luni, 8 iulie 2024

Arta de a lua cele mai bune decizii, de Shane Parrish - Recenzie

Editura: Litera
Colecție: Introspectiv
Rating: ⭐️⭐️⭐️⭐️
Număr de pagini: 256
Anul apariției: 2023
Traducere: Cristina Eremia

Arta de a lua cele mai bune decizii. Sfaturi practice pentru a gândi limpede în orice situație îți oferă instrumentele necesare pentru a recunoaște momentele care au potențialul de a-ți schimba traiectoria și de a-ți remodela felul în care navighezi în spațiul critic dintre stimul și răspuns. După cum arată Parrish, am putea să ne imaginăm că suntem protagoniștii în povestea vieții noastre, dar trista realitate este că majoritatea dintre noi funcționăm pe pilot automat. Comportamentele noastre implicite, cultivate de biologie, de evoluție și de cultură, sunt pregătite să preia controlul dacă nu intervenim. Prin povești, modele mentale și nu numai, Parrish oferă legătura lipsă dintre științele comportamentale și consecințele din viața reală. Rezultatul este un manual absolut necesar pentru optimizarea luării deciziilor, obținerea unui avantaj competitiv și trăirea unei vieți așa cum îți dorești.

💡CU TOȚII AVEM NEVOIE DE SFATURI PENTRU A EVOLUA, PENTRU A NE ATINGE POTENȚIALUL. IAR UNII SUNT SFĂTUITORI CHIAR DE CALITATE💡

În general, eu chiar nu-s cu cărțile de dezvoltare personală. Arta de a lua cele mai bune decizii. Sfaturi practice pentru a gândi limpede în orice situație este, în esență, o carte de dezvoltare personală. Probabil mereu m-am gândit la genul acesta aducând în lumină cărțile lui Osho, habar n-am, alea de-ți promit schimbarea vieții & că vei fi cu totul alt om după ce le citești & care-ți vor revoluționa viziunea asupra lumii. După părerea mea, fiecare om vine la pachet cu un istoric propriu, altfel spus cu o groază de variabile (diferite, poate care pe alocuri se intersectează și cu ale autorului), deci cu un mod diferit de a evolua, cu o dinamică diferită și cu multe altele diferite. A spune că aceleași principii pe care le ai tu se-aplică în viața oricărui om, mi se pare puțin deplasat. În schimb, atunci când vii cu exemple practice, când aduci în lumină și „partea practică” a lecțiilor tale, cred că-ți este mult mai ușor să-ți dai seama dacă, într-adevăr, ceea ce-ți transmite autorul - sfaturile sale, în esență - sunt ulterior aplicabile și în viața ta. Și chiar asta mi-a plăcut foarte multe și la Shane Parrish, de care nu mai auzisem înainte și pe care nu-l urmăresc, dar care chiar a reușit să-mi stârnească atenția & curiozitatea cu sfaturile sale... Destul de înțelepte și relativ universal valabile, oarecum. 

Am citit cartea aceasta deoarece chiar am vrut să văd ce are autorul de oferit, cum aș putea să integrez în viața mea sfaturile pe care le dă. Recunosc, ne despart ceva ani și experiența profesională, dar mi-a plăcut că, deși s-a raportat la situații concrete, tipice profesiei sale, a reușit să-și extindă expertiza și asupra a numeroase alte domenii - și, în esență, asupra omului în sine & psihologiei sale. Pe de altă parte, un alt lucru care mi-a plăcut mult a fost faptul că a integrat și date & informații viabile din punct de vedere științific, în abordare atât psihologică, cât și neurobiologică. În general, când vine vorba de nonficțiune în general nu optez pentru cărți de dezvoltare personală care cuprind sfaturi și lecții de viață, ci mai mult pentru cărți științifice pentru că, în cele din urmă, și alea „mă ajută să mă dezvolt personal, nu”? Dar atunci când o carte de genul acesta integrează și știința, când dă exemple de studii și principii pur biologice & psihologice, atunci cu siguranță îmi va câștiga mult mai mult credibilitatea.

După cum și titlul o spune, cartea aceasta este despre cum să iei (sau să încerci să iei) decizii cât mai bune, indiferent de contextul dat. Ce-ar trebui să faci pentru a analiza mai bine și înțelege mai bine atât ceea ce ți se transmite, cât și eventualele rezultate pe care acțiunile ulterioare, luate, le-ar avea - asupra ta și asupra celor din jur. Pentru că, în esență, omul este comunitar & este o ființă socială, iar din acest motiv deseori anumite decizii luate nu ne au în vedere doar pe NOI, ci și pe cei din jurul NOSTRU. Este vorba despre mai multe variabile, așadar, ceea ce ridică necesitatea ca o alegere să fie atent trunchiată și gândită înainte de a fi luată. De asemenea, sunt puține cazurile în care reușim cu adevărat să speculăm ce-ar urma după o alegere, și să ajungem întocmai la concluzia ulterior reală. Suntem ținuți în frâu de numeroase alte variabile, cum ar fi zona de confort, obișnuința, frica de necunoscut, lipsa de încredere în sine. Lucruri absolut omenești dar care, din păcate, deseori ne țin pe loc. Dar care ne sunt familiare și, deseori, ceea ce ne este familiară ne oferă și siguranță - una dintre principalele nevoi biologice ale omului modern.

O carte chiar foarte bună, pe care o recomand cu încredere celor care sunt interesați de un astfel de subiect. Am citit-o cu creionul în mână, subliniind și evidențiind pasaje asupra cărora știu sigur că voi reveni în viitor. Pot spune că am plecat din această lectură cu niște sfaturi destul de importante, și nu neapărat lucruri pe care nu le-aș fi știut, dar poate lucruri pe care nu le-am conștientizat îndeajuns de mult. Am mai citit cărți de nonficțiune care își propun acest lucru, și anume să-ți ofere sfaturi și să te ajute să te dezvolți & să evoluezi, și-n general sunt destul de reținut când vine vorba de a le recomanda. Cu toate acestea, chiar cred că Arta de a lua cele mai bune decizii. Sfaturi practice pentru a gândi limpede în orice situație este o carte practică, o carte ușor de înțeles și care îți oferă sfaturi ușor de integrat, ulterior, în propria-ți viață. Bineînțeles, schimbările se fac cu pași mici și siguri, pași care pe drum pot fi ajustați în cele mai necunoscute forme... Dar schimbarea începe cu „a începe”, în cele din urmă. Iar un punct de plecare sănătos este să avem în vedere oameni care au reușit, dar în același timp să avem în vedere și faptul că fiecare dintre noi este o individualitate biologică - cu tot ce presupune acest lucru!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu