc și care, de fapt, sunt exclusiv întâlnite la persoanele în vârstă. Iar astfel de entități nu se datorează decât schimbărilor care au loc progresiv în organism, de natură biochimică în special, asociate înaintării în vârstă și proceselor care se declanșează odată cu acest proces. Nu voi trece prin teoriile pe care le prezintă Andrew Steele, fiindcă n-are sens, și v-aș lăsa pe voi să-i descoperiți ideile, să îi apreciați munca de cercetare. Recunosc, după ce am citit cartea am fost destul de interesat de acest subiect, astfel încât am ajuns să mă pierd vreo 2-3 zile citind articole de specialitate și încercând să-mi formez o părere mult mai clară, mult mai bine consolidată, privitoare la biogerontologie - această știință cu un potențial extraordinar, care abia își fundamentează pilonii. Și sunt sigur că biogerontologia nu este doar despre procesele îmbătrânirii, ci este despre un fel de „prevenție” sau „profilaxie” a îmbătrânirii. Promite multe, dar, cel puțin pentru o anumită perioadă (relativ lungă, am tendința de a crede), multe vor fi rămas la stadiul de teorie. Însă, cine știe ce ne rezervă viitorul...? Ah, da, știu eu: înaintarea în vârstă și, încet și sigur, îmbătrânirea. Cu tot ce aduce aceasta la pachet! În Fără vârstă. Cum să înaintezi în vârstă fără să îmbătrânești, Andrew Steele ne prezintă foarte bine ce presupune și această etapă firească a vieții.