joi, 8 februarie 2024

Întâlniri în vacanță, de Emily Henry - Recenzie

Editura: Litera
Colecția: Blue Moon
Rating: ⭐️⭐️⭐️⭐️
Număr de pagini: 368
Anul apariției: 2022
Traducere: Gabriela Ghircoiaș

Emily Henry este autoare de bestselleruri New York Times, printre care amintim Două cărți și o vacanță și Întâlniri în vacanță, Colțul de rai și Iubire ca la carte - toate apărute și la Editura Litera. Scrie povești despre dragoste și familie, pentru adolescenți și adulți deopotrivă. A studiat scrierea creativă la Hope College și New York Center for Art & Media Studies, iar acum își petrece majoritatea timpului în Cincinnati, Ohio, și în partea din statul Kentucky de la sud de metropolă. O găsiți pe Instagram cu numele @EmilyHenryWrites.
„«Suntem», îmi spun. «Suntem acasă».”
Sunt cei mai buni prieteni. Merg împreună în zece excursii de vară. Au o ultimă șansă de a se îndrăgosti. Poppy și Alex. Alex și Poppy. Nu au nimic în comun. Ea este un copil rebel. Are o poftă de călătorie nesățioasă; el preferă să stea acasă să citească. Dar încă din facultate sunt cei mai buni prieteni. În cea mai mare parte a anului, ei locuiesc departe unul de celălalt – ea este în New York City, iar el în micul lor oraș natal – dar în fiecare vară, timp de un deceniu, au avut împreună o săptămână glorioasă de vacanță. Până când au stricat totul. De doi ani nu au mai vorbit. Poppy are tot ce ar trebui să-și dorească, dar este blocată într-o rutină care o obosește. Când cineva întreabă când a fost cu adevărat fericită ultima dată, ea știe, fără îndoială, că a fost în acea călătorie nefastă, finală, cu Alex. Și așa, decide să-și convingă cel mai bun prieten să mai meargă într-o vacanță împreună. Acolo își pune sufletul pe masă. Și iubirea pentru el. Are o săptămână să rezolve totul. Dacă ea poate ocoli singurul mare adevăr care a stat întotdeauna în liniște în mijlocul relației lor aparent perfecte, ce ar putea merge prost?
„Plâng, pentru că sunt ușurată. Pentru că nu o să mă mai simt niciodată atât de singură ca în nopțile acelea lungi din copilărie. Atât timp cât îl am pe el, nu voi mai fi niciodată singură.”
După ce mi-am început recenzia în mod tipic - date tehnice privitoare la editură, număr de pagini, traducător, anul apariției -, mi-am zis să verific rating-ul, să-l pot adăuga, întrucât am citit această carte undeva pe la mijlocul anului trecut. De asemenea, înainte de a mă apuca de recenzie - scoatem cărțile de la naftalină, că-i cazul - am citit și descrierea despre parte, pentru a încerca să-mi amintesc, cât de cât, despre ce a fost vorba în carte. Da, probabil ați ghicit: nu-mi mai amintesc pur și simplu nimic, este un vid total în capul meu. După ce am citit descrierea, mi-am zis că mai mult de trei steluțe sigur nu i-am dat, cunoscându-mi și predilecțiile literare. Greșit! I-am dat patru, aparent, și mă-ntreb - pe bune, chiar mă-ntreb - pe ce anume am justificat eu acest rating mărișor. Oare să-mi fi plăcut atunci? Oare să-mi placă din nou, dacă o voi reciti (n-o să se întâmple vreodată asta!), oare a venit după o carte mult mai grea, mult mai solicitantă? Cine știe?! Tot ce știu, ei bine, este că probabil voi încerca să lungesc recenzia aceasta într-o cu totul altă direcție, alta decât cartea de față, fiindcă nu-mi amintesc nimic privitor la această lectură.
„Ne privim și atât. Nu există un aspect temeinic de care să mă agăț, nici un reper distinct al începutului sau sfârșitului acestui moment, nimic care să-l separe de alte milioane de momente ca el.”
Cred că mi-a plăcut poate datorită faptului că s-a citit rapid?! Treceam printr-o perioadă mai neplăcută și simțeam nevoia de ceva light, ceva care să nu mă solicite? Din câte văd, am făcut și trei semne în carte (sub forma paginilor îndoite), probabil unde am găsit citate sau fragmente care mi-au plăcut. Ulterior, după ce termin de scris aici, le voi fi inserat între paragrafele „recenziei”. Habar n-am. Are o premisă aparent interesantă, deci, ce-ar putea merge prost? Cred că nu m-a dezamăgit execuția (de fapt, „a dezamăgi” e mult spus, că asta implică faptul că aș fi avut „așteptări”, și n-am avut), pentru că dacă m-ar fi dezamăgit, sigur mai tăiam din rating. Deci, cred că totul a mers chiar OK, de fapt mai mult decât OK, la această lectură. Nu i-am dat cinci steluțe pentru că, în esență, am tendința de a nu da cinci steluțe pur și simplu pentru că nu mi-s fan al cărților romance & de dragoste. Dar poate merita, cine știe? Văd că e nebunie pe Goodreads cu cărțile scrise de Emily Henry. Nu-s fan al acestui gen, dar, recunosc, uneori merg și astfel de lecturi... Și merg chiar bine!
„Însă mă frige podul palmelor, dovada de netăgăduit că la un moment dat l-am vrut.”
Recitesc descrierea de pe coperta din spate și văd că acest volum, Întâlniri în vacanță, a avut și o componentă misterioasă. Ceva acolo s-a întâmplat între cei doi - Poppy și Alex -, și probabil au sfârșit, în cele din urmă, fiind împreună, că așa se pică la poveștile frumoase de dragoste, nu? Și avem și ceva dramă, și ceva emoții, și ceva dezvăluiri și tralalalala, tot tacâmul ăla arhicunoscut. Dar, aparent, încă mi-a plăcut, nu-i așa? Că i-am dat patru steluțe, și obișnuiesc să dau minimum trei, de obicei, asta din pur respect față de munca unui om, că la rândul meu știu ce-nseamnă scrisul și că nu e întocmai atât de ușor s-o faci. Scad sub trei în momentul în care îmi dau seama că a fost pur și simplu vorba despre obligațiuni contractuale de a mai scoate un volum înainte de nu știu ce termen, când e clar că, de fapt, probabil nici autorul n-a vrut să scoată cartea respectivă, dar în fața prevederilor unui contract nu poți decât să pălești. Deci, revenind, Poppy și Alex, Alex și Poppy, au făcut în cele din urmă un duo care m-a convins. Curios lucru, aș putea spune...
„Nu știam că viața obișnuită poate fi așa, ca o vacanță din care nu vrei să mai pleci.”
Probabil voi încheia aici, fiindcă doar am vrut să trec în revistă faptul că am citit și această carte, și faptul că, aparent, n-a fost chiar atât de rea pe cât sunt sigur că mă așteptam (și sunt sigur că am pătruns în această lectură cu gândul că mai mult de trei steluțe nu va vedea de la mine). După cum am spus, uneori merge să citești și astfel de cărți, mai ales dacă vin după lecturi mai solicitante, mai greu de digerat, care fac apel la anumite stări, la anumite trăiri. Nu că astfel de cărți nu ți-ar putea stârni emoții, trăiri, stări, dar cred că trebuie să ai o oarecare vârstă și o oarecare lipsă de experiență pentru a te putea lăsa convins de poveștile care, de cele mai multe ori, sfidează realitatea din jur. Probabil este o carte pe care o voi da cuiva, nici nu știu, fiindcă nu obișnuiesc să păstrez cărți de dragoste în bibliotecă, asta pentru că nu are cine să le citească, așadar ar sfârși acolo, printre altele, fără să mai fie atinse vreodată, și pentru că nu prea mai am spațiu pentru altele care, zic eu, mi-s mult mai dragi și pe care există o șansă, oricât de infimă, să le mai citesc - sau măcar răsfoiesc - în viitor!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu