duminică, 6 decembrie 2020

Femeia ascunsă, de E.G. Scott - Recenzie

Număr de pagini: 432
Traducere: Cornelia Marinescu

E.G. Scott este pseudonimul a doi autori pe care îi leagă o prietenie de 20 de ani şi care, încă din adolescenţă, au scris separat piese de teatru, scenarii şi povestiri. Deşi au colaborat de mai multe ori de la începutul prieteniei lor, aceasta este prima carte pe care o semnează împreună. Femeia ascunsă a luat naştere din pasiunea lor comună pentru thrillere şi din vechea lor dorinţă de a scrie împreună un roman. Cartea urmează să fie adaptată pentru televiziune sub forma unui serial de casa de producție Blumhouse, care a realizat și serialul Obiecte ascuţite. În prezent, cei doi lucrează la al doilea lor thriller.
„Chiar și cele mai întunecoase drumuri ne scot la lumină, într-un final.”
Rebecca nu ştia că iubirea este posibilă până să-l întâlnească pe Paul, un bărbat însurat al cărui trecut e la fel de îndurerat ca al ei. Atraşi irezistibil unul de celălalt, cei doi sfârşesc prin a fi împreună, având sentimentul că sunt perechea perfectă. Dar, douăzeci de ani mai târziu, secretele sumbre care i-au făcut să se apropie ajung să le distrugă căsnicia. Amândoi au aventuri, dar relaţia lui Paul cu ultima lui amantă scapă de sub control. În plus, prima lui soție îl urmăreşte cu tot mai multă insistenţă, iar Rebecca descoperă planul elaborat al lui Paul de a-şi construi o nouă viaţă. Şi, cu toate că ajunge victima dependenţei de opioide, Rebecca pune şi ea la cale un plan malefic, unul care ar putea fi fatal. Ce urmează e un joc imprevizibil şi elegant de-a şoarecele şi pisica, o poveste tulburătoare despre infidelitate şi neîncredere, care te ţine în suspans până la surprinzătoarea răsturnare de situaţie din final, făcându-te să te întrebi cât de bine îţi cunoşti partenerul de viaţă.
„Uneori așa se manifestă furia mea. Mânia zace în mine de atâta vreme, încât uneori cred că așa am ieșit din pântecul mamei, în lume. Am muncit mult ca să mi-o țin ascunsă, mai ales față de soțul meu.”
Anul ăsta am citit muuuulte thrillere. Extrem de multe. Și, culmea, printre cele mai bune au fost cele de la Editura Trei. Și-aici pot menționa Omul de castane, Nouă străini, Prieten imaginar, Ultima aniversare - deși cărțile semnate de Moriarty nu știu dacă-s tocmai thrillere, dar îți lasă, așa, o senzație destul de stranie, pe care aș putea-o asocia cu acest gen literar. Dincolo de asta, nu închei acest an, unul superb, de altfel, un adevărat thriller, fără să adaug și cartea Femeia ascunsă pe listă. De ce? Că mi-a plăcut la-ne-bu-ni-e. Și știu că părerile-s împărțite tare, dat fiind și rating-ul destul de micuț de pe Goodreads. Dar mie mi-a plăcut maxim, maxim de tot, și cred că asta este și partea frumoasă a cititului - faptul că nu împărțim, neapărat, aceleași gusturi, sau chiar faptul că o lectură poate fi extrem de tare influențată de starea pe care o ai atunci când o citești, de momentul în care o citești, atenția pe care i-o acorzi și așa mai departe. Ei, bine, am citit cartea aceasta într-o alertă continuă - pe lângă faptul că se citește ușor, iar stilul nu este unul greu, vreau să vă spun că cu greu am reușit s-o las din mână. Am fost prins de poveste de la început până la sfârșit. Și, oh, da, sfârșitul! Sfârșitul pur și simplu m-a bulversat, nu m-aș fi aștept nici măcar un singur moment la așa ceva. Și asta a făcut ca, pentru mine, romanul de față chiar să fie unul demn de menționat în tagma thrillărească a cărților citite în acest an.
„Noi doi fusesem întotdeauna ca pe un balansoar al ambiției, însă acum Paul era doar lest. Nu suportam să-l văd cum stă și-și linge rănile. Știam că nu era vina lui că lumea abia dacă își mai permitea să-și plătească ipotecile existente, nici vorbă să mai construiască locuințe, dar furia mea, scăpată de sub control, continua să se umfle. Înfrângerea îi dădea un aer îngrozitor. Eu nu m-am măritat cu un bărbat care nu se bărbierește și care nu iese toată ziua din pijama. Nu-i stătea în fire. Până când a început să-i stea.”
Povestea poate fi una banală, în primă instanță - un cuplu, căsnicie, frumos, chestii de acest gen. Pare a fi subiectul tipic al multor cărți din acest gen. Ei, bine, faptul că cei doi au scris cartea din perspectiva ambelor personaje - perspectiva lui Paul și a Rebeccăi, pentru mine a schimbat totul. Și, mai mult decât atât, alternanța temporală - „Înainte” și „După” (așadar, vă dați seama, există un moment în care s-a produs schimbarea, acel click care face ca totul să ia o întorsătură haotică) - alternanță care mi-a oferit o perspectivă completă asupra a ceea ce s-a întâmplat. Și, credeți-mă, talentul celor doi este de necontestat. Mi-a plăcut enorm faptul că ambele personaje au avut ceva de spus și, în același timp, au păstrat un mister fabulos asupra a ceea ce, de fapt, s-a întâmplat. Cred că, astfel, felul în care au fost construite personajele mi-a plăcut cel mai mult. Rebecca este dependentă de opioide, dependentă în așa măsură încât își distorsionează propria realitate, ba chiar ajunge să creadă că are halucinații. Este dată afară de la locul de muncă și, de altfel, simte că trebuie să ascundă acest lucru de soțul ei, Paul. Așa începe prima minciună. Apoi, Paul, care se pare că nu se lasă mai prejos și-ncepe să cheltuiască o groază de bani din cardul de economii al amândurora - fără a-i cere permisiunea Rebeccăi. Și, așadar, din aceste „mici minciuni”, se-ajunge, în cele din urmă, la situații de viață și de moarte. N-am să vă spun mai multe, chiar n-are rost. Dar întorsătura pe care o ia viața personajelor este una extrem, dar extrem de neașteptată.
„Nu e nevoie decât de o singură scăpare. Orice relație este ca un număr de echilibristică la înălțime. Să păstrezi o relație extraconjugală e ca și cum ai merge pe o sârmă, în timp ce ții o gorilă în spate. Dacă lucrurile merg prost, efectul distrugerii se reverberează catastrofal.”
Evident, ca în orice thriller bun, există situații total imprevizibile. Știu că citeam cartea și, la un moment dat, când s-a întâmplat ceva, mi-am zis nope, cred că glumești, n-are cum să se fi întâmplat așa ceva. De ce? Pentru că pur și simplu e nebunesc să creezi asemenea situații. M-am gândit la Gillian Flynn, sincer, că numai ea ar putea insera situații atât de ieșite din comun și bizar de neașteptate. Dar ideea, circumstanțele, atmosfera - toate acestea au fost prielnice unor întorsături de situație, întorsături care, de altfel, pun personajele în dead-end-uri din care chiar nu mai au scăpare. Dincolo de un thriller incitant și exploziv, cartea este despre relații, despre cât de puțin, de fapt, crezi că-l cunoști pe cel care e lângă tine. Și de cât de multe sacrificii ești dispus să faci pentru iubire. Cartea devine, într-o măsură, destul de tragică. Personaje cheie își fac apariția și multe situații sunt, de fapt, extrem de relevante pentru desfășurarea acțiunii. Am simțit că, în sfârșit, citesc o carte care nu are prea multe fragmente inutile, de umplutură, pentru că fiecare „Înainte” și „După” nu face decât să contureze, și mai bine, intriga romanului.
„(...) În aer pluteau întrebări nerostite. O să mai fim vreodată în stare să redevenim așa cum fusesem înainte de ea? Vom scăpa nepedepsiți? Duff ne-a pus în gardă despre prezența lor, cu puțin timp înainte să se audă soneria.”
Nu știu cum a fost scris romanul, având în vedere că e scris de două persoanje și publicat sub un pseudonim comun. Totuși, mă incită să cred că ea a scris din perspectiva Rebeccăi, iar el din perspectiva lui Paul. Pentru că fiecare perspectivă, după cum am mai spus, oferă o viziune diferită asupra situațiilor încât, în cele din urmă, nici nu știi pe cine să crezi. Nici nu știi cine greșește și cine nu, sau dacă, într-adevăr, amândoi greșesc. Sau dacă, în cele din urmă, vreunul dintre ei greșește. Nu știi ce să crezi. Sincer, eu am oscilat între a fi alături de Paul sau alături de Rebecca. Eram pasat de la un personaj la celălalt - pentru ca, la sfârșitul romanului, să mi se dea un knock-out nasol, fără să mă fi așteptat măcar o clipă la așa ceva. Da, finalul este unul electrizant, total neașteptat, chiar frustrant, enervant. V-am spus, romanul nu este doar un thriller, este mai mult decât atât. Abordează niște subiecte sensibile, toate integrate într-un roman de un dinamism aparte (pentru mine), de o complexitate a personajelor pe care am mai întâlnit-o la Moriarty. Nu, nu fac asemănări între autori, doar spun că se observă o grijă deosebită pentru personaje. A, da, și-am mai găsit în acest roman și un simț al umorului extrem de fain, precum și un duet de polițiști care mi s-a părut de-li-cios.
„Cu cât ajung să știu mai multe despre noua lui viață, cu atât mă gândesc mai abitir la câtă satisfacție mi-ar aduce să-l fac să sufere? De ce n-ar fi valabil același lucru și pentru el?”
După cum am spus, Femeia acunsă este un roman care se citește foarte rapid - se citește rapid fiindcă, da, te prinde la fel de rapid. Acțiunea este alertă, atmosfera devine, deseori, apăsătoare. Și tot citești și citești și vrei să vezi, odată, în ce direcție o mai iau, și de data aceasta, lucrurile. Trăiești alături de Rebecca și Paul, cauți răspunsuri la numeroasele întrebări, cauți justificări ale anumitor situații, te pui în pielea lor, pe rând, și la un moment dat nici măcar nu știi ce să mai crezi, așa că-i lași pe autori să-și facă treaba și să-ți ofere, în față, neașteptatul și efervescentul sfârșit. De altfel, dacă nu mă îndoiesc, începutul romanului începe chiar cu sfârșitul său, într-o măsură. Deși există o simetrie între primul și ultimul capitol, ceva parcă, totuși, nu se leagă. Și când îți dai seama care este acel ceva, acela e momentul în care lași cartea deoparte și-ți spui ok, așa ceva nu e posibil. Chiar recomand această carte dacă sunteți pasionați ai genului. Nu știu, mie chiar mi-a plăcut - dar să știți că nu-mi asum (spun asta în spirit de glumă) dacă nu va fi pe placul vostru; totuși, eu zic că merită o șansă. Chiar merită!
„În noaptea aceea, m-am bizuit pe restul simțurilor mele, pentru că nu puteam să văd unde mă duce. Vântul ușor care sufla printre arbori putea la fel de bine să fi fost oceanul ascuns în benză; era un miros pătrunzător - un amestec de pin și sare. Inima îmi încremenise când am simțit că mașina încetinește și am auzit scrâșnetul pietrelor sub pneuri. Habar n-aveam cum se va schimba viața mea, odată ce ne vom fi oprit.”
Cartea Femeia ascunsă poate fi comandată de pe site-ul celor de la Editura Trei, de AICI, cu un click, și de asemenea vreau să le mulțumesc enorm pentru ocazia de a citi acest roman. Vă recomand cu mare drag să aruncați un ochi pe site-ul lor, au numeroase apariții literare delicioase. Dacă ați citit cartea aceasta, sunt tare curios de părerea voastră. Lecturi cu spor să aveți și un sfârșit de săptămână liniștit!